بیانیه چین و عربستان علیه ایران:

تهران به اصل همجواری و عدم مداخله در امور کشور‌ها احترام بگذارد



چین و عربستان در بخشی از بیانیه مشترک خود پس از پایان دیدار سران دو کشور، به پرونده هسته ای ایران پرداخته و خواسته هایی را مطرح کردند.

  

به گزارش صبح ساحل، روز جمعه در پایان نشست سران عربستان و چین که با حضور «شیء جینپینگ» رئیس جمهور چین و «سلمان بن عبدالعزیز» در ریاض برگزار شد، بیانیه مشترکی صادر شد که در آن علاوه بر اشاره به روابط دوجانبه و امضای یادداشت تفاهم‌ها و توافقنامه‌ها بین طرفین، به مسائل منطقه‌ای و جهانی از جمله برنامه هسته‌ای ایران نیز پرداخته شد.

در بیانیه مشترک دو طرف چینی و سعودی بدون اشاره به کارشکنی‌های غرب در زمینه احیای مذاکرات هسته‌ای، بر لزوم تقویت همکاری‌های مشترک پکن و ریاض برای تضمین صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران تأکید شد.

دو طرف همچنین از ایران خواستند با آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری کند و به معاهده منع اشاعه سلاح‌های هسته‌ای پایبند باشد. آنها در بخش دیگری از بیانیه خود بر اهمیت احترام ایران به اصول حسن همجواری و عدم دخالت این کشور در امور داخلی کشورها تاکید کردند.

 

هانی‌زاده: چین به ایران جفا کرد/ آمریکا اجازه نمی‌دهد چین به بازار آفریقا و آسیا دست پیدا کند

حسن هانی‌زاده، کارشناس مسایل بین‌الملل با اشاره به سفر رییس‌جمهور چین به عربستان و قطر و گسترش روابط اقتصادی و تجاری این کشور با کشورهای عربی منطقه و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس گفت: سفر رییس‌جمهور چین به عربستان برآیند چند اتفاق در منطقه است؛ تهدیدات امنیتی تایوان به چین، کمک نظامی آمریکا به تایوان، تلاش آمریکا برای شبیه سازی حوادث اوکراین در تایوان. با توجه به انزوای سیاسی و نظامی چین، این کشور قصد دارد به نوعی از این شرایط خارج شود از این رو در سفر به عربستان ۲۵ توافق همکاری اقتصادی و انرژی با عربستان امضا شد.

وی ادامه داد: هم‌چنین دیدار رییس‌جمهور چین با رهبران کشورهای عربی از جمله حوزه خلیج فارس نشان می دهد که چین یک برنامه فراگیر برای صادرات کالاهای خود به کشورهای اسلامی و عربی در نظر گرفته است، اما این تلاش و هدف با مخالفت آمریکا مواجه می‌شود. آمریکایی‌ها اجازه نمی‌دهند چین به بازار بخش مهمی از جهان در آفریقا و آسیا دست یابد.

هانی‌زاده درباره نتایج سفر رییس جمهور چین به عربستان و تاثیر توافقات دو کشور بر ایران گفت: محمد بن سلمان سعی می‌کند چین را از ایران جدا کند و از نفوذ چین در شورای امنیت و در جهان استفاده کند. بن سلمان با برگ چین علیه ایران و آمریکا استفاده می‌کند. در حال حاضر او با تیم جو بایدن مشکل پیدا کرده پس سعی می کند یارگیری جدید داشته باشد اما آمریکا هم برای چین و هم برای عربستان مشکل ایجاد خواهد کرد.

وی افزود: انتظار نمی‌رفت چینی‌ها به سرعت به سمت عربستان که رقیب جدی ایران در منطقه است بروند و آغوش خود را به سمت عربستان باز کنند. به نظر چینی‌ها اشتباه بزرگی مرتکب شدند و سعی دارند از ایران فاصله بگیرند و از سفره‌های گسترده نفتی عربستان و بازار گرم کشورهای عربی برای کالاهای چینی استفاده کنند. اما این سیاست مشکل‌ساز می‌شود. چون میان ایران و چین یک توافق راهبردی بلندمدت وجود دارد گرایش ناگهانی چین به سمت کشورهای عربی قابل توجه است و جفا و بی‌وفایی چین به ایران تلقی می‌شود.

 

ترقی: بیانیه چین غیرمنصفانه بود

حمیدرضا ترقی، عضو حزب موتلفه اسلامی درباره بیانیه اخیر چین و کشورهای عربی علیه کشورمان، اظهار کرد: به نظر می رسد این اقدام ناشی از دیپلماسی ضعیف کشور در این مدت بوده که ارتباط با چین را در حد پیمان شانگهای و برخی مسائل کلان محدود کرده است. از سویی تاخیر زیادی در ارتباط با مساله قراداد درازمدت با چین داشته‌ایم و دولت قبل هم چین را خیلی اذیت کرد و خسارت زیادی به آنها به خصوص در زمنیه انرژی و نفت وارد کرد که نتیجه همه این اقدامات، تضعیف دیپلماسی در قبال چین بود.

وی ادامه داد: با این حال انتظار نمی رفت چین چنین بیانیه‌ای را امضاء کند، زیرا چین می‌داند که عربستان است که در مسائل اخیر در امور ایران یا در یمن دخالت دارد. از سویی امنیت خلیج فارس از سوی آمریکا و عربستان در معرض خطر است نه ایران. این بیانیه غیردوستانه، غیرمنصفانه و خلاف انتظار بود و امیدوارم چین آن را جبران کند.

 

منابع: مهر، عصر ایران، ایسنا

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها