حال و هوای بازار مسکن در بندرعباس

نشانه‌هایی از گسیل پول‌های سرگردان به بازار ملک


نویسنده: مریم دهقان

به‌تازگی گزارش بانک مرکزی در خصوص تحولات بازار مسکن تهران منتشر شده است. این نوع گزارشات بسیار با‌اهمیت هستند؛ چراکه بررسی آنها می‌تواند به پیش‌بینی تحولات بازار مسکن شهرستان‌ها کمک کند. همان‌طور که می‌دانیم از شهریور تا آبان ماه، معاملات مسکن رشد چشمگیری داشته است. به‌طوری‌که در تهران حجم معاملات 33 درصد رشد داشته است و عمده این معاملات مربوط به واحدهای تا 5 سال ساخت و عمدتا در شهرک غرب تهران اتفاق افتاده است. همین نکته، نشان‌دهنده گسیل بخشی از سرمایه جامعه به بازار مسکن است. تجربه نشان‌می‌دهد که هرگاه قیمت و حجم معاملات مسکن در پایتخت افزایش پیدا می‌کند؛ با یک تاخیر کوتاه به صورت دومینو وار به سایر نقاط کشور نیز سرایت می‌کند.
   
 گزارش مسکن به ما چه می‌گوید؟
براساس این گزارش، متوسط قیمت هر متر خانه در تهران به 46 میلیون و 700 هزار تومان رسیده که بیشترین قیمت هر متر خانه 95 میلیون و 114 هزار تومان در منطقه یک و کمترین آن با 23  میلیون و 93  هزار تومان در منطقه 18 بوده است؛ بنابراین، فاصله قیمت هر متر آپارتمان در گران‌ترین و ارزان‌ترین منطقه تهران حدود 72 میلیون و 21 هزار تومان است. این در حالی است که قیمت هر متر خانه در تهران در شهریور ماه به 43 میلیون و 216 هزار تومان اعلام شده بود و بیشترین قیمت هر متر خانه 87 میلیون و 130 هزار تومان در منطقه یک و کمترین آن با 21 میلیون و 500 هزار تومان در منطقه 19 و فاصله قیمت هر متر آپارتمان در گران‌ترین و ارزان‌ترین منطقه تهران حدود 65 میلیون و 630 هزار تومان بود. یعنی تنها طی دو ماه متوسط قیمت مسکن رشد 8 درصدی را تجربه کرده است. اما در حالی که قیمت مسکن افزایش داشته است؛ تعداد معاملات مسکن نیز از 6 هزار فقره به 8 هزار فقره رسیده است یعنی شاهد رشد 33 درصدی تعداد معاملات بوده‌ایم که نشان‌دهنده گسیل برخی از سرمایه‌های جامعه به بازار ملک است. این افزایش تعداد بیشتر از آنکه نصیب خانه‌اولی‌ها و واحدهای کوچک مقیاس شود؛ نصیب بالاشهرنشینان منطقه پنج تهران شده است و با وجود اینکه منطقه 20 جزء مناطق ارزان قیمت تهران است؛ اما کمترین حجم معاملات مسکن در این منطقه اتفاق افتاده است.
   
 خلاصه گزارش بانک مرکزی در خصوص بررسی تحولات بازار مسکن تهران
بر اساس آخرین گزارش بانک مرکزی در خصوص بررسی تحولات بازار مسکن تهران، تعداد واحدهای مسکونی آپارتمانی معامله شده در این شهر طی آبان ماه سال 1401 به 8 هزار فقره رسید که نسبت به ماه مشابه سال قبل 6/9 درصد افزایش نشان می‌دهد. در این ماه متوسط قیمت فروش یک متر مربع زیربنای واحدهای مسکونی معامله شده در شهر تهران معادل46 میلیون و 700 هزار تومان بود که نسبت به ماه مشابه سال قبل 9/45 درصد افزایش داشته است.
بررسی توزیع تعداد واحدهای مسکونی معامله شده در آبان‌ماه سال 1401 در شهر تهران به تفکیک عمر بنا حاکی از آن است که واحدهای تا 5 سال ساخت با سهم 4/28 درصد بیشترین سهم را به خود اختصاص داده‌اند.
همچنین در این ماه شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و در کل مناطق شهری نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب معادل 8/39 و 0/45 درصد رشد نشان می‌دهد. لازم به توضیح است که رشد ماهانه شاخص مزبور در آبان ماه در شهر تهران و کل مناطق شهری به ترتیب معادل 1/4 و 0/5 درصد بوده‌است.
نشانه‌هایی از گسیل پول‌های سرگردان به بازار ملک
  
 حال و هوای بازار مسکن در بندرعباس
در میان آگهی‌های مسکن مربوط به مهر ماه قیمت آپارتمان‌های پلاک ساحلی با متری 55 میلیون تومان یکی از گران‌ترین قیمت‌ها و آپارتمان‌های پیامبر اعظم با متری 10 میلیون و 500 هزار تومان، از محله‌های قیمت مناسب در بندرعباس بوده است. اما در آذر ماه فایل‌های مشابه در همان مناطق با افزایش قیمت مواجه شده است. به‌طوری‌که آپارتمان‌های پیامبر اعظم با متری 10 میلیون و 600 هزار تومان ارزان‌ترین و کم‌نوسان‌ترین قیمت را در بین محلات بندرعباس داشته است و پلاک ساحلی با 70 میلیون تومان شاهد افزایش قیمت بوده است.
محله بهشت بندر: همان‌طور که می‎دانید محله بهشت بندر یکی از محله‌های با قیمت بالا در بندرعباس است. معمولا خانه با رنج قیمت، متری 25 میلیون تومان برای فروش معامله می‌شوند. البته لازم به ذکر است، اغلب خانه‌های این منطقه کامل و فول‌آپشن هستند.
محله گلشهر: محله‌ای به نسبت قدیمی و بزرگ بندرعباس است که به دو قسمت جنوبی و شمالی تقسیم می‌شود. به دلیل وسعت زیاد اغلب ساختمان‌های اداری و کابردی در این محل است. 
ضمن این‌که تقریبا محله گلشهر تا وسط بندر وسعت دارد و همین موضوع دسترسی شما را به دیگر مناطق شهر بهبود می‌بخشد. درست است که بنا‌ها و کلا خود محله گلشهر کمی قدیمی هستند، اما بیشتر آن‌ها را طبق متد روز و سبک‌های خاص، طراحی و بازسازی شده‌اند. قیمت این محله نیز از متری 25 تا 35میلیون تومان برای فروش معامله می‌شود. 
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها