واکنش بازار موبایل به بخشنامه ممنوعیت واردات آیفون

قیمت آیفون ۱۳ از ۱۰۰ میلیون تومان گذشت



ممنوعیت واردات آیفون از ابتدای اسفند ۱۴۰۱ اعمال می‌شود. اگر در روز‌های باقی‌مانده از مهلت اعلام شده کسی به ایران برمی‌گردد یا مسافری دارد که می‌تواند سرراه یک دستگاه آیفون ۱۴ بخرد و مراحل اداری رجیستر آن را انجام دهد، برد کرده، اما اگر کسی این کار را سازمان یافته انجام بدهند، برنده چه کسی است؟
 

به گزارش صبح ساحل و به نوشته فرارو، ورود آیفون ۱۴ از ابتدای اسفند ۱۴۰۱ حتی در قالب مسافری ممنوع اعلام شده است. در بخشنامه مدیر کل دفتر واردات گمرک علاوه بر آیفون ۱۴، روی عبارت «کلیه مدل‌های بعد از آن» تاکید شده تا وزن و اهمیت خبر افزایش پیدا کند. به‌طور طبیعی در کمتر از چند ساعت با افزایش قیمت انواع آیفون روبرو شدیم. حتی مدل‌های قدیمی که مدت‌ها در انبار خاک خورده‌اند به لطف این مصوبه بیرون کشیده شده‌اند و به فراخور تقاضا فروخته می‌شود. داستان شگفت‌انگیز پشت ماجرا فروشنده‌های رندی هستند که با توجه به اینکه می‌دانند از اول اسفند به بعد دیگر گوشی‌هایشان حتی امکان دریافت کدرجیستری در قالب رویه مسافری را ندارند، خودشان را به‌آب و آتش می‌زنند تا هر طور شده برایشان مشتری پیدا کنند. خریدارانی سمت این گوشی‌ها می‌روند که در مهلت باقی‌مانده یک سفر رفت و برگشت خارجی در پیش داشته باشند. حداکثر قیمت آیفون ۱۴ بدون کدرجیستری ۹۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است. رجیستر آیفون ۱۴ به‌شیوه مسافری، علاوه بر دردسر‌های ورود و خروج، کلی پول می‌خواهد در حالی که قیمت آیفون ۱۳ پرومکس با ظرفیت یک ترابایت نهایتا ۱۰۲ میلیون تومان است.

قیمت آیفون ۱۳ با ظرفیت ۱۲۸ گیگابایت که پرفروش‌ترین موبایل اپل در بازار ایران به‌حساب می‌آید، کمیاب شده و فروشنده‌های کمی حاضر هستند آن را بسته به رنگ و تقاضا با قیمتی بین ۳۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تا ۴۰ میلیون تومان بفروشند. قیمت آیفون ۱۳ به‌شکل منصفانه در رنگ‌های آبی و سبز به ترتیب ۳۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و ۳۸ میلیون و ۶۲۵ هزار تومان است. رنگ مشکی و سفید تقاضای بیشتری دارد. قیمت آیفون ۱۳ مشکی با ظرفیت ۱۲۸ گیگابایت، ۳۹ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان خواهد بود و اگر دست روی رنگ سفید بگذارید، شاید مجبور شوید در نهایت تا ۴۰ میلیون خرج کنید. قیمت نسخه ۲۵۶ گیگابایت آیفون ۱۳ در حال حاضر نزدیک ۴۹ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است.

قیمت آیفون ۱۳ پرومکس امروز سه‌شنبه ۲۵ بهمن تا ۱۰۲ میلیون تومان پیش رفت. نسخه‌های ۱۲۸ گیگابایت آیفون ۱۳ پرومکس را ممکن است امروز حدود ۷۶ میلیون تومان پیدا کنید. برای خرید نسخه ۲۵۶ گیگابایت آیفون ۱۳ پرومکس باید حداقل ۸۸ میلیون تومان موجودی داشته باشید در عین حال احتمالا عدد‌هایی مثل ۹۶ میلیون هم به‌گوشتان می‌خورد. رنگ‌های آبی و مشکی (خاکستری) بیشتر خریدار دارند و به‌همین دلیل قیمتشان بالاتر است. قیمت آیفون ۱۳ پرومکس به حداقل ۷۹ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان می‌رسد و سقف قیمت ۱۰۲ میلیون تومانی به نسخه یک ترابایت آیفون ۱۳ پرومکس تعلق دارد.

قیمت آیفون ۱۳ پرو حداقل ۷۱ میلیون است، ولی امکان دارد خریداران ناچار شوند برای آن تا ۸۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان پول خرج کنند. نسخه ۵۱۲ گیگابایت آیفون ۱۳ پرو با ظرفیت ۵۱۲ گیگابایت به‌طور منصفانه باید حدود ۸۱ میلیون تومان قیمت داشته باشد. این عدد به رنگ خاکستری اختصاص دارد. آیفون ۱۳ پرو با حافظه ۲۵۶ گیگابایت را باید بین دست‌کم ۷۴ میلیون تومان خرید. کف قیمت نسخه ۱۲۸ گیگابایت آیفون ۱۳ پرو به ۷۱ میلیون می‌رسد، اما برای مواجهه با عدد‌هایی مثل ۷۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان هم آمادگی داشته باشید.

 

قیمت آیفون از ۱۰۰ میلیون گذشت

قیمت آیفون ۱۳ پرومکس امروز در بازار تا ۱۰۲ میلیون تومان پیش رفت

 

آیفون ۱۳ مینی در حالت عادی نایاب بود و حالا که قیمت‌ها بالا رفته، بعضی‌ها وسوسه شده‌اند آن‌ها را از انبار بیرون بکشند و با سود خوب بفروشند. قیمت نسخه ۱۲۸ گیگابایتی آیفون ۱۳ مینی حداقل ۴۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است، ولی شاید به پست فروشنده‌هایی بخورید که قصد دارند آن را ۴۷ میلیون تومان قالب کنند. این‌جا هم رنگ تعیین‌کننده است. آیفون ۱۳ مینی با رنگ مشکی گران‌تر به‌فروش می‌رسد.

آیفون SE مدل ۲۰۲۰، ارزان‌ترین گوشی با برند اپل در بازار است. برای خرید نسخه ۲۵۶ گیگابایت آن ۱۷ تا ۱۸ میلیون تومان پول پرداخت کنید. نسخه‌ای که با ظرفیت ۱۲۸ گیگابایت عرضه شده به ۱۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان می‌رسد. مدل جدیدتر یعنی آیفون SE مدل ۲۰۲۲، با قیمت ۲۴ تا ۲۷ میلیون تومان به‌فروش می‌رسد. خریداران در روز‌های اخیر ترجیح می‌دهند عوض آیفون SE سراغ نمونه‌های قدیمی مثل آیفون ۱۱ بروند. قیمت آیفون ۱۱ در حال حاضر حدود ۲۵ میلیون است و اگرچه از نظر فنی شباهت‌هایی با آیفون SE دارد، اما حداقل از نظر دوربین عملکرد بهتری ارائه می‌دهد. از نظر نمایشگر هم برتری‌های واضحی دارد، ولی پردازنده آن دو نسل از پردازنده آیفون SE قدیمی‌تر است.

سری آیفون ۱۲ یکی دیگر از گوشی‌های قدیمی، اما موجود در بازار به‌حساب می‌آید. قیمت نمونه پرومکس با ظرفیت ۵۱۲ گیگابایت ممکن است به ۵۱ میلیون تومان برسد. اگر خوب بگردید و کمی هم خوش‌شانس باشید، شاید بتوانید آن را ۴۹ میلیون تومان بخرید. قیمت آیفون ۱۲ پرومکس با ظرفیت ۱۲۸ گیگابایت و ۲۵۶ گیگابایت را به ترتیب ۴۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و ۴۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان اعلام می‌کنند.

قیمت آیفون ۱۲ پرو با ظرفیت ۲۵۶ گیگابایت ۴۲ میلیون و با ظرفیت ۵۱۲ گیگابایت ۴۷ میلیون تومان است. می‌توانید آیفون ۱۲ بخرید. در این صورت حداکثر به ۳۷ میلیون تومان پول نیاز خواهید داشت. اگر دست روی نسخه ۱۲۸ گیگابایت بگذارید کارتان با پرداخت ۳۴ میلیون تومان راه می‌افتد. مغازه‌های کمی وجود دارند که آیفون ۱۲ مینی برای فروش داشته باشند اگر همچین لعبتی پیدا کنید باید براش ۳۰ تا ۳۱ میلیون پول بدهید.

ورود آیفون ۱۴ و مدل‌هایی که بعد از آن معرفی می‌شوند از اول اسفند امسال ممنوع اعلام شده است، اما همین الان در بازار فروشنده‌هایی هستند که ادعا دارند اگر مشتری بخواهد، در کسری از ثانیه برایش یک آیفون ۱۴ رجیستر شده پیدا می‌کنند. بعضی‌هایشان با قسم و آیه اصرار دارند که کد رجیستر را خودشان جور می‌کنند. به‌هیچ‌کدام این وعده‌ها اعتماد نکنید. اگر قبلا می‌توانستید یک آیفون ۱۴ بدون کد رجیستری بخرید و در بازگشت از سفر خارجی آن را با استفاده از گزینه واردات مسافری رجیستر کنید، از اول اسفند وضع فرق می‌کند، چون در بخشنامه گمرک، رجیستری از طریق رویه مسافری هم ممنوع اعلام شده است. یکی از فروشنده‌هایی که تلاش می‌کند موجودی آیفون ۱۴ خود را در فرصت باقی مانده، هر طور شده آب کند، می‌گوید حاضر است آنها را با حافظه ۱۲۸ و ۲۵۶ گیگابایت به‌ترتیب ۴۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و ۴۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بفروشد.

قیمت آیفون ۱۴ پلاس رجیستر نشده توسط بعضی فروشنده ۴۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان اعلام شده. قیمت آیفون ۱۴ پرو با همین وضعیت و بدون کد رجیستری بسته به میزان ظرفیت دستگاه ۶۳ تا ۸۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است. خرید آیفون ۱۴ پرومکس به ۷۱ تا ۹۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان پول نیاز دارد. این یکی هم بدون کد رجیستری است و اگر تا اول اسفند نتوانید برای رجیستری آن فکری بکنید، روی دستتان می‌ماند. البته به‌شرطی که گمرک تا آن روز در تصمیم خود مبنی بر ممنوعیت ورود آیفون تجدیدنظر نکند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها