افزایش قیمت پیاز ادامه دارد/ کاهش ۷۰ واحد درصدی عوارض و صادرات یا عرضه قطره‌چکانی، علت گرانی است؟



به گزارش صبح ساحل،  مجید حسنی‌مقدم، مدیرکل بازرگانی داخلی وزارت جهاد کشاورزی در مصاحبه‌ای با صدا و سیما در ارتباط با علت گرانی پیاز گفت: تغییر فصل و بارندگی‌هایی که در جنوب کشور روی داد، وقفه‌ای کوتاه در حمل و نقل ایجاد کرد و موجب افزایش هزینه تولید شده است. صادرات هم یکی دیگر از دلایل افزایش قیمت پیاز بود که این موضوع مدیریت شده و اکنون وضعیت مطلوب است.

برشمردن صادرات به عنوان یکی از دلایل افزایش قیمت پیاز شاید از درست‌ترین دلایل، حداقل برای اینبار گرانی باشد. چراکه، در ابتدای ماه گذشته بود که محرم سلطانی، مدیرکل دفتر توسعه صادرات وزارت جهادکشاورزی، به رسانه‌ها از کاهش عوارض صادراتی گوجه فرنگی به نیم درصد در استان‌های قطب تولید این محصول یعنی خوزستان، بوشهر، فارس و هرمزگان خبر داد و اعلام کرد که عوارض سیب زمینی و پیاز نیز که در آبان سال جاری به ترتیب ۷۰ درصد و ۱۲۰ درصد تصویب شده بود در استان‌های قطب تولید کاهش یافته است. او گفت: عوارض پیاز در استان‌های هرمزگان و جنوب کرمان به عنوان استان‌های قطب تولید این محصول از ۱۲۰ درصد به ۵۰ درصد رسیده و عوارض سیب زمینی نیز در استان‌های اردبیل و همدان به عنوان استان‌های قطب تولید این محصول از ۷۰ درصد به ۱۲ درصد کاهش یافته است.

چندی پیش، مصطفی دارایی‌نژاد، رئیس اتحادیه بارفروشان، دلیل افزایش قیمت پیاز را صادرات عنوان کرد و به ایسنا گفت: علت افزایش قیمت پیاز، صادرات است.بنا بر درخواست پاکستان روزانه ۲۰۰۰ تن صادرات پیاز به این کشور داشته‌ایم. در واقع پاکستان پیاز ما را جارو می‌کرد.

اما عباس مرادیان، نائب رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی، نظر دیگری دارد. او در این باره می‌گوید: برخی فعالان این صنف بر این باورند که صادرات باعث افزایش قیمت پیاز شده است. اما شواهد بازار نشان می‌دهد عرضه قطره‌چکانی در این میان تاثیرگذارتر بود.

او گفته که قطع به یقین نمی‌توان ادعا کرد با کمبود بار پیاز مواجه هستیم؛ چرا که پیاز در انبار دلال‌هاست و آنها برای افزایش قیمت، به‌صورت محدود این محصول را در بازار عرضه می‌کنند.

نائب رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی ادامه داد: به نظر می‌رسد که قیمت پیاز تا یک ماه آینده همچنان صعودی باشد.

   

گرانی ادامه دار پیاز

در نرخنامه جدید اتحادیه فروشندگان میوه و تره بار که امروز منتشر شد (نرخنامه ۱۲. ۱۰. ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۱. ۱۰. ۱۸)، قیمت هر کیلوگرم پیاز سفید بر اساس کیفیت از ۱۰ تا ۱۹ هزار تومان، هر کیلوگرم پیاز قرمز ۱۵ تا ۲۲ هزار تومان و هر کیلوگرم پیاز زرد ۱۰ تا ۱۹ هزار تومان تعیین شده است. این در حالی است که در نرخنامه قبلی مربوط به تاریخ پنج تا یازدهم دی ماه قیمت هر کیلوگرم پیاز سفیدو زود بر اساس کیفیت از ۱۰ تا ۱۸ هزار تومان اعلام شده بود.

بر اساس قانون در خرده فروشی‌ها قیمت پیاز با ۳۵ درصد سود برای فروشنده به مردم عرضه می‌شود؛ به عبارت دیگر، هم اکنون قیمت پیاز اکنون در خرده فروشی‌های شهر باید از ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان تا حدود ۳۰ هزار تومان باشد.

اما گزارش میدانی نشان می‌دهد، اکنون قیمت اقلام مختلف پیاز در خرده فروشی‌های سطح شهر به طور متوسط از ۲۶ هزار تومان تا حدود ۳۱ هزار تومان متغیر است.

گفتنی است قیمت هر کیلوگرم پیاز سفید، زرد و قرمز در نرخنامه میادین میوه و تره بار ۱۵ هزار و ۹۰۰ تومان اعلام شده است.

  

بر اساس این گزارش، در مهرماه امسال ۱۰۱ هزار تن پیاز به ارزش ۱۴ میلیون دلار به کشورهای مختلف صادر شد این در حالی است که کشت پیاز در سال جاری به نسبت سال گذشته کاهش داشته است.

بر اساس مقایسه سال زراعی ۱۴۰۰ – ۱۴۰۱ نسبت به سال زراعی ۱۳۹۹ – ۱۴۰۰ حدود ۶ هزار هکتار کاهش سطح زیرکشت و نزدیک ۴۰۰ هزار تن کاهش تولید داشته‌ایم که علت این امر وقوع خشکسالی و کمبود منابع آبی عنوان شد.

 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها