شربت‌های سرماخوردگی هندی، عامل مرگ ۱۸ کودک در ازبکستان



شربت‌های سرفه و سرماخوردگی هندی، عامل مرگ ۱۸ کودک در ازبکستان شناخته شدند.

         

به گزارش صبح ساحل،به نقل  از رویترز به گفته وزارت بهداشت ازبکستان، حداقل ۱۸ کودک در ازبکستان پس از مصرف شربت دارویی تولید شده توسط داروساز هندی ماریون بیوتک جان خود را از دست دادند.

این وزارتخانه گفت ۱۸ کودک از ۲۱ کودکی که شربت این شرکت را به دلیل بیماری حاد تنفسی رنج می‌بردند، پس از مصرف آن جان خود را از دست دادند.

این دارو در وب سایت این شرکت به عنوان درمانی برای علائم سرماخوردگی و آنفولانزا به فروش می رسد.

بخشی از این شربت‌ها حاوی اتیلن گلیکول بود که به گفته وزارت بهداشت ازبکستان یک ماده سمی است.

این گزارش همچنین گفته است که این شربت در خانه و بدون تجویز پزشک توسط والدین و یا به توصیه داروسازان با دوزهای فراتر از دوز استاندارد به کودکان داده شده است.

هنوز مشخص نشده است که آیا همه کودکان بخش مشکوک و آلوده را مصرف کرده اند یا بیش از دوز استاندارد، دارو به آنها داده شده یا هر دو مورد اتفاق افتاده است.

شرکت‌های مرتبط و وزارت بهداشت هند، به درخواست رویترز برای اظهار نظر پاسخ ندادند اما یک منبع دولتی هند به رویترز گفت که وزارت بهداشت این کشور در حال بررسی این موضوع است.

هند از روز سه شنبه بازرسی از برخی کارخانه های داروسازی در سراسر کشور را برای اطمینان از استانداردهای کیفیت بالا آغاز کرده است.

هند به عنوان داروخانه جهان شناخته می شود و صادرات داروی آن در دهه گذشته بیش از دو برابر شده و در سال مالی گذشته به ۲۴.۵ میلیارد دلار رسیده است.

وزارت بهداشت ازبکستان اعلام کرد که هفت کارمند خود را به دلیل سهل انگاری در بررسی به موقع مرگ و میر و عدم انجام اقدامات لازم اخراج کرده است.

این وزارتخانه اعلام کرد: اقدامات جزایی را علیه برخی از متخصصان انجام داده است، بدون اینکه مشخص کند این متخصصان چه نقشی دارند.

این کشور، همچنین قرص ها و شربت های این شرکت داروسازی را از تمام داروخانه ها خارج می کند.

به گزارش ایرنا، پیش از این، همین شربت در گامبیا نیز مورد انتقاد گرفته بود.

در این کشور مرگ دست کم ۷۰ کودک به دلیل استفاده از شربت های سرماخوردگی ساخته شده در هند ثبت شده است در حالی که دولت هند و شرکت داروساز نقص داروها را رد کرده اند.

پیش از این سازمان جهانی بهداشت، اعلام کرد مرگ ده‌ها کودک خردسال در گامبیا بر اثر صدمات حاد کلیه ممکن است با شربت‌های سرفه و سرماخوردگی آلوده ساخته شده توسط یک تولیدکننده داروی هندی مرتبط باشد.

این یافته‌ها که توسط «تدروس آدهانوم گبریسوس»، مدیر کل سازمان جهانی بهداشت اعلام شد، به دنبال آزمایش‌هایی بر روی چندین شربت دارویی بود که مشکوک به مرگ ۶۶ کودک در این کشور کوچک غرب آفریقا بودند.

سازمان جهانی بهداشت هشداری برای محصولات پزشکی صادر کرد و از قانون‌گذاران خواست که کالاهای میدن فارما را از بازار حذف کنند.

منتظر تایید: 1
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها