ورود نخستین محموله پیازهای وارداتی در بندر جاسک



اتحادیه تعاون روستایی هرمزگان از ورود و تخلیه نخستین محموله پیازهای وارداتی اتحادیه مرکزی تعاون روستایی ایران در بندر جاسک خبر داد.
   
به گزارش صبح ساحل، تعاون روستایی هرمزگان از واردات پیاز از طریق بندر جاسک به منظور کنترل قیمت این محصول خبر داده است.

اولین محموله وارداتی شب گذشته از طریق بندر جاسک وارد کشورمان شده و تشریفات گمرکی آن در حال انجام است تا پس از ترخیص به انبارهای امین آباد تهران منتقل شود.

بنابر اعلام تعاون روستایی، واردات پیاز در چارچوب مداخله مثبت در بازارها و در راستای تنظیم بازار به منظور تامین مواد غذایی با قیمت مناسب برای شهروندان صورت گرفته است.

محموله‌های پیاز معمولا از پاکستان و هندوستان وارد کشور می‌شوند اما برخی منابع می گویند امسال پیاز در پاکستان نیز به دلیل سیل در اراضی تحت کشت، کم است و لذا واردات از هند صورت می‌گیرد.

  رتبه‌های ۳ تا ۱۹ ایران در تولید محصولات کشاورزی

سازمان جهانی خواروبار و کشاورزی ملل متحد از رتبه‌های ۳ تا ۱۹ ایران در تولید ۲۰ محصول مهم کشاورزی جهان خبر داد.

در روزهای اخیر در میان کالاهای کشاورزی پیاز افزایش قیمت چشمگیری داشته است؛ به طوری که این محصول کشاورزی در مغازه ها از کیلویی۲۰ تا ۳۰ هزار تومان قیمت خورده و گفته می شود حتی به بالای ۳۰هزار تومان هم در برخی مناطق رسیده است.

برخی کارشناسان علت افزایش قیمت پیاز را سردی هوا و دیر عمل آمدن محصولات، بارندگی و افزایش هزینه های کارگر و حمل عنوان می کنند و معتقدند که نباید انتظار داشت قیمت محصولات تره باری در زمستان و تابستان یکسان باشند و همیشه در زمستان به دلیل شرایط آب و هوایی این نوسانات قیمت پدیدار می شود.

برخی دیگر از کارشناسان اما علت این افزایش قیمت ناگهانی پیاز را صادرات عنوان می کنند و معتقدند که بی برنامگی در صادرات منجر به این شده که یک روز بازار با کمبود یک محصولی مواجه شود و یک روز با مازاد.

آنها همچنین می گویند که صادرات روزانه ٢٠٠٠ تن پیاز به پاکستان منجر به این افزایش قیمت شده است.

تعدادی دیگر از کارشناسان اما نظر دیگری دارند و معتقدند که حضور دلالان و واسطه ها و بی نظمی در عرضه در کنار بی برنامگی در صادرات و تصمیمات خلق الساعه منجر به افزایش قیمت پیاز شده است. افزایش قیمتی که حالا اشک مشتریان را درآورده و سفره آنها را کوچک کرده است.

در این راستا سید رضا نورانی _ رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی - با اشاره به آمار تولید پیاز گفت:در سال زراعی ۹۹_۱۴۰۰، ۳ میلیون و ۴۰۷ هزار و ۷۴۰ تن پیاز با سطح زیر کشت ۶۷ هزار و ۸۲۴ هکتار تولید شده است که این رقم در سال ۱۴۰۰_ ۱۴۰۱ به ۳میلیون و ۹هزار و ۸۲۴ تن با سطح زیر کشت ۶۱هزار و ۷ هکتار رسیده است.

وی ادامه داد: یعنی به طور کل حدود ۳میلیون تن تولید پیاز در کشور داریم، بنابراین کمبودی وجود ندارد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها