پیش‌ بینی قیمت خودرو در بازار پس از واردات/ واردات خودرو بازار را به کدام سو می‌برد؛ آرامش یا تورم؟



 واردات خودرو از سال ۹۷ متوقف شده و در حال حاضر بیشترین سهم بازار در اختیار خودروهای تولید و مونتاژ داخل است. از طرف دیگر قیمت خودروهای دست دوم وارداتی نیز به شکل سرسام آوری افزایش یافته و حالا شکی نیست که شماری از خودروهای موجود در ایران، گران قیمت ترین خودروهای مشابه خود در جهان هستند. در کنار این مسئله، قیمت دلار نیز روندی افزایشی دارد. اما آیا باز شدن مجدد واردات خودرو می تواند آرامش بخشی برای این شرایط ملتهب بازار خودروی کشورمان باشد یا گرفتار نوعی از افزایش تنوع، هم زمان با تورم خواهیم شد؟ در نتیجه بررسی های انجام شده تأثیر واردات خودرو روی قیمت محصولات داخلی چندان محسوس نخواهد بود.

      

به گزارش صبح ساحل، به نوشته دیجیاتو: حالا دیگر با توجه به تجربه چند سال گذشته، شکی نیست که افزایش نرخ دلار، قیمت خودرو را نیز افزایش می دهد. دلیل آن هم تأثیر قیمت ارزهای خارجی به خصوص دلار، روی زنجیره تأمین و مواد اولیه شامل آهن، شیشه، پلاستیک و… است که برای ساخت خودرو به کار می رود. بدین شکل نرخ دلار و قیمت خودرو رابطه تقریباً مستقیمی دارند که با افزایش نرخ این ارز، قیمت ماشین کارکرده و صفر نیز گران می شود و با تثبیت یا کاهش نرخ دلار می توانیم شاهد ارزانی یا ثبات قیمت ها در بازار باشیم.

البته کاهش نرخ ارز لزوماً همیشه موجب کاهش و ثبات قیمت خودرو نمی شود؛ چرا که بازار خودرو ایران یک بازار انحصاری است و خودرو نیز نقش کالایی سرمایه ای را ایفا می کند. بنابراین در نبود هر گونه رقیبی، مسلم است که مالکین به کاهش قیمت خودروی خود در صورت نزولی شدن قیمت دلار رضایت نمی دهند؛ مگر آنکه واردات سبب تنوع در بازار و شکستن انحصار شود. اما آیا با این شیوه واردات، چنین سناریویی اتفاق خواهد افتاد؟

همان طور که در آیین نامه واردات خودرو قید شده، بودجه واردات در سال جاری ۱ میلیارد یورو اعلام شده است. همچنین با توجه به اعلام دو سقف ۱۰ و ۲۰ هزار یورویی برای قیمت خودروهای وارداتی، با بودجه یک میلیارد دلاری حداکثر می توان ۵۰ هزار دستگاه خودرو با سقف ۲۰ هزار یورو وارد کشور کرد. حال آنکه تولید داخلی خودرو تا پایان سال جاری حدود ۱ میلیون دستگاه برآورد شده است. واضح است که ۵۰ هزار دستگاه رقم ناچیزی در برابر ۱ میلیون دستگاه خودروی داخلی به حساب می آید. در نتیجه تأثیر واردات خودرو روی قیمت محصولات داخلی چندان محسوس نخواهد بود.

از طرف دیگر در مورد تأثیر واردات این تعداد خودرو بر بازار متورم شده خودروهای دست دوم وارداتی قدیمی نیز ابهاماتی مطرح است، چرا که با توجه به اطلاعات فعلی، میزان تعرفه واردات احتمالاً در حدود 100 درصد و یا حتی 120 درصد لحاظ خواهد شد که شامل 15 درصد سود وارد کننده نیز می شود. پس از آن خودرو با قیمت پایه (که بیش از 2 برابر از قیمت خودرو در خارج از کشور بیشتر است) در بورس کالا عرضه خواهد شد و در نهایت به دست مشتری نهایی خواهد رسید. با چنین شرایطی عملاً عرضه خودرو با قیمتی کمتر از 800 میلیون تومان (با دلار 37000 تومانی) بعید به نظر می رسد و خودروهای 20 هزار دلاری نیز ممکن است تبدیل به خودروهایی دو میلیاردی شوند. از این رو این پتانسیل وجود دارد که عرضه کم تیراژ خودروهای وارداتی تأثیر چندانی بر بازار خودروهای داخلی و حتی بازار خودروهای وارداتی قدیمی نداشته باشد.

موضوع دیگر، انتظارات تورمی است. سال هاست خودرو در اقتصاد ایران برخلاف ماهیت مصرفی خود، تبدیل به یک کالای سرمایه ای شده است. بسیاری از افراد برای حفظ ارزش سرمایه خود خرید کالا یا محصولاتی همچون خودرو را در دستور کار قرار می دهند تا در آینده بتوانند از موج آسیب های تورمی در امان بمانند. مصرف کنندگان هم زمانی که احساس کنند در آینده قیمت کالای مورد نیاز آن ها افزایش خواهد داشت، اقدام به تقاضای زود هنگام آن کالا می کنند.

    

راهکار کاهش قیمت خودرو، افزایش عرضه و تصویب طرح مالیات عایدی بر سرمایه است

وزیر صمت با اعلام اینکه اولین خودروهای وارداتی هفته آینده در گمرک خواهد بود، راهکار کاهش قیمت خودرو را افزایش عرضه و تصویب طرح مالیات عایدی بر سرمایه دانست.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: بنابراین اگر به دنبال تعادل در بازار خودرو هستیم باید همان طور که عرضه را افزایش می‌دهیم بر روی این موضوع نیز متمرکز شویم و برای کاهش قیمت خودرو باید هر چه سریعتر طرح مالیات بر عایدی سرمایه تصویب شود، خوشبختانه این طرح در دستور کار مجلس و کمیسیون تخصصی بوده که تقاضا داریم در اسرع وقت تصویب شود تا سوداگری‌ها در بازار خودرو کاهش یابد.

فاطمی امین بیان کرد: برای خودروهای شرکت سایپا قرعه‌کشی نداریم و برای برخی از خودروهای ایران خودرو نیز این کار انجام شده و با روندی که در تولید و واردات وجود دارد این موضوع حل خواهد شد.

وی با یادآوری اینکه عرضه و تقاضای بازار خودرو متوازن نیست، گفت: این موضوع ناشی از آشفتگی نظام ارزی است؛ تلاطم ارزی بر روی فولاد و لوازم خانگی تأثیر نداشت زیرا توانستیم در فرصت محدودی عرضه ورق فولاد را به تقاضا برسانیم بنابراین قیمت فولاد تحت تأثیر شوک‌های ارزی قرار نگرفت و این یعنی اقتصاد مقاومتی زیرا تاب آوری را افزایش دادیم تا با شوک‌های بیرونی قیمت‌ها به هم نریزد و همان طور که توانستیم بازار فولاد و لوازم خانگی را از آشفتگی‌های ارزی رها کنیم، با کمک شما نمایندگان نیز خواهیم توانست بازار خودرو را از آشفتگی‌های ارزی نجات دهیم.

عضو کابینه دولت سیزدهم با بیان اینکه صنعت خودرو صنعتی پرچالش است، یادآور شد: ما 4 سال برای اصلاح این صنعت از شما نمایندگان زمان خواستیم و برنامه‌ای 3 مرحله‌ای تهیه کردیم که اولین برنامه سواد تولید بوده که محقق شده است و باید به ما فرصت داده شود تا برنامه مذکور را به مرور اجرایی و عملیاتی کنیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: در سال جاری 3 خودرو را از رده خارج کردیم و تا سال آینده نیز 12 خودروی جدید وارد بازار خواهد شد و در گذشته به هیچ وجه چنین اتفاقی نیفتاده بود؛ یکی از چالش‌های عمده ما در صنعت خودرو تشکیلات شبه دولتی است و بخشی از آن با تغییر مدیران اصلاح خواهد شد و یکی از موضوعات دیگر واگذاری خودروسازان است که از سال گذشته به این موضوع ورود کردیم و دو هفته گذشته مجوز اولین واگذاری شرکت خودروسازی صادر شد و برای نخستین بار در کشور خودروهای ناقص فراخوان شدند و بیش از 100 پروژه کیفیت در حوزه خودرو در حال اجرا است و جایگزینی محصولات نیز اتفاق افتاد و سال آینده نیز اولویت‌هایی را نیز پیش‌بینی کردیم.

فاطمی امین با تأکید بر اینکه چالش‌های سد راه صنعت خودرو برون زا بوده، گفت: مهمترین راهکار حل این مسئله افزایش عرضه و تصویب طرح مالیات بر عایدی سرمایه است و چالش‌های این صنعت با همفکری و همدلی شما نمایندگان حل خواهد شد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها