ایران از اسرائیل موز وارد می‌کند؟/ صادرات گوجه فرنگی و پیاز متوقف شد



نایب رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی خاطر نشان کرد: واردات از اسرائیل را تکذیب می‌کنیم چراکه این سخن به این معناست که کشوری ادعا کند از ایران آناناس وارد کرده است. ممکن است شرکتی که سرمایه‌گذاران اصلی آن اسرائیلی هستند موز را از فیلیپین خریداری و به ایران بفروشند؛ اما اگر برای تجار ایرانی مسجل شود که طرف اسرائیلی است نباید به تجارت با این کشور ادامه بدهد و به شکل قانونی امکان‌‌های تجارت سلب خواهد شد.

 

به گزارش صبح ساحل و به نوشته ایلنا، براساس ادعای یکی از روزنامه‌های کشور؛ بزرگ‌ترین واردکنندگان میوه به ایران در سال‌های اخیر، شرکتی با نام عربی «الفواکه الطازجه للتجازه العامه» است. این شرکت در سال‌های اخیر به‌عنوان مهم‌ترین و بزرگ‌ترین شریک تجاری کمپانی‌های اسرائیلی، معرفی و حتی اقدام به برگزاری جشنواره‌ای بزرگ و با هزینه‌های هنگفت با عنوان «میوه‌هایی برای صلح» جهت معرفی و حمایت از محصولات و میوه‌های تولید شده در اراضی اشغالی فلسطین کرده تا رژیم‌صهیونیستی را یک شریک مطمئن برای اعراب معرفی کند؛ این در حالیست که تجار ایرانی ارتباط با تجار اسرائیلی را حتی با واسطه رد می‌کند و واردات موز از این کشور به ایران را غیرواقعی می‌دانند.

صدرالدین نیاورانی در گفت‌وگو با ایلنا، با رد ادعای واردات موز از اسرائیل، گفت: اسرائیل تولیدکننده موز نیست و بازرگانان ایرانی نیز مجوز تجارت با تجار این رژیم حتی با واسطه را ندارند.

وی با بیان اینکه واردات موز از اسرائیل سخن گفتن از امری است که وجود خارجی ندارد، گفت: من واردات از اسرائیل را تکذیب می‌کنیم چراکه این سخن به این معناست که کشوری ادعا کند از ایران آناناس وارد کرده است. ممکن است شرکتی که سرمایه‌گذاران اصلی آن اسرائیلی هستند موز را از فیلیپین خریداری و به ایران بفروشند؛ اما اگر برای تجار ایرانی مسجل شود که طرف اسرائیلی است نباید به تجارت با این کشور ادامه بدهد و به شکل قانونی امکان‌‌های تجارت سلب خواهد شد. برخی از برندهای پوشاک آمریکا بعد از لغو تحریم‌ها نتوانستند به بازار ایران ورود کنند چراکه سرمایه‌گذاران اسرائیلی داشتند.

این فعال اقتصادی با اشاره به افزایش صادرات میوه و مواد غذایی به قطر همزمان با برگزاری جام جهانی فوتبال در این کشور، گفت: روزانه بیش از 250 تن محصول به قطر از طریق راه‌های هوایی و دریایی صادر می‌شود؛ امیدواریم که یک ماه جام جهانی بازار مصرفی خوبی برای محصولات داخلی ایران باشد.

نایب رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی بازار قطر برای ایران را صددرصد بازار مقطعی دانست و افزود: حقیقت این است که جمعیت کشور قطر حدود 3 میلیون نفر است؛ و ما به‌صورت سنتی این بازار را در اختیار داشتیم و افزایش صادرات به قطر محصول افزایش جمعیت این کشور در  دوره یک ماه جام جهانی فوتبال است، جمعیت قطر در یک ماه برگزاری جام جهانی به 6 میلیون نفر رسیده است.

نیاورانی روند صادرات میوه قابل توجه دانست و افزود: وضع تعرفه برای صادرات گوجه فرنگی و پیاز باعث شده است که صادرات این دو محصول قطع شود.

به گفته وی؛ بازار صادرات به روسیه مانند گذشته است و شاهد رونق در این بازار نیستیم؛ همچنین هنوز درهای بازار چین به روی بازرگانان ایرانی گشوده نشده است.

 

ردپای اسرائیلی‌ها در واردات موز به ایران

پیش از این، روزنامه فرهیختگان نوشت: «بررسی‌ها پیرامون روند فعالیت شرکت‌های اصلی واردکننده میوه از امارات متحده عربی، یک نکته مهم و مغفول را روایت می‌کند. بر این اساس، یکی از بزرگ‌ترین واردکنندگان میوه به ایران در سال‌های اخیر، شرکتی با نام عربی «الفواکه الطازجه للتجازه العامه» می‌باشد که با نام تجاری Fresh Fruits در ایران و منطقه معروف است. مدیرعامل این شرکت، فردی به نام «رضا المنصوری» است.

شرکت مذکور که با سهامدارانی اماراتی- اردنی به فعالیت می‌پردازد، در سال‌های اخیر به‌عنوان مهم‌ترین و بزرگ‌ترین شریک تجاری کمپانی‌های اسرائیلی، معرفی و حتی اقدام به برگزاری جشنواره‌ای بزرگ و با هزینه‌های هنگفت با عنوان «میوه‌هایی برای صلح» جهت معرفی و حمایت از محصولات و میوه‌های تولید شده در اراضی اشغالی فلسطین کرده تا رژیم‌صهیونیستی را یک شریک مطمئن برای اعراب و محصولات تولید شده در آن منطقه اشغال‌شده را بهتر به مردم و رسانه‌های عربی معرفی کند.

نکته مهم دیگر، میهمان یهودی این جشنواره و نمایشگاه است که Shlomi Fogel نام دارد. وی از جمله مشهورترین تجار صهیونیستی است که اسپانسر حزب افراطی و ضد اسلام «لیکود» در سرزمین‌های اشغالی محسوب شده و این رابطه نزدیک به‌گونه‌ای است که نشریه مشهور صهیونیستی جروزالم پست می‌نویسد: «Fogel از نزدیک‌ترین دوستان بنیامین نتانیاهو بوده و حتی دفتر کار فعلی نتانیاهو نیز متعلق به شلومی فوگل می‌باشد!»

به علت ترس این شرکت از تبعات افشای ارتباط آنها با صهیونیست‌ها و سپس از دست دادن بازار بزرگ و پرسود کشورمان در زمینه‌هایی چون واردات موز و سایر میوه‌های گرمسیری به‌صورت رسمی و برخی میوه‌های گران‌قیمت به‌صورت قاچاق، این شرکت به‌هیچ‌وجه حاضر به ثبت و راه‌اندازی نمایندگی رسمی و شعبه‌فعالیت تجاری یا حتی حساب بانکی در ایران نبوده و همه فعالیت‌ها با کمک مباشران و شرکت‌های به ظاهر ایرانی انجام می‌شود.

این تلاش هدفمند برای گم‌کردن ردپا، آنجا بی‌اثر شد که در یک پرونده مشکوک و پس از فوت یکی از فعالان حوزه توزیع میوه در کشور، کمپانی مذکور توانست با ورود ناگهانی به پرونده مالی او، رقم هنگفت ۲۰ میلیون دلار از اموال فرد متوفی را توقیف و در معرض مصادره قرار دهد.

این فعالیت مخفیانه در بازار و عرصه‌های کلان اقتصادی کشورمان که با سودهای هزاران میلیاردی برای شرکت مذکور -که حالا شریک اول رژیم‌صهیونیستی در حوزه میوه و کالاهای اساسی در منطقه خلیج فارس محسوب می‌شود- همراه بوده، به‌گونه‌ای چند لایه طراحی شده که حتی هزینه‌های پیگیری پرونده و سپردن ضمانت بانکی به دادگاه برای مصادره اموال، توسط یکی از همان نزدیکان رئیس‌جمهور سابق انجام شده تا ردپای مستقیمی از شرکت اماراتی وجود نداشته باشد.

با این ترفند و پوشش، صهیونیست‌ها می‌توانند چه به‌طور علنی و چه پنهان و تحت پوشش شرکت‌ها و برندهای عربی ثبت ‌شده در امارات، کالاها و خدمات خود را به کشورهای غرب آسیا ازجمله جمهوری اسلامی بفروشند یا از شرکت‌های ایرانی برای تقویت بازار، جذب اطلاعات دقیق اقتصادی و استخدام نیروی انسانی ماهر کشورمان بهره ببرند، ضمن آنکه به‌نظر می‌رسد به‌محض وصول مبالغ مذکور و در حاشیه فقدان اطلاع‌رسانی به‌موقع به مقامات قضایی، این مبلغ سریعا از کشور خارج شده و در اختیار طرف‌های اماراتی و صهیونیست قرار می‌گیرد.

با این اوصاف، اطلاع‌رسانی درخصوص ابعاد ناشناخته فعالیت این شرکت در بازار میوه ایران و تلاش برای مسدود شدن کانال‌های فعالیت غیررسمی اقتصادی و قضایی آن در کشورمان، بیش از هر زمانی اهمیت پیدا کرده است».

منتظر تایید: 1
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها