تربیت جنسی کودکان از چه سنی آغاز شود؟


نویسنده: راضیه نیرومند

آگاهی از شیوه‌های آموزش مسائل جنسی به کودکان یکی از مهم‌ترین مسائل فرزندپروری است. بسیاری از والدین از اهمیت این موضوع غافلند و عده‌ای دیگر به دلیل رعایت برخی ملاحظات از آموزش به کودکان خود سر باز می‌زنند. فرآیند صحبت کردن با کودکان و آموزش از طرف والدین یکی از ضروریات جامعه امروزی است چراکه در صورت عدم دریافت سوال‌های پیش آمده در دوران رشد، به سراغ گروه همسالان می‌روند و اطلاعاتی را از آنها می‌گیرند که غیرواقعی و تحریف شده هستند.
در حالیکه اطلاعاتی که والدین می‌توانند در اختیار آن‌ها در قالب کلماتی صحیح و متناسب با سن کودک به او دهند، کودک را در برابر آسیب‌های اجتماعی مصون می‌دارد. با توجه به اینکه ما هیچگونه کنترلی روی رفتارهای اطرافیان حتی افراد نزدیک به کودک نداریم، پس چه بهتر است که کودکان‌مان را درباره موضوع‌های جنسی واکسینه کنیم. در ارتباط با آشنایی جنسی، نزدیک به دو سالگی، می‌توانید به فرزند خود یاد بدهید که چه زمانی و کجا می‌تواند بدنش را کشف کند .تا سن 5 سالگی کودک را با نام اعضای جنسی‌اش آشنا کنید.
ممکن است آموزش اصطلاحات آناتومیکی صحیح به کودکان، برای والدی دلهره‌آور باشد؛ اما توجه داشته باشید که همانطور که مچ پا و بازو را نام می‌برید؛ می‌بایست اسم دیگر اندام‌های خصوصی را به کودک یاد دهید تا بدینوسیله زمینه را برای مکالمات آسانتر در مورد نقش‌ها و هویت‌های جنسی در آینده کودک فراهم کنید. کودکان بین 6تا9 سالگی باید درک درستی از تولیدمثل حیوانات و گیاهان داشته باشند. کودک در این سن می‌بایست تفاوت بین هردو جنس را در حد خود بداند.
کودک از سن 9 سالگی به بعد وارد بلوغ جنسی می‌شود. حتما زمانی را برای آموزش و بحث‌های ساده تغییرات بدن هنگام رشد با فرزندتان آغاز کنید و او را برای تغییرات جدید جنسی آماده سازید. در این سن لازم است بارها بر طبیعی بودن تغییرو تحولات بدن تاکید کنید. پس از آن کودک وارد مرحله نوجوانی می‌شود.
اگر صحبت کردن با فرزند را از کودکی به روشی صحیح انجام داده‌اید و فرزندتان می‌تواند ارتباطی دوستانه با شما برقرار کند، نصف بیشتر راه را طی کرده‌اید و اگر به عنوان والد تا این سن نتوانسته‌اید اطلاعات ضروری را در اختیار نوجوانتان قرار دهید بهتر است هرچه زودتربدون دلواپسی گفت‌وگوی آموزشی را شروع کرده تا فرزندتان را از گزند خطرات احتمالی و دریافت اطلاعات از منابع غیرمعتبر مبرا سازید.

روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها