عرضه مرغ منجمد؛ بلای جان مرغداران!



مرغ منجمدی که با هدف تنظیم بازار عرضه می‌شد این روزها بنا به گفته تولیدکنندگان و برخی مسئولان مربوطه بلای جان مرغداران شده است.

 

به گزارش صبح ساحل و به نوشته ایسنا، عرضه مرغ منجمد در بازار یکی از ابزارهای دولت برای کنترل قیمت مرغ است. در حقیقت تزریق این مرغ به بازار می‌تواند کمبودهای بازار را جبران و به نوعی عرضه و تقاضا را تنظیم و مانع از افزایش قیمت مرغ گرم در بازار شود.

معمولا در هر برهه‌ای که قیمت مرغ گرم بالا می رود مرغ منجمد با قیمت‌های کمتر وارد بازار می‌شود و تا زمانی که قیمت‌ها به تعادل برسد این عرضه ادامه خواهد داشت و بنابراین این اقدام خیال بسیاری از مصرف‌کنندگان را راحت می‌کند که  افزایش قیمت‌ها در بازار، مرغ را از سفره آنها حذف نخواهد کرد.

در کنار تمام مزایای این اقدام اما بنابر گفته برخی از فعالان صنعت طیور اگر این توزیع به موقع نباشد می‌تواند معایب بسیاری خصوصا برای تولیدکنندگان داشته باشد، زیرا مصرف به سمت مرغ منجمد هدایت خواهد شد و تقاضای مرغ گرم کم می‌شود. مرغداران با انباشت مرغ گرم مواجه خواهند شد و قیمت مرغ گرم نیز کمتر از قیمت تمام شده می‌شود که در نهایت تولیدکنندگان متضرر خواهد شد.

اخیرا معاون امور تولیدات دامی وزارت جهادکشاورزی در راستای حمایت از تولیدکنندگان اعلام کرده که  فروشگاه‌های زنجیره‌ای ماه‌های پیش مقادیری مرغ منجمد دریافت کرده‌اند و در سردخانه‌ها موجود است و به صورت محدود عرضه می شود. همچنین قیمت مرغ منجمد اصلاح شده و  افزایش یافته تا تقاضا به مرغ گرم هدایت شود. بنابراین هم عرضه این مرغ  را محدود کردیم و هم قیمت آن را به ۵۰ هزارتومان افزایش دادیم.  

وی همچنین اعلام کرده بود که ظرف یکی دو روز آینده تصمیماتی در رابطه با خرید مرغ مازاد گرفته خواهد شد.

حبیب اسدالله نژاد _مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی،   نیز با بیان اینکه عرضه مرغ منجمد برای تنظیم بازار است، اظهار کرد: وقتی در بازار کمبودی وجود دارد دولت مکلف به عرضه مرغ منجمد است تا تعادل بین عرضه و تقاضا ایجاد کند اما در حال حاضر مازاد تولید داریم و شرکت پشتیبانی امور دام نیز عملا اقدام به جمع آوری مرغ آرین کرده و سویه‌های دیگر را جمع آوری نمی‌کند.

وی ادامه داد:ضمن اینکه مرغداران به ازای هر کیلو مرغ ۸۰۰۰ تا ۱۰ هزار تومان ضرر می‌کنند. در نتیجه وقتی هم عرضه زیاد است و هم قیمت مرغ پایین است توزیع مرغ منجمد به هر قیمتی تزریق سم به صنعت است.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی کشور در پاسخ به اینکه گفته می‌شود عرضه مرغ منجمد در بازار محدود شده است، گفت:صرف نظر از میزان عرضه در بازار اعتقاد ما این است که در شرایط فعلی که تولید مازاد داریم، نباید هیچ مرغ منجمدی در بازار عرضه شود.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها