استاندار مسندم عمان در نشست مشترک هیئت تجاری عمان با اعضای اتاق بازرگانی هرمزگان:

آماده جذب سرمایه‌گذاران ایرانی در عمان هستیم



با حضور استاندار مسندم عمان و مسئولان و  فعالان اقتصادی استان ، نشست مشترک هیئت تجاری عمان با اعضای اتاق بازرگانی هرمزگان برگزار شد. در این مراسم  ضمن بررسی فرصت‌های همکاری و سرمایه‌گذاری میان هرمزگان و مسندم  بر لزوم افزایش روابط اقتصادی دو استان تأکید شد.

به گزارش صبح ساحل، ابراهیم بن سعید ابوسعیدی، استاندار مسندم هدف این نشست را گسترش روابط و همکاری‌های دوجانبه ،همچنین افزایش و تسهیل مراودات تجاری و تردد بین ۲ کشور ذکر کرد گفت:روابط بین دو استان مسندم و هرمزگان فراتر از روابط دوستی، روابطی قومیتی و فوق دوستانه است و امیدواریم این روابط در مسیرهای گسترش روابط مؤثر باشد. وی ادامه داد: کشور ایران اسلامی دارای قوی‌ترین زیرساخت‌ها برای گسترش روابط بین دو کشور و در سطح دو استان است و امید است  این روابط بیش‌ازپیش گسترش یابد.وی افزود: مسافت بین دو استان مسندم و هرمزگان بسیار کوتاه است، اما تاکنون تردد در بین دوستان بسیار اندک است و در نظر داریم این مسیر راه‌اندازی کنیم تا تردد مردم در حوزه توریست و گردشگری و همچنین دیدوبازدید تسهیل شود.استاندار مسندم گفت: با تسهیل شرایط، آماده جذب سرمایه‌گذاران ایرانی در عمان هستیم.وی افزود:گسترش روابط و تردد بین دو استان مسندم و هرمزگان، سبب گشایش مسیرهای تجاری می‌شود و هر دو استان از فواید آن بهره‌مند می‌شوند. استاندار مسندم عنوان کرد: آمار تجارت در استان مسندم بیانگر آن است که بهترین تجارت با شراکت ایرانی‌ها و مردم استان هرمزگان انجام می‌شود. وی یادآور شد:سابقه تاریخی و آمارها نشان‌دهنده گسترش روابط تجاری بین ۲ کشور بوده و خوشحالیم که روابط بین ایران و عمان روبه گسترش است.استاندار مسندم بیان کرد:علاقه‌مند به گسترش روابط هستیم و از حضور و فعالیت شرکت‌های ایرانی در عمان و همچنین فعالیت شرکت‌های عمانی در ایران استقبال و تلاش می‌کنیم شرایط برای سرمایه‌گذاری آن‌ها تسهیل شود. وی خاطرنشان ساخت:بر اساس تصمیماتی که بین مسئولین رده‌بالا ایران و عمان صورت گرفته، هدف اساسی گسترش روابط و افزایش سطح مراودات تجاری و برقراری تردد بین استان هرمزگان و مسقط است.

 

هرمزگان قطب اقتصادی  و پالایشگاهی کشور

احمد مرادی، نماینده مردم هرمزگان در مجلس شورای اسلامی در این نشست گفت: استان هرمزگان و شهر بندرعباس مرکز حمل‌ونقل کشوری محسوب می‌شود و هم‌اکنون 60 درصد از صادرات و واردات کل کشور در استان هرمزگان صورت می‌گیرد همچنین 70 درصد صیادی کل کشور در حوزه هرمزگان انجام می‌شود.وی با اشاره به احداث  دو پالایشگاه در بندرعباس و جاسک افزود: در این پالایشگاه‌ها با سرمایه‌گذاری 20 میلیارد دلار، روزانه 300 هزار بشکه در روز تولید خواهد شد. مرادی عنوان کرد: خرسندیم که از قدیم‌الایام  ارتباط بین مردمان و مسئولان هرمزگان و مسندم برقرار بوده است و در حال حاضر نیز این ارتباطات ادامه دارد.احسان کامرانی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار هرمزگان نیز  با اشاره به تنوع ظرفیت‌ها در هرمزگان ازجمله صنایع بزرگ، کشاورزی، شیلات بر تقویت و گسترش روابط و تعاملات دوجانبه و همچنین افزایش مراودات تجاری تعاملات اقتصادی تأکید کرد. وی افزود: از گذشته تاکنون در بین کشورهای خلیج‌فارس،ایران با عمان  رابطه خوبی داشته است ما به عمان به‌عنوان کشور دوست و همسایه که در تعاملات بین‌المللی با ما همراه بوده است نگاه می‌کنیم.

 

اعلام آمادگی اتاق بازرگانی هرمزگان با همکاری تجارعمانی

رئیس اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی هرمزگان در این نشست خواستار تأسیس دفتر تجاری و اقتصادی دوجانبه در بندرعباس و مسندم عمان شد و با اعلام آمادگی اتاق بازرگانی هرمزگان با همکاری تجارعمانی گفت: تجار و دریانوردان هرمزگانی با مردم و بازرگانان کشور عمان از قدیم‌الایام روابط اقتصادی داشته‌اند و بین بنادر و جزایر هرمزگان استان مسندم، مسقط، صحار و باطنه و سایر مناطق همواره مبادلات تجاری برقرار بوده است. محمدرضا صفا  افزود: خشکبار و ادویه و سایر کالاها به مقصد کشور عمان توسط شناورهای سنتی هرمزگانی درگذشته نه‌چندان دور حمل و از آن‌سو لیموی خشک و سایر کالاها و محصولات کشور عمان به این‌سو وارد می‌شده است و هم‌اکنون نیز این روابط تجاری از بندرعباس ، جاسک و سایر بنادر و جزایر برقرار می‌باشد.وی  ادامه داد : با استمرار روابط تجاری و رفت آمد اهالی هرمزگان با کشور عمان پیوندهای اجتماعی و فرهنگی عمیق و ریشه‌داری نیز شکل‌گرفته و دو ملت دارای مشترکات فراوان اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و تجاری می‌باشند که می‌تواند دستمایه گسترش روابط تجاری و زمینه‌ساز تحرک بخشی به مراودات اقتصادی طرفین و بهره‌گیری از توانایی و ظرفیت‌های اقتصادی و سودمندی متقابل برای فعالان اقتصادی دو کشور و یا استان هرمزگان و استان مسندم فراهم نماید.وی  اظهار امیدوار کرد که  در راستای توسعه روابط تجاری، با گشایش دفتر اقتصادی و تجاری دوجانبه در بندرعباس و استان مسندم موافقت شود .

 

درخواست راه‌اندازی خط دریایی حمل کالا هرمزگان _ عمان

خمیس جابری نخیلو رئیس میز تخصصی عمان اتاق بازرگانی هرمزگان  نیز در این مراسم در خصوص تمهیدات تأمین فرصت‌های سرمایه جهت تسهیل امورات سرمایه‌گذار خارجی سخن گفت و به  تبادل مشترک دانش و تجربیات درزمینهٔ  ظرفیت‌های شیلاتی و آبزی‌پروری، انجماد و عمل‌آوری و صنایع شیلاتی،حمل‌ونقل ، ترانزیت و راه‌اندازی خطوط دریایی و هوایی ،درزمینهٔ کشاورزی ، افت شناسی درزمینهٔ های صنایع ، معادن و گردشگری پرداخت. جابری نخیلو از برخی موانع کندی حرکت تجاری در مسیر عمان به هرمزگان مطالبی بیان کرد و افزود: برای تسهیل و رفع موانع همچون بالا بودن هزینه‌های ای جنتی و ترخیص کالا در بنادر سویق و مسقط ،مشکلات کانتینرهایی خسارت‌دیده  ،راه‌اندازی خط دریایی حمل کالا به‌صورت متقابل از جانب کشتیرانی‌های عمانی و کاهش تعرفه‌های ها و عوارض گمرکی بر محصولات کشاورزی ایران تمهیداتی اندیشیده شود. وی  ادامه داد: نظر به اینکه در ابتدای شیوع کرونا برای حمل برخی کالاها و تره‌بار شرایط خاصی تعریف‌شده و با لنج های سنتی قابل‌حمل نبودند و پس از پیگیری مصوبه‌ای تحت شماره ۲۰۲۰/۵ وزارت حمل‌ونقل عمان راجع به رفع محدودیت حمل چند قلم تره‌بار با لنج های سنتی صادر شد اما متأسفانه تاکنون اجرایی نشد. جابری نخیلو بابیان اینکه لنجداران و بالأخص لنجداران جاسک اولین کسانی بودند که مسیر حمل دریایی را گشودند اظهار امیدواری کرد که مسئولین عمانی در اجرای مفاد مصوبه مذکور تسریع نمایند .

 

واردات و صادرات آبزیان

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان آبزیان استان هرمزگان در این نشست به واردات و صادرات آبزیان میان دو استان سخن گفت و افزود: برای تولید غذای میگو نیاز به پودر ماهی داریم که در کشور عمان  این صنعت فعال است می‌خواهیم از این به بعد پودر ماهی را از عمان وارد کنیم. مهرداد بازرگان  به انجام سالانه ۲۰ هزار تن برداشت میگو در هرمزگان اشاره کرد و گفت: سایز میگوهای تولیدی هرمزگان مطلوب دنیا است و حتی قادر به تولید انبوه در سایزهای مختلف هستیم.مهرداد بازرگان افزود:هیچ نوع مواد شیمایی و دارویی در پرورش میگوی هرمزگانی استفاده نمی‌شود و این محصول کاملاً ارگانیک به دست می‌آید که باعث شده است میگوی استان هرمزگان یک بازار خاص در کشور و جهان پیدا کند.

 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها