درمان موفقیت‌آمیز پنجمین بیمار مبتلا به ایدز



درمان پنجمین بیمار مبتلا به بیماری ایدز اعلام شد. با این قدم جدید، می‌توان به دستیابی به درمان قطعی ویروس اچ آی وی و بیماری AIDS امیدوار بود؟


 
به گزارش صبح ساحل، با درگیری ۳۸.۴ میلیون نفر در مقطع کنونی با بیماری ایدز، دستیابی به درمان قطعی آن به یکی از چشم‌اندازهای کلیدی حوزه پزشکی تبدیل شده است. ایدز یا سندروم نقص ایمنی اکتسابی که بین وحشتناک‌ترین بیماری‌های همه‌گیر تاریخ جا دارد، از عدم کنترل موثر ویروس اچ آی وی نشات می‌گیرد. خوشبختانه به‌تازگی مطلع شده‌ایم که مردی ۵۳ ساله از آلمان بالاخره ویروس اچ آی وی را پشت سر گذاشته و به پنجمین بیمار مبتلا به ایدز تبدیل شده است که به درمان واقعی می‌رسد.



درمان موفقیت‌آمیز پنجمین بیمار مبتلا به ایدز؛ امید به درمان قطعی AIDS؟
 
اولین بار جزئیات مربوط به درمان موفق این بیمار مبتلا به HIV طی کنفرانسی در سال 2019 به‌اشتراک گذاشته شد، ولی در آن زمان تایید رسمی درمان امکان‌پذیر نبود. اکنون 4 سال است که این مریض دارو مصرف نمی‌کند و هنوز هیچ ویروسی در بدن او پیدا نمی‌شود. از این رو، محققان به مرحله‌ای رسیده‌اند که بتوانند رسماً درمان پنجمین بیمار مبتلا به ایدز را اعلام کنند.

درمان مریض آلمانی مذکور با روش پیوند مغز استخوان صورت گرفته است که می‌توان آن را عملاً تعویض سیستم ایمنی فرد تعبیر کرد. این فرایند درمانی پرخطر اغلب برای بیماران سرطانی که دیگر هیچ راهی برای درمان پیش رو خود ندارند به‌کار گرفته می‌شود. با این حال، تا به حال منجر به درمان چندین فرد مبتلا به ویروس اچ آی وی شده است.

به‌عقیده دکتر بیورن اریک اوله جنسن که در جریان این پرونده بوده، این بیمار نه به بهبودی بلندمدت بلکه به درمان واقعی دست پیدا کرده است. او این دستاورد را امیدوارکننده می‌داند و در همان حال، معتقد است که همچنان باید راهی طولانی تا دستیابی به درمان اچ آی وی طی شود. این پزشک می‌گوید با استفاده از تجربه به دست آمده از پنجمین مریض نجات‌یافته از ایدز، در راستای هرچه مطمئن‌تر کردن روش درمان این بیماری قدم برمی‌دارند.

برای چهار بیمار دیگر درگیر با ایدز که پیش‌تر درمان شده‌اند هم پیوند مغز استخوان انجام شده بود. کسانی که به آن‌ها مغز استخوان اهدا کرده بودند، از جهشی ژنتیکی برخوردار بودند که با حذف پروتئین CCR5 آن‌ها را نسبت به اچ آی وی مقاوم نگه می‌دارد. با وجود این، باید به نکته‌ای مهم توجه شود: تنها در بدن 1 درصد از کل جمعیت جهان می‌توان این جهش ژنتیکی را پیدا کرد. از طرفی دیگر، سطح خطر خود پیوند مغز استخوان به‌قدری بالا است که باعث می‌شود از لیست روش‌های درمان عمومی ایدز خط بخورد. در هر صورت، درمان بیمار مبتلا به ایدز در آلمان قدمی جدید جهت رسیدن به درمان قطعی این بیماری است.

غیرقابل انتشار: 1
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها