اداره‌کل هواشناسی استان:

هرمزگان از امشب بارانی می‌شود



معاون فنی و شبکه ایستگاه‌های هواشناسی هرمزگان گفت: هرمزگانی‌ها از امشب با فعالیت سامانه کم‌فشار ترکیبی دریای سرخ و مدیترانه‌ای شاهد بارش‌های خوبی خواهند بود.

 

به گزارش صبح ساحل،  کیانوش عارفی اظهار کرد: این سامانه هم اکنون وارد کشور شده و غرب کشور و استان‌های بوشهر و فارس را متأثر کرده است.

وی ادامه داد: این سامانه کم فشار از بعدازظهر به تدریج از غرب وارد هرمزگان شده و بارش‌های آن از جمله بستک و پارسیان آغاز می‌شود.

وی توضیح داد: گستره این سامانه جوی بسیار بزرگی بوده و پهنه وسیعی را متأثر می‌کند به نحوی که خلیج فارس تا خشکی‌ها و استان‌های فارس و کرمان را هم در بر می‌گیرد.

معاون فنی و شبکه ایستگاه‌های هواشناسی هرمزگان یادآور شد: مردم این استان در بعد از ظهر از غرب هرمزگان و از نزدیک شب غرب، مرکز و شمال تا صبح به تناوب شاهد بارندگی می‌شود که بارش‌ها هم مداوم و هم رگباری پیش‌بینی شده است.

عارفی یادآور شد: شرق هرمزگان هم از نزدیک صبح به تدریج از این سامانه کم فشار ترکیبی دریای سرخ و مدیترانه‌ای متأثر می‌شود به‌خصوص از میناب به پایین (جنوب) شاهد بارش‌های خوبی خواهند بود و اوایل صبح میناب، سیریک و تا حدودی جاسک این بارش‌ها را خواهند داشت.

وی گفت: براساس مدل‌های پیش‌بینی هواشناسی انتظار بارش‌های سنگینی بر روی تیاب و کلاهی در شهرستان میناب را باید داشت که این فعالیت بارشی بر روی شرق هرمزگان تا ساعت ۹ و ۱۰ تداوم می‌یابد و این سامانه به تدریج تا ساعت‌های بعد از ظهر این استان را ترک می‌کند.

معاون فنی و شبکه ایستگاه‌های هواشناسی هرمزگان بیان کرد: این سامانه در مسیر خود برخی بخش‌های جنوب کرمان و سیستان و بلوچستان را هم متأثر می‌کند و خروج آن از منطقه سامانه پر فشار جایگزین می‌شود که موجب سرد شدن هوا و باد می‌شود.

عارفی توضیح داد: سامانه‌های پر فشار از روی سیبری شکل می‌گیرد و حرکت آن موافق حرکت عقربه‌های ساعت بوده و در هنگام حرکت از سیبری دمای آن ۵۰ تا ۶۰ درجه زیر صفر است.

وی افزود: این دما در طول مسیر حرکت سامانه پر فشار تغییر می‌کند و زمانی که به مناطق شمالی کشور مانند خراسان می‌رسد به ۲۰ تا ۱۵ درجه زیر صفر و زمانی که به کرمان می‌رسد به حدود ۱۰ درجه زیر صفر و هنگامی که به هرمزگان می‌رسد دمای آن به بالای صفر می‌رسد چونکه در طول مسیر برودت و سردی خود را از دست داده است.

وی در خصوص سامانه کم فشار ترکیبی هم گفت: چون هوا از زمین صعود می‌کند به این سامانه، کم فشار می‌گویند و در این فصل دریای مدیترانه و دریای سرخ فعال هستند و زمانی که با همدیگر ترکیب شوند بارش‌های خوبی رخ می‌دهد و در خلیج فارس هم تغذیه می‌شود.

منتشر شده: 1
علی
۲۷ دی ۱۴۰۱
انشاالله رحمت الهی ببارد
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها