نشست تخصصی شناسایی فرصت‌های سرمایه‌گذاری شهرداری‌ها و جذب سرمایه‌گذار برگزار شد؛

بررسی چالش‌های شهرداران و سرمایه‌گذاران در هرمزگان


نویسنده: صبح ساحل

نشست تخصصی شناسایی فرصت‌های سرمایه‌گذاری شهرداری‌ها و جذب سرمایه‌گذاران عصر چهارشنبه ۱۸ آبان‌ماه با حضور مدیرکل دفتر امور اقتصادی، سرمایه‌گذاری و خدمات مالی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، شهردار بندرعباس، مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری هرمزگان، جمعی از سرمایه‌گذاران استان و شهرداران بستک، جناح، میناب، کنگ، رودان برگزار شد. در این نشست سرمایه‌گذاران از چالش‌های سرمایه‌گذاری در هرمزگان سخن گفتند. عدم همکاری و سنگ‌اندازی ادارات برای پیشبرد امور، روند طولانی و بعضا ناموفق اخذ تاییدیه و مصوبه شوراها، آشفتگی در بخش متولیان گردشگری در هرمزگان، تغییر مدیران و بلاتکلیفی سرمایه‌گذار از چالش‌های مطرح شده در این نشست بود. شهرداران شهرهای هرمزگان نیز ضمن بیان مسائل خود، برای آیین نامه سرمایه‌گذاری در حال تدوین، پیشنهاداتی چون، توجه به بافت و هویت بومی شهرها، توجه به جایگاه خیرین در توسعه شهرهای کوچک و ایجاد سازو کار برای ارائه تسهیلات به شهرداری را ارائه کردند.

   

آیین‌نامه‌ سرمایه‌گذاری در حال تدوین است

«صفر صادقی پور»، مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری هرمزگان در این نشست با بیان اینکه هزینه اداره کردن شهرها بسیار‌گران و سرسام آور است، گفت: «شهرداری یک نهاد عمومی غیردولتی است و شهروندان از تولد تا وفات با شهرداری ارتباط دارد، این ارتباط سطح مطالبات مردم را بالا می‌برد».

صادقی پور با بیان اینکه شهرداری‌ها باید به سمت منابع پایدار بروند و اتکایشان به منابع دولتی کمتر شود، افزود: «اگر قرار است اتفاق خوبی در توسعه حوزه پروژهای شهری رخ دهد از طریق جذب سرمایه‌گذاران بخش خصوصی است».

مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری هرمزگان با اشاره به اینکه تجربه نشان داده پروژه‌های مشارکتی شهرداری و بخش خصوصی همواره موفق‌تر بوده است، اظهار‌ کرد: «شهرداری نمی‌تواند به تمام پروژه‌ها ورود کند؛ با توجه به تعدد نیروهای انسانی و چالش‌های دیگری که در شهرداری وجود دارد، شهرداری‌ها نیاز دارند با بخش خصوصی کار‌کنند».

صادقی با بیان اینکه آیین نامه‌ای جدید در بحث سرمایه‌گذاری در کشور در حال تدوین است، عنوان کرد: «نظرات سرمایه‌گذاران حاضر در این جلسه، شهرداران و اعضای شورا می‌تواند در جهت تدوین این آیین‌نامه راهگشا باشد».

  

امنیت سرمایه گذار را باید تامین کنیم

در ادامه شهردار بندرعباس گفت: «نیاز اصلی شهرداری‌های کل کشور سرمایه‌گذاری است. شهرداری‌ها با مشکلات عدیده‌ای رو به رو هستند؛ از جمله گرانی مصالح، این موضوع ساخت و سازها را کاهش داده و پر مشغله‌ترین بخش شهرداری که حوزه ساخت و ساز است را به خلوت‌ترین بخش تبدیل شده است».

«مهدی نوبانی»، با تاکید بر اینکه درآمد شهرداری‌ها کاهش پیدا کرده است، افزود: «علی رغم کارهایی که در این یکسال انجام شده است مشکلات شهر همچنان پابرجا هستند؛ چرا که اقدامات شهرداری به مانند اکسیژن، لحظه‌ای‌ باید انجام شود».

وی اضافه کرد: «با توجه به درآمد پایین شهرداری‌ها، سرمایه‌گذاری و جذب سرمایه گذار ضرورت دارد. خوشبختانه در حوزه‌های ساخت و ساز، صنایع دستی، فرهنگی و غیره طرح‌های خوبی داریم که تمام مجوزهای لازم این طرح‌ها گرفته شده است و سرمایه‌گذار معطل مجوز نخواهد شد».

شهردار بندرعباس با بیان اینکه یکی از موانع در بحث توسعه سواحل عدم تصویب حریم 60 متر دریا و طرح تفصیلی است، اظهار کرد: «با مسئله حریم ۶۰ متری دریا مواجه هستیم، به همین منظور امکان اجرای بخشی از خدمات که در کنار دریا لازم است، وجود ندارد. در بحث زیبا سازی فضای شهری فعالیت‌های زیادی انجام شده است؛ روشنایی معابر، ایجاد المان‌‌های شهری، پارک کودک و فضای سبز از جمله این اقدامات است».

نوبانی از مدیرکل دفتر امور اقتصادی، سرمایه‌گذاری و خدمات مالی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور درخواست کرد که سرمایه‌گذاران سطح ملی به سمت هرمزگان سوق داده شوند.

شهردار بندرعباس در ادامه با تاکید بر اینکه تعریف ما از سرمایه گذاری بازی برد-برد است، اظهار کرد: «سرمایه‌گذار باید از این طریق تشویق و ترغیب شود که سرمایه خود را به کار‌ گیرد. باید امنیت و آرامش سرمایه گذار را تامین کنیم؛ نباید با تغییر شهردار و مدیر در کار سرمایه‌گذار خلل ایجاد شود، چراکه سرمایه‌گذار شریک ما است».

    

لزوم مهیاسازی بسترها برای سرمایه‌گذاری

«علی‌اکبر اسدی»، مدیرکل دفتر امور اقتصادی، سرمایه‌گذاری و خدمات مالی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با بیان اینکه هدف از این جلسه شنیدن چالش‌های سرمایه‌گذاران و شهرداران است، گفت: «ظرفیت سواحل استان هرمزگان فوق العاده است، هر استانی این ظرفیت را ندارد. یکی‌از دغدغه‌های استان‌های ساحلی حریم ۶۰ متر است که سعی می‌کنیم سریع‌تر این مهم پیگیری و حل شود».

اسدی با بیان اینکه باید شرایط و فضای سرمایه‌گذاری در ساحل ایجاد شود، تاکید کرد: «یک اطلس سرمایه‌گذاری در شهرداری لازم به تولید است؛ اگر این اطلس ایجاد شده باید به روزرسانی شود».

وی اضافه کرد: «دربحث سند مالکیت؛ این موضوع یکی از مسائل جدی سرمایه‌گذاران است. در شیوه نامه حتما این موضوع قید خواهد شد که شرط اصلی براساس سند مالکیت و واگذاری است و بعد از آن ورود به پروژه اتفاق می‌افتد».

مدیرکل دفتر امور اقتصادی، سرمایه‌گذاری و خدمات مالی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور گفت: «سرمایه‌گذاران به دنبال سود هستند و این فلسفه کاری سرمایه‌گذاران است. شهرداری باید به دنبال حل مسائل مردم باشد نه سود حداکثری؛ جایی که بحث رفاه مردم است به دنبال سود نباشید؛ به عنوان مثال اگر می‌خواهم شهربازی بزنم این موضوع در رابطه با رفاه مردم است و به دنبال سود نباشم.»

این مقام مسئول با بیان اینکه با بودجه‌های محدود شهرداری تحول و توسعه‌ای اتفاق نخواهد افتاد، عنوان کرد: «بازارچه ماهی‌فروشان و میوه‌تره‌بار بندرعباس دو پروژه موفق در این سال‌ها بوده است. سرمایه‌گذار وجود دارد باید بسترها را آماده کنیم».

   

 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها