رئیس‌جمهور:

قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران هیچ بن‌بستی ندارد



رئیس‌جمهوری گفت: در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران هیچ بن‌بستی وجود ندارد و باید برای اجرای همه اصول قانون اساسی تلاش کرد.

       

به گزارش صبح ساحل، آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور در همایش ملی مسئولیت اجرای قانون اساسی که در سالن اجلاس سران در حال برگزاری است، اظهار داشت: باتوجه به اینکه حق که عبارت است از آن قرار واقعی عالم هستی، همراه با تکالیفی است. حق و تکلیف با هم است. این‌که فرهیختگان، دانشمندان و صاحب‌نظران به این میثاق ملی نگاه کنند و ببینند اجرا می‌شود یا اینکه برخی از اصول مورد بی‌توجهی و یا کم‌توجهی قرار می‌گیرد، بسیار خوب است.

وی افزود: در عرصه مسائل اجتماعی پرداختن به این اصول بسیار آموزنده خواهد بود؛ هم برای صاحبان حق و هم برای صاحبان تکلیف.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: اگر در برخی از بخش‌های اجرای قانون اساسی مشکلاتی وجود دارد، نباید آن را به حساب قانون گذاشت. قانون اساسی ایران اصولی ثابت و غیر قابل تغییر دارد؛ همچون اصل جمهوریت، اسلامیت، استقلال، آزادی و... .

آیت‌الله رئیسی بیان داشت: روش قابل تغییر است، اما ارزش قابل تغییر نیست. به‌اقتضا می‌توان سازوکارها را بررسی کرد، رسالت قانون‌گذار هم شاید در همین مجرا تعریف شود که سازوکارها بتواند در اجرایی کردن قانون اساسی دنبال شود.

وی اضافه کرد: قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران هیچ بن‌بستی ندارد. در این قانون، تنظیم، تدوین و نهایی شدن به‌نحوی است که در اجرای قانون اساسی و امور کشور با بن‌بست مواجه نخواهیم شد. باید برای اجرای همه اصول قانون اساسی تلاش کرد، باید برای اجرای همه تکالیف اعلام‌شده در قانون اساسی در حوزه‌های اجرایی، تقنینی و قضایی تلاش کرد.

رئیس‌جمهور اظهار داشت: در این نشست و اجلاس علمی، حقوقی و ضروری باید به همه مسئولان و دست‌اندرکاران در سراسر کشور و همه دستگاه‌ها نه‌فقط دستگاه‌های اجرایی اعلام کرد که مسئول کدامین از اصول قانون اساسی هستید. دوم اینکه آیا در اجرای این اصل یا اصول توفیقاتی داشتید؟ پیشنهادات یا نظراتی برای اجرای کامل یا متوازن وجود دارد یا خیر؟

وی ادامه داد: ما نیازمند به نظام مسائلی در اجرای قانون هستیم، باید نظام مسائل تعریف شود و دانشگاهیان و نخبگان به کمک بیایند، پیگیری کنند تا اصلی از قانون اساسی با تعطیلی و کندی در اجرا مواجه نشود. مردمی کردن اجرای قانون اساسی به این معنا که همه مردم را در اجرای قانون اساسی مشارکت بدهیم، ضروری است. مردم اگر با حقوق‌شان آشنا شوند، مرحله بعد مطالبه حق است. اصل مترقی امر به معروف و نهی از منکر از اصول مترقی دین و قانون است.

مدعیان حقوق بشر از دیکتاتورهای منطقه حمایت می‌کنند

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش گفت: بنده به‌عنوان جایگاه اداری که دارم، مسئولیت اجرای قانون اساسی را به‌عهده دارم و خود را مدافع حقوق همه افراد، اقوام و مذاهب در جمهوری اسلامی ایران می‌دانم. شکل گرفتن ایران قوی در پرتو اجرای قانون اساسی خواهد بود.

وی اضافه کرد: جلوه‌هایی از قدرت نمودار شده و رمز حقد و کینه دشمن این است. شکل گرفتن ایران قوی به‌دست باکفایت مردم و با اجرای مدیران، در گروی اجرای قانون اساسی است.

رئیس‌جمهوری ایران عنوان کرد: جای شگفتی و تعجب است کسانی ـ که در این منطقه یک انتخابات در کشورشان برگزار نشده است ـ امروز دم از حقوق انسان و حقوق بشر می‌زنند، چگونه از نظاماتی حمایت می‌کنند و نسبت به ما ـ که هر سال یک انتخابات برگزار شده است ـ دشمنی می‌کنند.

آیت‌الله رئیسی بیان داشت: کشوری که امروز از نظر مراجعه مردم جزو آزادترین کشورهاست، مورد دشمنی کسانی است که مدعی حقوق بشر هستند، اما آن‌ها مدافع نظام‌های سلطنتی و دیکتاتوری هستند.

وی گفت: همه گروه‌ها و اقوام باید در اجرای قانون توافق کنند، به قانون باید عمل شود، هیچ کس در هیچ جایگاهی به خود اجازه نقض قانون ندهد.

رئیس‌جمهوری ابراز کرد: اگر در جایی یک امر فوری و اضطراری پیش آمد، انجام آن هم قانون دارد. همه را باید مقید کرد که محور قانون است و کارآمدی در گروی اجرای قانون است.

وی گفت: امیدوارم این جلسه به‌عنوان نماد و نمود توجه به قانون اساسی باشد و آغاز یک همکاری برای اجرای قانون اساسی باشد. مشارکت صاحب‌نظران در اجرای قانون اساسی کمک‌کننده خواهد بود. بنده مصمم هستم که برای اجرای قانون اساسی از هیچ کوشش و تلاشی فروگذار نکنم.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها