معاون وزارت جهاد کشاورزی خبرداد:

اعلام تعرفه‌های جدید صادراتی محصولات جالیزی در بهمن ماه



معاون بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی از اعلام تعرفه‌های جدید صادراتی محصولات جالیزی در بهمن‌ماه امسال خبر داد و گفت: این اقدام به دلیل جایگزینی کشت محصولات جالیزی با محصولات اساسی است.

 

به گزارش صبح ساحل، محسن شیراوند با اشاره به لغو عوارض جدید صادراتی گوجه‌فرنگی، افزود: در بهمن ماه امسال تعرفه‌های جدید صادراتی کل محصولات جالیزی مانند گوجه‌فرنگی، پیاز، سیب‌زمینی، خیار، بادمجان تعیین و اعلام می‌شود.

معاون بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد: لغو عوارض صادراتی دو محصول سیب‌زمینی و پیاز هم در دست بررسی است که نتیجه آن در کمتر از دو هفته آینده اعلام می‌شود.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه ما عملاً وارد پیک برداشت گوجه‌فرنگی می‌شویم و با حجم زیاد تولید روبرو خواهیم شد، برای مدیریت مازاد تولید و اینکه محصول تولید شده کشاورز با توجه به زمان و هزینه‌ای که صرف کرده و مقرون به صرفه باشد، عوارض صادراتی این محصول را به ۰.۵درصد تغییر دادیم.

شیراوند گفت: تعیین عوارض صادراتی 0.5 درصدی برای صادرات گوجه‌فرنگی بر اساس از عوارض ارزش پایه صادراتی قانون بودجه سال ۱۴۰۱ است که آن را کاهش داده‌ایم.

 

تعرفه صادرات ۳ محصول کشاورزی حذف شد

پیش از این، رییس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفته بود که با پیگیری‌های انجام شده توسط کمیسیون کشاورزی تعرفه جدید صادرات سه محصول کشاورزی پیاز، گوجه فرنگی و سیب زمینی برداشته شد.

محمدجواد عسکری درباره اعمال تعرفه بر صادرات محصولات کشاورزی، گفت: طبق ماده ۲۳ قانون دائمی و همچنین بند(ش) تبصره ۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۱، اعمال تعرفه بر صادرات محصولات کشاورزی تحت هر شرایطی ممنوع است.

رییس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس یازدهم ادامه داد: البته بر اساس بند(ش) تبصره ۸ قانون ۱۴۰۱، در صورتی تعرفه گذاری برای صادرات محصولات کشاورزی مجاز است که دستگاههای متولی مانند وزارت جهاد کشاورزی ۶ ماه قبل آن را اعلام کرده تا براساس آن کشاورزان تصمیم‌گیری کنند، لذا تصمیم خلق الساعه خلاف قانون بوده و جایگاه قانونی ندارد.

عسکری با اشاره به جلسه روز سه‌شنبه این کمیسیون گفت: بر همین اساس کمیسیون کشاورزی جلسه ای با وزیر جهادکشاورزی تشکیل داد و با پیگیری‌های صورت گرفته از طریق سازمان توسعه تجارت و وزارتخانه‌های صمت و جهادکشاورزی مقرر شد که از امروز کماکان تعرفه نیم درصد بر محصولات صادراتی مثل گوجه فرنگی لحاظ شود.

وی افزود: بنابراین به دلیل اهمیت موضوع و تولید محصولات کشاورزی در استانهای خوزستان، فارس بوشهر و هرمزگان اعمال تعرفه بر محصولات کشاورزی برداشته می‌شود و صادرکنندگان به راحتی می‌توانند نسبت به صادرات اقدام کنند.

عسکری با بیان اینکه تعرفه صادرات ۳ محصول کشاورزی برداشته شد، گفت: این محصولات کشاورزی شامل پیاز، گوجه فرنگی و سیب زمینی است که تعرفه صادرات برای این سه محصول با پیگیری‌های کمیسیون کشاورزی برداشته شد.

 

منبع: ایرنا

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها