پیش‌بینی برداشت ۴۱۰هزار تن پیاز در هرمزگان/ خرید توافقی پیاز در استان آغاز شد



مدیرعامل اتحادیه تعاونی روستایی خلیج فارس هرمزگان گفت: در راستای اجرای سیاست‌های سازمان مرکزی تعاون روستایی، تنظیم بازار و حمایت از کشاورزان پیازکار، خرید توافقی این محصول در مناطق هشتبندی میناب و جغین رودان توسط شبکه تعاون روستایی آغاز شد.

 

به گزارش صبح ساحل و به نوشته ایرنا، سجاد مهدیانفر در بازدید از مراکز خرید پیاز در استان بدون اشاره به قیمت خرید این محصول از کشاورزان اظهار کرد: با توجه به قیمت بالای این محصول اتحادیه شرکت های تعاونی‌ روستایی خلیج فارس با نظارت مدیریت تعاون روستایی استان هرمزگان از هفته گذشته اقدام به خرید توافقی ۱۰۰ تُن پیاز به صورت مستقیم از این کشاورزان کرده است.

وی بیان کرد: این میزان خرید در قالب ۱۰ محموله به مقاصد تعیین شده ارسال و خرید از کشاورزان همچنان ادامه دارد.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی روستایی خلیج فارس هرمزگان اظهار کرد: خرید توافقی پیاز و فروش این محصول در استان هرمزگان به منظور حمایت از مصرف کننده و تولید کننده اجرا می‌شود.

 

 

پیش بینی برداشت ۴۱۰ هزار تن پیاز در هرمزگان

مدیر زارعت سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان پیش بینی کرد امسال بیش از ۴۱۰ هزار تن محصول پیاز از زمین‌های کشاورزی استان برداشت و روانه بازار شود.

رضا امیری زاده سطح زیرکشت پیاز در استان را ۸ هزار و ۶۰۰ هکتار اعلام کرد و افزود: متوسط عملکرد در هر هکتار از زمین‌های کشت شده پیاز بیش از ۵۰ تن است.

وی گفت: استان‌های تهران، فارس، اصفهان، آذربایجان شرقی و غربی و کشور‌های عربی حوزه خلیج فارس از بازار‌های هدف این محصول با کیفیت است.
مدیر زارعت سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان افزود: محصول پیاز هرمزگان با توجه به کشت نشایی از با کیفیت‌ترین پیاز تولید شده در کشور و منطقه است که خواهان بسیاری نیز دارد.امیری زاده گفت: عمده برداشت پیاز از مزارع هرمزگان از بهمن ماه خواهد بود، اما از نیمه دوم دی ماه برداشت در برخی زمین‌ها آغاز و تا اواخر فروردین ماه با هدف تامین نیاز بازار کشور ادامه دارد.
وی کشت به‌موقع، استفاده از سیستم آبیاری نوین و تغذیه مناسب را از جمله اقدامات جهاد کشاورزی در راستای عملکرد بهتر برای کاشت این محصول دانست.

افزایش قیمت پیاز در چند هفته گذشته که در بازار به بالای ۲۰ هزار تومان رسید، موجب ایجاد نگرانی‌هایی شده بود که به نظر می‌رسد با آغاز برداشت پیاز و ورود این محصول به بازار و مدیریت عرضه و جلوگیری از صادرات بی‌رویه این قیمت شکسته شود اما می‌طلبد تعاون روستایی و نهادهای دخیل در قیمت‌گذاری، به موضوع مهم قیمتِ تمام شده محصول برای کشاورزان توجه داشته باشند.

طبق اعلام مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی هرمزگان؛ بیشتر برداشت پیاز از مزارع هرمزگان از بهمن ماه خواهد بود اما از نیمه دوم دی‌ماه هم برداشت در برخی اراضی آغاز شده و تا اواخر فروردین ماه با هدف تامین نیاز بازار کشور ادامه دارد.

محصول پیاز هرمزگان با توجه به کشت نشایی از با کیفیت ترین پیازهای تولید شده در کشور و منطقه است که خواهان بسیاری در سطح ملی و بین المللی دارد.

سطح زیرکشت پیاز در استان هرمزگان هشت هزار و ۶۰۰ هکتار است که امسال به صورت میانگین پیش بینی می شود افزون بر ۴۱۰ هزار تن محصول برداشت شود که متوسط عملکرد در هر هکتار از اراضی کشت شده افزون بر ۵۰ تن است.

گفتنی است؛ در سال زراعی جاری، طرح تغییر الگوی کشت برای ۳۱ محصول کشاورزی در استان هرمزگان کلید خورده است که ۱۷ نوع از این محصولات مربوط به سبزی و صیفی است.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها