طرح‌های جهاد کشاورزی هرمزگان به مناسبت دهه فجر:

اشغال زایی بیش از 9 هزار نفر در حوزه‌های مختلف کشاورزی در هرمزگان



 رئیس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان ۱۳ بهمن‌ماه در یک نشست خبری، طرح‌های جهاد کشاورزی در سال گذشته را تشریح کرد و از ایجاد اشتغال بالغ‌بر هشت هزار نفر در استان خبر داد.

 

به گزارش صبج ساحل، عباس مویدی روز پنجشنبه در نشست خبری برنامه‌های دهه فجر گفت: «حوزه فعالیت جهاد کشاورزی رابطه مستقیمی با معیشت مردم دارد و باید بتوانیم به‌طور صحیح این محصولات را عرضه نماییم. ازجمله پروژهای مهمی که در دولت سیزدهم به بهره‌برداری و کلنگ زنی می‌شود، 90 طرح تولیدی است که شامل کلنگ زنی ۲۸ واحد تولیدی و افتتاح ۶۲ واحد تولیدی، در زیر بخش‌های مختلف کشاورزی بااعتبار ۵۴ هزار و ۹۵۵ میلیارد ریال هم‌زمان با ایام دهه فجر افتتاح و کلنگ زنی می‌شود که ۳۰۶ میلیارد ریال از این طرح‌ها در حوزه آب‌وخاک، ۳۴ هزار و ۱۳۲ میلیارد ریال در حوزه صنایع تبدیلی، سه هزار و ۸۵۶ میلیارد ریال در حوزه گلخانه، ۳۲۶ امور دام و مرغداری گوشتی و پرواربندی در حوزه امور دام و مرغداری گوشتی و چهار و چهاردهم میلیارد ریال عشایر است».

رئیس جهاد کشاورزی افزود: «یکی از طرح‌های شاخص بخش جهاد کشاورزی هرمزگان که با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی اجرایی شده، دشت پُل پولک در شرق هرمزگان است که طرح مهمی در منطقه محروم جاسک و بشاگرد ایجاد خواهد کرد، با اجرای این طرح یک هزار و ۸۰۰ هکتار از اراضی دشت پُل پولک زیر کشت نخیلات می‌رود و سبب اشتغال بیش از سه هزار نفر فراهم می‌شود».

 

برداشت سه تن پنبه در جاسک

عباس مویدی گفت: «کشت پنبه در جاسک، یکی دیگر از طرح‌های جهاد کشاورزی در شهرستان‌ها بود که امسال با جذب سرمایه‌گذار سعی در توسعه این بخش‌داریم. همچنین اگر سدهای گابریک، شریفی و سدیج در شهرستان جاسک احداث شود؛ می‌توان تولید محصولات استراتژیک در استان را افزایش دهیم و بخش زیادهای از نیازهای استان را برطرف کنیم».

کشت پنبه در 250 هکتار از زمین‌های حاجی‌آباد و 600 هکتار از جاسک طی دو سال نتایج خوبی داشت به‌طوری‌که بزرگی‌ترین شرکت‌های نساجی کشور به دنبال سرمایه‌گذاری در حوزه کشت پنبه در استان هرمزگان هستند.

وی همچنین اظهار داشت: «۱۰۹ واحد تولیدی در استان هرمزگان به دلیل مشکلات مختلف جز واحدهای راکد و غیرفعال بودند که اکنون از این ۳۵ واحد تولیدی به چرخه تولید بازگشت».

 

   

زندگی  ۳ هزار و ۵۰۰ خانوار عشایری در هرمزگان 

عباس مویدی گفت: «اعتباری بالغ‌بر 4 میلیارد ریال در بخش افتتاح پروژه‌های عشایری در استان هرمزگان را دردهه فجر خواهیم داشت».

استان هرمزگان بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ خانوار عشایری دارد که به صورت درون کوچ و برون کوچ در شهرستان‌های حاجی‌آباد، رودان، بندرعباس، میناب، بستک، بشاگرد، پارسیان، سیریک و جاسک به شکل رمه گردان و کوچ رو زندگی می‌کنند.

مویدی بابیان اینکه جمعیت عشایر استان بیش از ۱۵ هزار نفر است، خاطرنشان کردعشایر استان دارای ۵۰ هزار واحد دامی و ۴ هزار هکتار اراضی کشاورزی هستند و ۱۶ هزار تن محصولات باغی و ۲ هزار و ۵۰۰ تن محصولات زراعی تولید می‌کنند.

 

تولید بیش از سه میلیون محصولات کشاورزی در سال جاری

رییس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان، مجموع تولیدات باغی و زارعی استان را سه میلیون و ۸۰۰ هزار تن عنوان کرد و یادآور شد: یک پایانه صادراتی نیز در هرمزگان در نزدیکی گمرک شهید رجایی بندرعباس با بیش از ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی در حال احداث است که با بهره‌برداری کامل از آن می‌توان شاهد تحولی در عرصه صادرات کشاورزی بود.

عباس مویدی افزود: «ازجمله پروژهای مهمی که در دولت سیزدهم می‌توان به آن اشاره کرد احداث 170 هکتار گلخانه، در خصوص آبیاری نوین نیز پیشرفت‌های چشمگیری داشتیم که بالغ‌بر 70 درصد از اراضی هرمزگان از آبیاری نوین اجرایی شده است که در حوزه محصولات زراعی دونیم میلیون تن محصولات زراعی، 750 هزار تن محصولات باغی و بالغ‌بر 170 تن محصولات گلخانه‌ای، بالغ‌بر 27 هزارتن محصولات دامی و 43 هزارتن محصولات طیور و گوشت مرغ بوده و در بحث آبزیان نیز بیش از 367 هزار تن تولید سالیانه استان در سال جاری بود است».

 

فعالیت صندوق زنان روستایی برای حمایت از تولیدات روستایی

رییس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان در خصوص فعالیت صندوق زنان روستایی  گفت:«بیش از 200 صندوق در حوزه حمایت از زنان روستایی در حال فعالیت هستند، 6 صندوق نیز به طور جداگانه برای حمایت از توسعه بخش کشاورزی در شهرستان‌ها فعال است».

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها