آرتمیس ۱، نخستین تصاویر را به زمین ارسال کرد



نخستین عکس‌های خیره‌کننده را طی ماموریت خود در اعماق فضا به زمین فرستاد.

به گزارش صبح ساحل، مأموریت "آرتمیس۱" (Artemis ۱)، دیروز ۱۶ نوامبر در ساعت ۱:۴۸ بامداد به وقت منطقه زمانی شرقی، برفراز "سامانه پرتاب فضایی" (SLS) پرتاب شد تا یک پرواز آزمایشی بدون سرنشین را به دور ماه انجام دهد.

نخستین عکس سلفی از سخت‌افزار کپسول "اوریون" (Orion) و قرص نیمه‌روشن زمین، بیش از ۹ ساعت پس از پرواز آرتمیس۱ به دست آمده است. در آن زمان، کپسول اوریون بیش از ۹۲ هزار کیلومتر از زمین فاصله داشت و با سرعتی نزدیک به ۸۸۰۰ کیلومتر در ساعت حرکت می‌کرد.

ارسال نخستین تصاویر به زمین توسط آرتمیس ۱

"ساندرا جونز" (Sandra Jones)، سخنگوی ناسا گفت: این منظره از زمین، از آخرین ماموریت آپولو در ۵۰ سال پیش تاکنون دیده نشده است. این منظره از زمین آبی‌رنگ ما در سیاهی فضا اکنون تخیل نسل جدید، نسل آرتمیس را تسخیر کرده است.

 

علاوه بر سلفی، ناسا نمایی از داخل کپسول را نیز منتشر کرده است. این تصویر، "مونیکین کامپوس" (Moonikin Campos)، مانکن فرمانده ماموریت را نشان می‌دهد که در حال آزمایش لباس نارنجی‌رنگی است که فضانوردان در پرواز بعدی خواهند پوشید.

ارسال نخستین تصاویر به زمین توسط آرتمیس ۱

همچنین در نمای داخلی، آزمایش "کالیستو" (Callisto) دیده می‌شود که مشارکتی با شرکت "آمازون" (Amazon) برای بررسی فناوری "الکسا" (Alexa) در فضا است. یکی از پنجره‌های اوریون، در سمت راست تصویر قابل مشاهده است.

طبق بیانیه ناسا، دو دوربین دیگر در داخل کپسول قرار دارند. یکی از دوربین‌ها، از پنجره جلوی کپسول به بیرون نگاه می‌کند و دیگری، فضای بیرون از پنجره دریچه بالایی را مورد بررسی قرار می‌دهد.

منظره‌های سلفی، کپسول اوریون را در سمت چپ تصویر نشان می‌دهند؛ از جمله سیستم مانور مداری آن و موتور بزرگی که پرواز آن به دور ماه را پشتیبانی می‌کند. همچنین در تصویر، یک پنل خورشیدی و بخشی از پنل دوم قابل مشاهده است.

در مجموع، این کپسول دارای چهار پنل خورشیدی است که به شکل متقاطع چیده شده‌اند. این تصویر در واقع از یکی از آن پنل‌ها گرفته شده است که ناسا آن را "بال‌های آرایه خورشیدی" (SAWs) می‌نامد.

"دیوید ملندرز" (David Melendrez)، سرپرست ادغام تصاویر برای برنامه اوریون گفت: هر یک از چهار بال آرایه خورشیدی اوریون دارای یک دوربین است که در نوک آن نصب شده و برای استفاده در فضا بسیار اصلاح شده است. این دوربین، یک نمای بیرونی را از فضاپیما ارائه می‌دهد.

ماموریت آرتمیس۱، پنج روز آینده را در پیمودن مسیر به سمت ماه می‌گذراند. کپسول اوریون در روز دوشنبه ۲۱ نوامبر، نزدیکترین فاصله خود را به ماه خواهد داشت. سپس، چندین روز را در مدار ماه می‌گذراند و مسیر خود را معکوس می‌کند. این ماموریت ۲۵ روزه، در ۱۱ دسامبر به پایان می‌رسد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها