رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور:

امکان جا به جایی نیروهای مازاد بین دستگاه‌های اجرایی میسر می‌شود


نویسنده: صبح ساحل

رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور با حضور در شورای اداری استان هرمزگان که با حضور استاندار هرمزگان و مدیران دستگاه‌های اجرایی برگزار شد، ضمن تشریح اهم برنامه‌های دولت از امکان جا به جایی نیروهای مازاد بین دستگاه‌های اجرایی خبرداد.

 

به گزارش صبح ساحل، "میثم لطیفی" با بیان اینکه هدف از این سفر بررسی میدانی مسائل استان و برنامه‌ریزی برای حل آن است، گفت: مدیر جهادی، مدیر پشت میز‌ نیست. مدیریت در میدان یکی از ممیزات این دولت است. مدیریت خسته و نشسته جواب نمی‌دهد بایستی در میدان بود.

وی با اشاره به اینکه گاهی تصمیم‌گیری‌ها با محدودیت همراه است اما در دل محدودیت‌ها، خلاقیت معنا پیدا می‌کند، افزود: در الگوی حکمرانی محلی و استانی با کمک نخبگان باید تحول ایجاد کنیم. این موضوع در این سال‌ها مغفول مانده است و باید تغییر یابد. نگاه متمرکز بوده در مرکز تصمیم گرفته می‌شود همین موضوع باعث شده بسیاری از نقاط رغبتی به ارتقا از روستا به بخش و از بخش به شهر و غیره را داشته باشند. این نوع الگو از دیدگاه ژئوپلتیک نیز صحیح نیست.

رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور گفت: این مسئله مستلزم این است که هم در ستاد و هم در استان تحولاتی صورت بگیرد. 

در ستاد باید بپذیریم که هر استان و هر محل اقتضاعات خاص خودش را دارد و یک قاعده کلی برای همه پاسخگو نیست.

لطیفی اظهار کرد: تعیین قاعده کلی گاها آسیب زننده است به عنوان نمونه، هدف مشخص می‌شود که ۱۵ درصد از کارکنان دولت طی برنامه ششم باید کاهش پیدا کند.‌ این ۱۵ درصد از کجا کاهش یابد؟ وقتی که نصف نیروی انسانی در آموزش و پرورش است (قریب به یک میلیون نفر) و ۶۰۰ هزار‌نفر در وزارت بهداشت است و سرانه آموزش و بهداشت هم از لحاظ نیروی انسانی در وضعیت خوبی نیست؛ این ۱۵ درصد از کجا کاهش پیدا کند.

رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور وضعیت خالی بودن پست‌های کلیدی را نتیجه اینگونه تصمیم‌گیری‌ها دانست و افزود: در حال حاضد بالای ۴۵ درصد پست‌های دستگاه‌های اجرایی خالی است. همچنین ۴۵ درصد نیز پست‌های پشتیبانی‌ است؛در حالی که استاندارد ۲۵ درصد است؛ به ازای هر کارمند تخصصی یک کارمند پشتیبانی در حال که تناسب ۳ به یک باید باشد و نتیجه این خلاء بی‌بهره‌وری می‌شود. 

وی با بیان اینکه باید بپذیرم در استان‌ها نخبگانی هستند که مسائل را در بخش خودشان بهتر از ما می‌دانند، عنوان کرد: استان‌ها ابتدا باید ظرفیت درونی خود را شناسایی و سازماندهی کنند. دوم ملاحظات ملی را در نظر بگیرند. اگر ما مسئولین فقط ۲۰ درصد در تصمیم‌گیری‌هایمان مسائل را به صورت فرابخشی ببینیم بسیاری از مسائل کشور حل می‌شود.

لطیفی با تاکید بر اینکه گزارش مسائل به مردم باید داده شود، گفت: در دولت سیزدهم روحیه جهادی‌حل مسئله وجود دارد. اراده بر حل مسائل است. 

رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور افزود: اگر این نگاه را تغییر دهیم می‌توانیم یک الگوی حکمرانی مردم پایه مبتنی بر ظرفیت‌های بوم هر منطقه ایجاد کنیم. ما مناطق محروم نداریم، مناطق مستعد داریم. بشاگرد یک منطقه مستعد است که هنوز شکوفا نشده و به آن میدان داده نشده است. در این دولت اراده این موضوع وجود دارد.

این مقام مسئول ضمن بیان اینکه سه شاخص برای حکمرانی ایرانی-اسلامی در نظر داریم، توضیح داد: عدالت، بهره‌وری و رضایت؛ عدالت برای همه کارکنان و مردم اعم از عدالت اجتماعی، عدالت در پرداخت، عدالت استخدامی، عدالت در توزیع امکانات. در باب بهره‌وری، ما در ده سال دهه نود بهره‌وری اقتصادی منفی (۱-) داشتیم. در حوزه رضایت مردم؛ نقش رضایت مردم در ارزیابی مدیران ما چقدر است؟ میانگین فعلی رضایت از تعدادی دستگاه‌های اجرایی از ۱۰۰، عدد ۹۳ است؛ ما خودمان به خودمان نمره می‌دهیم؛نقش مردم کجای این نمره‌دهی است؟

لطیفی با بیان اینکه چند کار‌ را در سازمان آغاز کردیم، گفت: اول بحث‌ نیروهای مازاد است که بتوانیم جا به جایی بین دستگاهی داشته باشیم؛ درون استانی‌ و درون شهرستانی راحت‌تر‌ اتفاق میفتد.

رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور با تاکید بر اینکه آیین‌نامه جذب نخبگان تهیه شده است، افزود: باید به این سمت برویم که ورود نخبگان به دستگاه‌های اجرایی افزایش یابد.

وی اظهار کرد: درباره مجتمع‌های اداری و شهرستان‌ها؛ طبق آماری که دارم ابوموسی، جاسک، پارسیان، حاجی آباد و بشاگرد، شهرستان‌های زیر ۷۰ هزار نفر و فاقد مجتمع هستند که دستگاه‌های اجرایی و شخص استاندار برای ایجاد ساختمان در این شهرستان‌ها همکاری لازم را داشته باشند ما برای مجوز جذب و دادن پست مشکلی نداریم.

لطیفی با بیان اینکه برای جذب در مشاغل اختصاصی حداکثر همکاری را داریم، افزود: در آزمون استخدامی امتیاز بومی داریم اما از آن جهت که به اسم بومی میان و بومی نیستند مسائلی وجود دارد.تلاش داریم به نوعی این موضوع را تدبیر کنیم که در خود استان آزمون استخدامی و جذب اتفاق بیفتد.

رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور گفت: تداخلات ساختاری بایستی گزارش شود ما هم این موضوع را پیگیری‌می‌کنیم.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها