سخنگوی وزارت امور خارجه:

ایران هیچ‌گونه همکاری با کمیته حقیقت‌یاب حقوق بشری نخواهد داشت



کنعانی‌ در نشست خبری امروز با تاکید بر صحبت‌های پیشین خود گفت: ایران هیچ‌گونه همکاری با کمیته حقیقت‌یاب حقوق بشری نخواهد داشت.

            

به گزارش صبح ساحل، ناصر کنعانی در نشست خبری صبح امروز ضمن تبریک روز نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران و تسلیت شهادت شهید محسن فخری‌زاده، شهید هسته‌ای و دفاعی کشورمان و روز همبستگی با مردم فلسطین و تبریک ولادت حضرت زینب(س) و روز پرستار و همچنین آرزوی پیروزی برای تیم ملی ایران در دیدار با ایالات متحده در روز سه‌شنبه گفت: رایزنی تلفنی وزیر امور خارجه کشورمان با وزیر امور خارجه امارات، معاون نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه نامیبیا و برگزاری دومین نشست خبری و مطبوعاتی وزیر امور خارجه و نشست وزیر امور خارجه با جمعی از اندیشمندان عراقی از شاخص‌ترین برنامه‌های دستگاه دیپلماسی در هفته گذشته بود. 

به نوشته ایلنا: سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که واکنش ایران به تشکیل کمیته حقیقت یاب در خصوص تحولات داخلی ایران چیست، گفت: در این ارتباط بیانیه وزارت امور خارجه منتشر شد و جمهوری اسلامی ایران همانگونه که پیش‌تر اعلام شده هیچ گونه همکاری با این کمیته حقیقت یاب نخواهد داشت. کشوری که بر پایه مسئولیت شناسی اقدام به تشکیل کمیته ملی کرده است تا ابعاد موضوع را روشن کند، معتقد به مسئولیت ذاتی است و در این ارتباط در حال انجام وظایف است. برای کشوری که راسا و داوطلبانه به مسئولیت خود عمل می‌کند استفاده ابزاری از حقوق بشر را برای فشار سیاسی مردود می‌داند. 

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد قطعنامه ضدایرانی درباره آنچه «وضعیت حقوق بشر در ایران» خوانده شده را به تصویب رساند. این قطعنامه با 25رای موافق، 6 رای مخالف و 15 رای ممتنع به تصویب رسید.

     

تحریم‌ها و نقض حقوق بشر

به نوشته هم‌میهن: یکی از انتقادات همیشگی ایران به مفاهیم حقوق بشر غرب این بوده که چرا غرب به تحریم‌های اقتصادی که علیه ایران وضع شده و آسیبی که این تحریم‌ها به زندگی مردم وارد می‌آورند، توجهی ندارد و این تحریم‌ها را مصداق نقض حقوق بشر حساب نمی‌کند. در همین راستا، ‌آلینا دوهان اولین گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل بعد از ۱۷ سال موفق شده به ایران سفر کند. دوهان اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ سفر 11روزه‌ای به تهران داشت تا گزارشی درباره اثر تحریم‌ها بر حقوق بشر به شورای حقوق بشر سازمان ملل ارائه کند. البته دوهان گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور تحریم‌ها بود. آلنا دوهان در سفر بیش از دوهفته‌ای خود به ایران که به دعوت مرکز حقوق بشر قوه قضائیه انجام شده بود، به بسیاری از مراکز سرکشی کرده و در نهایت در یک کنفرانس مطبوعاتی در تهران به‌شدت از آسیب‌های حقوق بشری که به واسطه تحریم‌ها بر مردم تحمیل شده بود، انتقاد و تحریم‌های غرب را مسبب بسیاری از کمبودها به‌خصوص در بخش دارو و درمان معرفی کرد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها