آیا استرس موجب سفید شدن مو می‌شود؟



محققان دانشگاه کلمبیا شواهدی را یافتند که نشان می‌دهد استرس یکی از عوامل سفیدی موی انسان است و با از بین رفتن استرس می‌توان رنگ طبیعی موها را بازگرداند.

خبرآنلاین نوشت: در این تحقیقات ۴۰۰ تار مو از ۱۴ داوطلب گرفته شد و سپس با استفاده از یک تکنیک عکس‌برداری جدید وضعیت پروتئین‌های ملانین و کراتین و همچنین رنگدانه‌های موجود در بخش‌های مختلف هر تار مو مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

در نتیجه این بررسی‌ها مشخص شد در برخی از تارهای مو به جای ریشه، قسمت نوک آن‌ها سفید شده است. این وضعیت نشان می‌دهد تار مو زمانی سفید شده و پس از مدتی مجددا رنگ اصلی خود را به دست آورده است. با توجه به این که سرعت رشد مو برای هر شخص قابل اندازه‌گیری است، محققان توانستند زمان آغاز سفیدی مو و همچنین زمان بازیابی رنگدانه طبیعی موهای هریک از داوطلبان را محاسبه کنند.

سپس با استفاده از یک پرسشنامه، وقایع و شرایط استرس‌زایی را که داوطلبان در دوره شروع سفیدی مو تجربه کرده‌بودند، ‌ شناسایی کرده و تقارن زمانی این وقایع و شروع سفیدی مو را در بسیاری از آن‌ها تایید کردند. همچنین دریافتند شروع بازیابی رنگدانه طبیعی موی یکی از داوطلبان دقیقا همزمان با شروع یک دوره تفریحی برای وی آغاز شده است.

بر اساس نتایج این تحقیقات مشخص شد استرس واقعا می‌تواند موجب سفیدی موها شود و از بین رفتن عوامل استرس‌زا می‌تواند رنگ طبیعی موها را بازگرداند. همچنین مشخص شد این بازیابی رنگ تنها در مورد موهایی که به دلیل استرس سفید شده‌اند و در یک فاصله زمانی نسبت کوتاه پس از سفید شدن موها رخ می‌دهد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها