دلار، محرک رشد خودرو شد

خودرو به پرواز درآمد


نویسنده: مریم دهقان

قیمت خودرو در بازار ترمز بریده است و بازار خودرو با محرک افزایش نرخ دلار، در مسیر صعودی قرار گرفته است و هر روز رکوردهای جدید قیمتی را ثبت می‌کند. با وجود آنکه چند روزی است؛ دلار به ثبات رسیده اما باز هم خودرو به مسیر صعودی خود ادامه می‌دهد. 
علاوه بر قیمت دلار، نزدیک شدن خودروهای وارداتی به کشور و تحولات پیش‌روی بازار خودرو نیز عامل دیگر افزایش قیمت خودرو در کشور است. به تازگی پراید به قیمت ۲۲۸ میلیون تومان رسیده است و کارشناسان معتقدند پژو 207 دنده اتومات که این روزها 700 میلیون تومان را هم پشت سر گذاشته است؛ به زودی 800 میلیون تومان را به خود خواهد دید. دولت برای کنترل بازار خودرو از مرداد امسال، دست به عرضه خودرو در بورس کالا زده است. در دستورالعمل جدید ابلاغی دولت، خودروسازان مکلف شده‌اند از هر خودرو دو هزار دستگاه در هر دور از فروش خود در بورس کالا عرضه کنند. این عدد برای خودروسازان خصوصی 500 دستگاه تعیین شده است. اما تازمانی که دولت رشد نقدینگی را در کشور کنترل نکند؛ عملا آشفتگی بازار خودرو همچنان پابرجا خواهد بود.
 
چطور از بورس کالا خودرو بخریم؟
برای خرید خودرو از این طریق، قبل از هر چیز بایستی کد بورس کالا داشته باشید که با کد بورسی سهام متفاوت است. برای این کار پس از مراجعه به کارگزاری و تحویل مدارک، بایستی به همراه فرمی که از کارگزاری دریافت می‌کنید به بانک سامان یا ملت مراجعه نمایید و یک حساب تحت اختیار بورس باز کنید. سپس اطلاعات حساب خود را به همراه فرم تکمیل شده توسط بانک به کارگزاری تحویل دهید و پس از چند روز، کد بورس کالای خود را دریافت کنید. حال باید منتظر اعلام دوره‌های مختلف عرضه خودرو در بورس کالا باشید. به طور مثال در 26 آذرماه امسال، خودروی 207اتومات، 27 آذر خودروی کارا و 28 آذر خودروی لاماری ایما عرضه شد. پس این‌طور نیست که هرزمان که خواستید هر خودرویی که مایل بودید را از بورس کالا بخرید و مشابه قرعه‌کشی خودرو که در روز و تاریخ معینی امکان ثبت سفارش خودروی خاصی وجود داشت؛ در بورس کالا نیز به همین ترتیب است. اما خرید خودرو از بورس با قرعه‌کشی تفاوت‌های زیادی دارد. در جدول زیر فهرستی از خودروهایی که در آذر امسال عرضه شد را مشاهده می‌کنید.
 
 
 
در این روش، برای هر خودرو یک قیمت پایه و یک‌سری هزینه‌های دیگر مثل مالیات و هزینه‌های متفرقه از قبل اعلام می‌شود و زمانی که موعد عرضه آن در بورس می‌رسد شما می‌توانید یک قیمت پیشنهادی براساس محاسباتی که خودتان انجام داده‌اید و ازنظرتان معقول است را یک روز قبل از عرضه، جهت شرکت در رقابت خرید، از طریق سامانه خرید آنلاین بورس کالای در تابلوی معاملات ثبت کنید. اگر از محاسبات قیمت سردرنمی‌آورید گزینه سفارش باز را فعال کنید تا قیمت‌گذاری بر عهده کارگزار باشد. البته توجه داشته باشید که در زمان ثبت سفارش لازم نیست تمام مبلغ خودرو در اکانت کارگزایتان موجود باشد و فقط مبلغ پیش پرداخت آن خودرو را باید در حساب خود داشته باشید.
مثلا برای فیدلیتی پرایم 7 نفره بایستی حداقل 193 میلیون تومان در زمان ثبت سفارش در حساب کارگزاری نقدینگی داشته باشید. با ثبت سفارش، این مبلغ در حسابتان بلوکه می‌شود و اگر سفارش خرید شما انجام نشود مبلغ بلوکه شده در پایان روز عرضه آزاد خواهد شد و چنانچه برنده رقابت در قیمت باشید بایستی ظرف 5 روز تقویمی، مابقی پول خودرو را به حساب خود واریز کنید. در غیر این صورت جریمه خواهید شد. 
توجه داشته باشد که اغلب خودروها تحویل روز نیستند و بعضا 3 ماه بعد به شما تحویل داده می‌شود. پس در زمان محاسبه قیمت پیشنهادی، خواب سرمایه خود را نیز برای این مدت حساب کنید. اما با وجود همه این هزینه‌ها، چون قیمت پایه عرضه خودرو نسبتا پایین است؛ باز هم در زمان تحویل اختلاف قابل توجهی با قیمت خودرو در بازار آزاد دارد و به بیان ساده، خرید خودرو از بورس کالا، مقرون به صرفه و سودآور است. در جدول بالا می‌توانید جزییات مربوط به قیمت پایه فروش، مالیات بر ارزش افزوده، سایر هزینه‌های قانونی، کد طرح فروش و سررسید قرارداد سلف را مشاهده کنید.
 
 
در جدول زیر که مربوط به عرضه خودروهای مختلف در ماه‌های گذشته‌ است؛ مثلا برای خودروی لاماری ایما 981 میلیون تومان به عنوان قیمت پایه در نظر گرفته شده است ولی در بورس کالا از قیمت یک میلیارد و 180 میلیون تومان تا قیمت یک میلیارد و 182 میلیون و 500 هزار تومان برای این خودرو در بورس کالا تقاضا وجود داشته است.
 
 
 
زمانی که تمام ظرفیت اعلامی حجم عرضه توسط متقاضیان به فروش رسید، فرایند عرضه خودرو در آن رو به اتمام می‌رسد. 
مثلا در مورد خودروی لاماری ایمای سفید این ظرفیت 100 دستگاه بوده است. توجه داشته باشید که برخی خودروها در تعداد زیاد و بعضی خودروها در تعداد کم عرضه می‌شود و همین موضوع روی قیمت تقاضا نیز تاثیر می‌گذارد. طبق مکانیسم مزایده‌ای بورس، خودرو نصیب متقاضیانی می‌شود که بیشترین قیمت خرید را پیشنهاد دهند.
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها