تلفات زلزله در ترکیه و سوریه از ۲۱ هزار تن گذشت؛ لغو تحریم‌های سوریه برای ۱۸۰ روز



آمار تلفات زلزله در ترکیه و سوریه مجددا افزایش یافته و مجموع شمار قربانیان این حادثه در این دو کشور از ۲۱ هزار تن فراتر رفته است.

به گزارش صبح ساحل، به نوشته ایسنا، براساس آخرین آمارهای رسمی منتشر شده، شمار قربانیان زلزله در ترکیه به ۱۸ هزار و ۳۴۲ تن رسیده است. همچنین در سوریه نیز آمار تلفات این حادثه افزایش یافته و به ۳۳۷۷ تن رسیده است. بنابراین تا این لحظه شمار جان‌باختگان این زلزله ویرانگر به ۲۱هزار و ۷۱۹ تن رسیده است.

شبکه خبری الجزیره نیز گزارش داده که با گذشت بیش از چهار روز از وقوع زلزله‌ها در ترکیه که مناطقی از سوریه را نیز تحت تاثیر قرار داد، امیدها برای یافتن افراد زنده کمرنگ شده است و کارشناسان نگران هستند که تلفات به شدت افزایش یابد.

در همین حال "آنتونیو گوترش"، دبیرکل سازمان ملل متحد از جامعه بین‌المللی می‌خواهد که پول بیشتری برای ترکیه و سوریه فراهم کند و دسترسی به کمک‌ها را برای مناطق زلزله‌زده سوریه افزایش دهد.

گوترش همچنین در این باره گفت: مردم با کابوس بر روی کابوس روبرو هستند.

نجات دختربچه ۲ ساله از زیر آوار پس از ۸۸ ساعت در ترکیه

نیروهای جستجو و نجات مرکز مقابله با حوادث غیرمترقبه ترکیه (آفاد)، یک دختربچه دو ساله را ۸۸ ساعت پس از وقوع زلزله در شهرستان آنتاکیای استان هاتای نجات دادند.

بنابر اعلام آناتولی، این کودک خردسال پس از معاینه توسط تیم‌های پزشکی حاضر، به بیمارستان انتقال یافته است.

آمریکا به مدت ۱۸۰ روز تحریم‌های سوریه را لغو کرد

وزارت خزانه‌داری آمریکا با اعلام یک معافیت چند ماهه از تحریم‌ها در مورد سوریه، اجازه می‌دهد تا برخی از تعامل‌های مرتبط با تلاش‌های بازیابی و نجات پس از وقوع زلزله ویرانگر اخیر در مرز با ترکیه انجام شود.

بنابر اعلام رویترز، وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد: دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری "مجوز عمومی سوریه ۲۳" را صادر کرد که به مدت ۱۸۰ روز مجوز کلیه معاملات مربوط به امدادرسانی مرتبط با زلزله در این کشور را می‌دهد مگر اینکه توسط مقررات تحریم سوریه ممنوع شوند.

سفر رئیس سازمان بهداشت جهانی به سوریه

در پی وقوع زلزله ویرانگر در ترکیه و سوریه، رئیس سازمان بهداشت جهانی به سوریه سفر کرده، همزمان سازمان ملل از سفر قریب‌الوقوع معاون دبیرکل این سازمان در امور بشردوستانه خبر داده است.

به نقل از سایت«عربی ۲۱»، تدروس ادهانوم قبریسوس، دبیر کل سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد، سفری را به ترکیه و سوریه شامل حلب زلزله‌زده و دمشق در پی زلزله‌ ویرانگر این دو کشور خواهد داشت که تاکنون هزار کشته برجای گذاشته است.

چرا زلزله ترکیه و سوریه این قدر ویرانگر بود؟

زمین‌لرزه‌ای که اخیرا در ترکیه و سوریه رخ داد یکی از شدیدترین و مرگبارترین زمین لرزه‌های یک قرن اخیر در این منطقه بوده است. این زمین‌لرزه که بزرگی آن در جنوب شرقی ترکیه ۷.۸ ریشتر و در شمال سوریه ۷.۷ ریشتر بود تاکنون جان بیش از ۲۱ هزار نفر را گرفته و خسارات مالی زیادی بر جای گذاشته است. 

به گفته "ساسکیا گوس"، استاد ژئوفیزیک در امپریال کالج لندن، زمین‌لرزه‌ای به این بزرگی در این منطقه فقط هر صد یا چند صد سال یک بار رخ می‌دهد.

آخرین زمین لرزه ۷.۸ ریشتری ترکیه در سال ۱۹۳۹ میلادی رخ داد و حدود ۳۰ هزار نفر در آن زلزله جان خود را از دست دادند. این استاد دانشگاه همچنین می‌گوید: زلزله در بخش شمالی ترکیه، در امتداد گسل آناتولی شمالی، شایع‌تر از محل وقوع این زمین‌لرزه است، معمولا روی گسل آناتولی هر ۵۰۰ سال زلزله بزرگ اتفاق می‌افتد.

تخریب هزار و ۱۴۱ ساختمان در زلزله ترکیه

وزیر محیط‌زیست و شهرسازی ترکیه گفت: ۱۲ هزار و ۱۴۱ ساختمان و ۶۶ هزار و ۵۸ بخش مستقل در زلزله‌های اخیر ترکیه تخریب شده یا به شدت آسیب دیده است.

این مقام ترکیه همچنین اعلام کرد: گسترده‌ترین بسیج ساخت مسکن برای زلزله‌زدگان در طول تاریخ جمهوری ترکیه را در ۱۰ استان به‌طور همزمان آغاز خواهیم کرد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها