برگزاری آزمون دستیاری پزشکی در اردیبهشت ۱۴۰۲



مشاور معاونت آموزشی وزارت بهداشت از برگزاری پنجاهمین دوره آزمون دستیاری تخصصی در اردیبهشت سال آینده خبر داد.

 

به گزارش صبح ساحل، سید امیر پاشا طبائیان، مشاور معاونت آموزشی وزارت بهداشت با بیان این نکته که در سال‌های پیش تاریخ ثابتی برای برگزاری آزمون دستیاری وجود نداشت، گفت: بر اساس مصوبه نشست شورای تخصصی، مقرر شده آزمون دستیاری در اردیبهشت هر سال برگزار شود. بنابراین پنجاهمین دوره آزمون دستیاری در نیمه دوم اردیبهشت سال ۱۴۰۲ برگزار می‌شود.

وی با بیان این مطلب که بر اساس قانون، دانشجویان انصرافی نمی‌توانند در تکمیل ظرفیت شرکت کنند، افزود: البته این موضوع می‌تواند به عنوان یک پیشنهاد در نشست شورای تخصصی مطرح و بررسی شود.

طبائیان تصریح کرد: افرادی که سرباز هستند یا برگ سبز نظام وظیفه دارند، می‌توانند در آزمون دستیاری پنجاهم شرکت کنند. البته پزشک سرباز‌ها به شرط پایان سربازی و اتمام طرح تعهدات تا شهریور می‌توانند در دوره دستیاری حضور داشته باشند.

وی گفت: معیار بومی‌گزینی آزمون دستیاری ۴۹، بر اساس نتایج آزمون برگزار شده است و دیگر آزمون جداگانه‌ای برگزار نمی‌شود؛ در نتیجه بعد از انجام فرآیند تکمیل ظرفیت، اگر رشته‌ای ظرفیت خالی داشت، از طریق طرح بومی‌گزینی انجام می‌شود.

مشاور معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به این نکته که آزمون دستیاری برای ارتقای سطح علمی پزشکان برگزار می‌شود، اظهارکرد: پزشکان عمومی فارغ‌التحصیلی که علاوه بر طرح تعهدات خدمت، طرح عدالت آموزشی هم دارند، طبق قانون مصوب مجلس نمی‌توانند در آزمون دستیاری ۵۰ شرکت کنند، البته طرح موضوع کاهش دوره تعهدات در مجلس در دست بررسی است.

وی بیان کرد: منابع آزمون دستیاری پنجاهم تعیین و در سایت دبیرخانه شورای آموزش تخصصی و سازمان سنجش بارگذاری شده است و هر تغییر در منابع آزمون در اوایل هر سال مشخص می‌شود.

طبائیان گفت: افراد فارغ‌التحصیلی که بورد تخصصی ندارند، ولی دارای گواهی‌نامه هستند؛ می‌توانند در آزمون دستیاری رشته‌های جراحی توراکس، قلب و اطفال شرکت کنند.

وی بیان کرد: ضرایب دروس در آزمون دستیاری پنجاهم مانند سال گذشته برداشته شده است و دفترچه آزمون در روز برگزاری به شرکت‌کنندگان برگشت داده می‌شود.

مشاور معاون آموزشی وزارت بهداشت در خصوص نتایج کسب شده آزمون دستیاری ۴۹ اعلام کرد: حدود ۴ هزار نفر در مرحله اول آزمون پذیرش شدند که این مورد بی‌سابقه بود.

وی یادآور شد: صندلی خالی در رشته داخلی وجود نداشته و حتی افزایش ظرفیت هم داشتیم، در رشته‌های اطفال، بیهوشی و طب اورژانس نسبت به سال گذشته صندلی‌های خالی کاهش یافته و این کاهش به ویژه در رشته کودکان و سپس بیهوشی اتفاق افتاده است.

طبائیان با اشاره به اصلاحات انجام شده در مورد ارتقای پذیرش دستیاری تخصصی، اظهار کرد: از مهم‌ترین اقدامات انجام شده در این راستا می‌توان به انتخاب صد رشته محل در آزمون دستیاری و اصلاح نظام پرداخت به پزشکان و برداشت سقف کارکرد اشاره کرد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها