مدیرکل حفاظت محیط‌‌زیست هرمزگان خبر داد

اخطار به 185 واحد صنعتی آلاینده در هرمزگان



مدیرکل حفاظت محیط‌زیست هرمزگان گفت:  از ابتدای امسال تاکنون  به  185واحد صنعتی آلاینده ،اخطار محیط زیستی صادرشده  که این اخطارها در مدت مشابه سال گذشته 118 مورد بود.

به گزارش صبح ساحل، حبیب مسیحی تازیانی که در مراسم هفته هوای پاک سخن می‌گفت با اشاره به  افزایش پایش های صنایع غرب بندرعباس افزود: در این مدت 371 واحد صنعتی مورد پایش زیست‌محیطی قرار گرفت که در مقایسه با پارسال با رقم 304 واحد ،82درصد رشد داشته است.وی از معرفی 24 واحد آلاینده در سال گذشته به سازمان امور مالیاتی خبر داد و ادامه داد:شاخص‌های پایش، تلنگری بر واحدهای صنعتی  آلاینده است شاید واحدی پس از اخطار در رفع آن بکوشد ولی برخی مانند ۲۴ واحد صنعتی به‌طور مستمر آلاینده بودند که در لیست قرار گرفتند و به سازمان امور مالیاتی معرفی شدند.

مسیحی تازیانی تصریح کرد: شاید به تصور اینکه با جدیت نظارت کافی بر حوزه  صنایع غرب بندرعباس صورت نمی‌گیرد درصورتی‌که  در غرب بندرعباس 13 واحد صنعتی به‌صورت  آنلاین پایش  می‌شود. وی اظهار داشت: مقرر است در آینده مرکز پایش غرب بندرعباس برای رصد دقیق‌تر حوزه‌های صنعتی احداث شود که  از استانداری در این خصوص  درخواست کرده‌ایم برای تأمین امکانات لازم برای راه‌اندازی این مرکز به اداره کل حفاظت محیط‌زیست کمک کند . مدیرکل حفاظت محیط‌زیست هرمزگان در ادامه سخنان به 26 روز هوای ناسالم در استان اشاره کرد و گفت: هرمزگانی‌ها در 9 ماه امسال، 26 روز هوای ناسالم را تجربه کردند به‌طوری‌که  منجر به تعطیلی مدارس و برگزاری  13 جلسه اضطرار شد. مسیحی تازیانی ادامه داد: در مدت مشابه سال گذشته هوای 42 روز،ناسالم  بود که در این رابطه 22 جلسه اضطرار تشکیل شد. وی بابیان اینکه عمده آلودگی هرمزگان در مدت یادشده بر پایه آلودگی‌های صنعتی و  گازهای خطرناک نبوده است گفت:بلکه  شرایط اضطرار در بحث  گردوغبار ناشی از کانون‌های داخلی و خارجی کشور بود. مسیحی تازیانی آلایندگی ریز گردها در هرمزگان  را ماندگار دانست و  تصریح کرد: پایش های انجام‌شده نشان می‌دهد هرمزگان به‌خصوص شرق استان یکی از معدود مناطق کشور است که در طول سال به‌طور مستمر آلودگی گردوغبار  را دارد حتی اگر میزان ریز گردها اندک باشد، اما استمرار و پایداری آن در استان زیاد است. وی افزود: برای مدیریت ریز گردها در هرمزگان اقداماتی در سازمان منابع طبیعی استان با رویکرد جلوگیری از شن‌های روان ،بیابان‌زدایی و جلوگیری از گردوغبار کانون‌های شرق انجام‌شده است. مسیحی تازیانی  از مالچ باشی بالغ‌بر۳۰۰ هکتار اراضی و همچنین اجرای دیوارها و بادشکن‌های  زنده و غیرزنده  و کاشت درخت  در سال گذشته نیز سخنانی بیان کرد که موجب تسهیل سکونت در روستاهای درگیر ریز گردها شده است.

گامی در راستای کاهش و رفع مسائل زیست‌محیطی

مدير پالایشگاه آفتاب در این مراسم گفت: وجود بحران‌های محیط زیستی متعدد و تأثیر آن بر سلامت انسان، محیط و سایر موجودات، مدیران شرکت پالایش نفت آفتاب را بر آن داشت تا با جذب متخصصان و کارشناسان خبره در این زمینه، همکاری و مشارکت با سازمان حفاظت از محیط‌زیست و ارگان‌های ذی‌ربط و اجرای طرح‌های عمرانی، فرهنگی و... در راستای کاهش و رفع مسائل زیست‌محیطی، افزایش آگاهی و ترویج فرهنگ حفاظت از محیط‌زیست گام بردارد.  محمدعلی پیشاهنگ، ابداعات، اختراعات و طرح‌های بارز جلوگیری از آلودگی یا تخریب محیط‌زیست  را شامل  خرید، نصب و راه‌اندازی پکیج تصفیه فاضلاب، جمع‌آوری آب‌های سطحی، جمع‌آوری، دفع و امحاء پسماندهای صنعتی از طریق شرکت‌های دارای صلاحیت و معتمد سازمان محیط‌زیست، برنامه انجام خود اظهاری و خودآگاهی زیست‌محیطی به‌صورت فصلی و مستمر به بهاء، توسعه و گسترش فضای سبز سطح شرکت و خیابان‌های اطراف به مساحت 15 هکتار و 4134 گونه گیاهی  اعلام کرد. وی اعطای کمک‌های قابل‌توجه و ایجاد امکانات مؤثر مادی و معنوی برای حفظ محیط‌زیست،احداث بزرگ‌ترین بوستان مسئولیت اجتماعی استان با 627 گونه گیاهی،مشارکت در احداث بوستان روستای گچین پایین، ارائه خدمات ارزنده و فعالیت‌های برجسته و نتیجه‌بخش در مورد ارتقاء سطح دانش و بینـش محیط‌زیستی جامعه و ترویج فرهنگ محیط‌زیستی در سطح فراگیر و.. را ازجمله اقدامات این شرکت عنوان کرد. وی با اشاره به اینکه  شرکت پالایش نفت آفتاب فعالیت‌های خود را از اردیبهشت‌ماه  1386 در شهر بندرعباس آغاز کرد اظهار داشت: این شرکت با به کار گرفتن  ایده‌های خلاقانه نوین مدیریتی و نیروی انسانی جوان و باانگیزه به‌سرعت قدم در مسیر پیشرفت نهاد، به‌طوری‌که اکنون پس از پالایشگاه کرمانشاه، بزرگ‌ترین پالایشگاه خصوصی کشور به شمار می‌رود، و در فهرست صد شرکت برتر و ده صادرکننده برتر کشور قرارگرفته است.

 

 

غیرقابل انتشار: 1
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها