مرد جوانی در بندرعباس با بخشش اولیا دم از چوبه دار نجات یافت

یک مرگ و یک قصاص، تاوان رابطه پنهانی



مرد جوانی که ۹ سال پیش به اتهام قتل زن ۲۶ ساله‌ای در بندرعباس به قصاص محکوم‌شده بود با رضایت اولیائ دم از کابوس چوبه دار نجات یافت. این مرد متأهل به نام سعید در سال ۹۲ با زن شوهرداری به نام وحیده رابطه پنهانی داشت که پس از بحث لفظی ، وحیده، خود را در دریا غرق کرد. مرد جوان از ترس آبرویش از محل متواری شد و اقدامی در راستای نجات وی انجام نداد. وحیده در دریا غرق شد و جان سپرد. 
     
 غروب تلخ
غروب دی‌ماه سال ۹۲ بدن بی‌جان زن جوانی توسط حاضرین در ساحل غدیر از آب بیرون آورده شد. لحظاتی بعد مأموران پلیس بر سر صحنه حاضر شدند و عده‌ای از حاضرین در محل بیان داشتند که او را با مردی جوان مشاهده کردند که در ساحل قدم می‌زدند. مأموران پلیس پس ‌از اینکه همراه متوفی را نیافتند به تحقیقات ادامه دادند.
بدین ترتیب جسد زن جوان به پزشکی قانونی منتقل شد.
     
 سرنخ مکالمه‌های تلفنی 
بررسی مکالمه‌های وحیده و آخرین تماس‌های او نخستین مرحله از تحقیقات مأموران بود که پلیس را به چند قدمی متهم به قتل رساند. 
به‌طوری‌که مشخص شد وحیده مدتی با مرد متأهلی به نام سعید در ارتباط بوده است. یک هفته از مرگ وحیده می‌گذشت تا آنکه مأموران سعید را دستگیر کردند که وی در همان مراحل اولیه بازجویی، همراهی با زن جان‌باخته در روز حادثه را رد کرد و بیان داشت که با خانواده وحیده رفت‌وآمد دارد و یکی از آشنایان قدیم آن‌هاست ، به همین علت گهگداری با این زن جوان در تماس بوده است . 
    
 اعتراف 
 متهم با سخنان ضدونقیض، ظن پلیس را برانگیخت تا آنکه با مشاهده مستندات، راه فراری نیافت و اعتراف کرد که در روز حادثه با وحیده بوده است. وی گفت:«من و وحیده چند ماهی بود که باهم در ارتباط بودیم. او داری دو فرزند بود،روز حادثه مخفیانه باهم قرار گذاشتیم و برای قدم زدن به ساحل غدیر رفتیم که سر مسئله‌ای باهم بحثمان شد و من هم از شدت عصبانیت او را رها کردم و ازآنجا دور شدم اما ناگهان  دیدم که او به طرف دریا رفت وغرق شد. مانده بودم چکار کنم، چون از آنجا فاصله  و ترس لو رفتن ارتباط پنهانی مان را داشتم. از محل متواری شدم».
     
 درخواست قصاص 
  پس از اعترافات سعید، خانواده وحیده از وی شکایت کردند و بیان داشتند اگر در همان لحظات اولیه، وی این حادثه را به پلیس و اورژانس و... خبر می‌داد و یا خودش به نجات او می‌رفت حتماً وحیده زنده می‌ماند باید این متهم به سزای عملش برسد.سعید به زندان رفت و دو بار در این پرونده تبرئه شد. اما با شکایت اولیاء دم ،بررسی‌های پس از اعترافات صریح متهم،   بازسازی صحنه  و گزارش پزشکی قانونی، تکمیل تحقیقات توسط پلیس و صدور کیفرخواست قتل عمد، متهم به قصاص محکوم شد. 
   
 بخشش
سعید در زندان سال‌ها با کابوس طناب دار شب را به صبح گذراند و اولیا دم همچنان اصرار به قصاص داشتند تا آنکه سه سال قبل شورای حل اختلاف زندان بندرعباس وارد ماجرا شد .
 کاظم شاهرخ نیا، از اعضای شورای حل اختلاف این زندان که سال‌هاست نقش مهمی در رضایت گیری پرونده‌های قتل دارد گفت: در این پرونده برای نجات متهم به قتل تلاش زیادی شد و در این سال‌ها سعی بر رضایت اولیای دم داشتیم تا آنکه هفته قبل با وساطت قره باغی خادم حسینیه محله ، لیلا بهرامی مددکار زندان و الهام پور دهقان معاون دادستان موفق شدیم پدر و مادر جان‌باخته را راضی به بخشش‌کنیم و مرد ۴۴ ساله پس از ۹ سال اسارت و زمانی که منتظر اجرای حکم قصاص بود ، از مرگ نجات یافت. 
  
 نوزدهمین سازش
رئیس‌کل دادگستری هرمزگان گفت: این نوزدهمین سازش در پرونده‌های قصاص استان هرمزگان طی سال جاری است که با تلاش و پیگیری اعضای شورای حل اختلاف زندان بندرعباس و در پی برگزاری نشست‌های متعدد صلح و سازش موجب شد تا اولیای دم با تأسی از سیره معصومین(ع) و در راستای عفو و رأفت اسلامی از قصاص محکوم این پرونده بگذرند.مجتبی قهرمانی همچنین بابیان اینکه اشاعه فرهنگ صلح و سازش و اعمال عفو و گذشت یکی از اصول بنیادین در فرهنگ اسلامی است که دستگاه قضایی نیز به‌منظور گسترش آن در سطح جامعه تلاش می‌کند از اعلام رضایت اولیای دم و تلاش و پیگیری اعضای شورای حل اختلاف زندان بندرعباس برای برقراری صلح و سازش در این پرونده قدردانی کرد.
رئیس‌کل دادگستری هرمزگان خاطرنشان کرد: در راستای تأکیدات ریاست قوه قضاییه مبنی بر لزوم تحکیم مشارکت گروه‌های مختلف مردمی در اصلاح ذات‌البین و ایجاد صلح و سازش در پرونده‌های قضایی، کارگروه‌های استانی و شهرستانی پیگیری صلح و سازش در پرونده‌ها قصاص در دستگاه قضایی استان هرمزگان تشکیل‌شده و اعضای این گروه‌ها به‌صورت مستمر ضمن تفکیک، رصد و پایش پرونده‌های قصاص با استفاده از ظرفیت علما، روحانیون، متنفذان و معتمدین محلی و خیرین و نهادهای مردمی به‌منظور اصلاح ذات البین و ایجاد مصالحه تلاش می‌کنند.
  
اسامی متهم به قتل و مقتول مستعار است 
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها