اتمام‌حجت استاندار یزد با مدیرانی که در پاسخ به رسانه‌ها کوتاهی می‌کنند

تنبـیه مدیـران خامـوش


نویسنده: صبح ساحل

تعامل و نحوه‌ی مواجهه‌ی نهادهای دولتی و غیردولتی با رسانه‌ها در یزد به‌خوبی سازوکار شفافیت را در این استان پایه‌گذاری کرده و این موضوع در توسعه بخش‌های مختلف شهری و استانی هم بی‌تأثیر نبوده است.
       
به گزارش صبح‌ساحل، در همین راستا استاندار یزد روز گذشته در نشست شورای اطلاع‌رسانی با اشاره به ابلاغ «منشور ارتباط ادارات استان یزد با رسانه‌ها» از مجازات مدیرانی که پاسخگو رسانه‌ها نیستند، خبر داد. «مهران فاطمی»، استاندار یزد اظهار کرد: «مدیران دستگاه‌های استان باید در مدت‌زمان کمتر از پنج ساعت به سؤالات خبرنگاران پاسخ دهند، اگر مدیری در پاسخ به رسانه‌ها کوتاهی کند، اخطار گرفته و مدیر روابط عمومی آن اداره عزل خواهد شد».
 فاطمی افزود: «منشور ارتباط ادارات با رسانه‌ها از سوی روابط عمومی استانداری به ادارات ارسال و در آن حداکثر زمان پاسخ به رسانه‌ها پنج ساعت اعلام شود و اگر مدیران در این زمینه کم‌کاری کردند پس از اخطار، مدیر روابط عمومی آن اداره عزل و مدیران با عملکرد خوب هم تشویق شوند».
ضمن اینکه این اقدام می‌تواند الگوی مطلوبی برای سایر استان‌ها ازجمله هرمزگان باشد، به افزایش تاب‌آوری مدیران در مواجهه با نقد و پرسشگری نیز کمک خواهد کرد.  اگر بخواهیم شرحی از نحوه‌ی ارتباط مدیران هرمزگان با رسانه‌ها داشته باشیم، رعایت انصاف این است که هم از مدیرانی بگوییم که پاسخگو هستند و هم از کسانی که برای چند پرسش، به بهانه‌هایی چون «جلسه هستم» یا «مدیر تهران است»، «مهمان از مرکز آمده»، «فصل بودجه‌ریزی است»، «هفته دولت است» و غیره روزها و هفته‌ها خبرنگار را معطل می‌کنند؛ حتی مورد بوده برای مصاحبه با مدیری در بندرعباس پس از هفته‌ها پیگیری، دست‌آخر یک شخص واسطه شده تا جناب مدیر اذن ورود داده‌اند؛ درعین‌حال هم مدعی هستند که درِ اتاقشان به روی همگان و به‌خصوص خبرنگاران باز است اما در طول عمر مدیریتشان یک نشست پرسش و پاسخ هم نداشته‌اند.
هر کدام از خبرنگاران هرمزگان در باب پاسخگو نبودن مسئولان استان می‌توانند رساله‌ای مستقل بنویسند. در همین زمینه، دست نیافتنی بودن معاونان استاندار هرمزگان مثالی ملموس برای اهالی رسانه‌ است و قدیمی‌ها به خوبی گفتند که مُشت نمونه خروار است.
 رسانه‌ها چالش عدم پاسخگویی مدیران را بارها به طرق مختلف به گوش «مهدی دوستی»، استاندار هرمزگان رسانده‌اند اما جز یک مورد اخطار کلامی واکنش دیگری از او ندیده‌اند. بدیهی است که سروسامان دادن این موضوع به چیزی بیش از اخطار کلامی احتیاج دارد. یکی از پازل‌های شفافیت، فضا دادن به رسانه‌ها است. نمی‌توان هم مدعی شفافیت بود و هم رسانه‌ها و خبرنگاران را پشت در نگه داشت. 
خلاء نبود قواعد مشخص در باب نحوه‌ی ارتباط مدیران ادارات هرمزگان با خبرنگاران به وضوح احساس می‌شود. انتظار می‌رود نماینده عالی دولت در استان هرمزگان در جهت پایبندی به شعار شفافیت، برای این مهم تدبیر کند.
نقد، پرسشگری، اطلاع‌رسانی و به‌طورکلی کار رسانه‌ای جرم نیست و خبرنگار هم مجرم نیست؛ طرح چنین منشورهایی در جهت حمایت از رسانه‌ها آن‌هم در استان‌هایی که فضای اجتماعی- سیاسی بسته‌تری به نسبت سایر استان‌ها دارند، اگر نمایشی نباشد، علاوه بر اینکه می‌تواند محرکی برای کارآمدی مدیران و مسئولان باشد، در روندکاری رسانه‌ها و خبرنگاران نیز تاثیرگذار است. همچنین در این دوران که شاهد اختلاف میان گفتمان رسمی حکمرانی و گفتمان مردمی هستیم، رسانه در قالب انعکاس مطالبه مردم و پرسشگری در صورت پاسخگو بودن مسئول، می‌تواند به کم شدن این اختلاف کمک کند.
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها