مدیرکل منابع طبیعی استان خبرداد:

آبگیری بیش از 8میلیون مترمکعبی سازه‌های آبخیزداری هرمزگان طی بارندگی اخیر



مدیرکل منابع طبیعی وآبخیزداری هرمزگان از آبگیری بیش از 8میلیون مترمکعبی سازه های آبخیزداری هرمزگان طی بارندگی های هفته گذشته خبرداد.

 

به گزارش صبح ساحل، سیدمحمدنور موسوی گفت: طی بارش های  5 الی 7دیماه تعداد 46 سازه آبخیزداری در سراسر استان آبگیری حدود 20تا 100 درصدی داشته اند‌.

وی افزود: بیشترین میزان آبگیری این سازه ها در شهرستان های جاسک، پارسیان و بندرلنگه گزارش شده است.

مدیرکل منابع طبیعی هرمزگان حجم  آبگیری سازه ها در سطح استان را بیش از 8 میلیون متر مکعب طی بارندگی دو روزه اعلام کرد.

موسوی با اشاره به بارندگی های اخیر افزود: بایستی به نحوی در جهت کاهش خسارت بارندگیهای سیل آسا برنامه‌ریزی نمود تا در جهت افزایش پوشش گیاهی و تقویت سفره های آب زیرزمینی و در نهایت افزایش تولید کشاورزی و امنیت غذایی اقدام شود.

وی گفت: هرمزگان دارای ۱۷ حوزه آبخيز با وسعت 10 ميليون هكتار كه حدود 30% آن در استان هاي همجوار فارس، كرمان و بوشهر قرار دارد و ميزبان سيلاب‌های ورودی از استان‌های مذكور می‌باشد.

مدیرکل منابع طبیعی وآبخیزداری هرمزگان افزود: بي شک تلاش در جهت کنترل فرسایش و رسوب به خصوص در حوزه آبخیز سدهای میناب، جگین، سرنی، شمیل و نیان در شرايط اقليمي و جغرافيايي استان هرمزگان كه كم آبي مهمترين مانع توسعه اين خطه به شمار می‌رود از جمله مهمترين اقدامات زيربنايي در راستاي عمران، آباداني و پيشرفت استان محسوب مي گردد.

موسوی تاکید کرد: مجموعه فعاليت هاي آبخيزداري به منظور اعمال مديريت حوزه هاي آبخيز علاوه بر اهدافي چون حفاظت از عرصه هاي طبيعي، مهار سيل، كنترل  فرسايش خاك و جلوگيري از پر شدن سدها و مخازن از رسوبات، مهار روانابها و استحصال آب و پايدار سازي منابع آبي چاهها، چشمه ها و قنوات به عنوان مهمترين نياز كشاورزان، مرتعداران، دامداران و ديگر آبخيز نشينان و بهره برداران حوزه هاي آبخيز مد نظر قرار مي گيرد.

وی گفت: اداره كل منابع طبيعي و آبخيزداري طي سالیان گذشته پتانسيل های آبخیزداری منطقه را با اهداف فني و جامع خود هماهنگ كرده و از اين پتانسيل جهت دستيابي به اهدافی كه همان ، كنترل فرسايش و رسوب، حفظ و احياي پوشش گياهي، تامین آب کشاورزی، توسعه و تولید پایدار كشاورزی و امنیت غذایی و در نهایت عمران و آباداني منطقه می‌باشد استفاده نموده است و بيشترین اقدامات خود را حول محور مذكور برنامه ريزی نموده است به نحوی که بیشترین سازه های آبخیزداری در بالادست چاه های کشاورزی، قنوات، اراضی کشاورزی، چشمه‌سارها و مناطقی احداث شده است که تاثیر مستقیم در تولید پایدار کشاورزی، ایجاد اشتغال و امنیت غذایی به خصوص تولیدات محصولات خارج از فصل در استان هرمزگان می‌باشد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها