آغاز ثبت‌نام خودروهای وارداتی از شنبه/ ۵۰۰ میلیون بلوکه کنید



بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، ثبت نام خودروهای وارداتی از روز شنبه (ششم اسفند) شروع می‌شود و شرکت‌کنندگان در این قرعه کشی علاوه بر داشتن شرایط قرعه‌کشی خودروهای داخلی مثل داشتن گواهینامه، نداشتن پلاک فعال و غیره، باید ۵۰۰ میلیون تومان در حساب بانکی خود بلوکه کنند.

 

به گزارش صبح ساحل، بر اساس این اطلاعات، مقرر شده خودروهای وارداتی در قرعه کشی عرضه شود و شرکت‌کنندگان در قرعه کشی باید شرایط عمومی برنامه‌های فعلی قرعه‌کشی خودروهای داخلی از جمله اینکه گواهینامه داشته باشند، پلاک فعال نداشته باشند، طی ۴۸ ماه گذشته از خودروسازان داخلی خرید نکرده باشند و تا یک سال نمی‌توانند سند خودرو را به کسی منتقل کنند را رعایت کنند.

 

گفتنی است که پبش از این اعلام شده بود که خودروهای وارداتی صرفاً در بورس کالا عرضه می‌شوند؛ اما با حذف این بندر از آیین‌نامه واردات خودرو، گمانه‌زنی می‌شد که در کنار بورس کالا، روش دیگری هم تعیین شود، اما روز گذشته امید قالیباف، سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت ضمن اشاره به ثبت سفارش ۸۵ هزار دستگاه خودرو توسط شرکت‌های واردکننده اظهار کرد: ثبت‌نام از متقاضیان خرید خودروهای وارداتی در سامانه یکپارچه فروش خودرو انجام خواهد شد. شرایط و جزئیات ثبت نام به صورت اطلاعیه و نشست خبری طی روزهای آتی اعلام خواهد شد.

 

خودروهای وارداتی با چه قیمتی به دست مردم می‌رسند؟

پیش از این، عماد جعفری، کارشناس صنعت خودرو گفت: خودروهای تولید کشور در بازار آزاد با سه برابر قیمت به فروش می‌رسد، حال خودرویی که قرار است وارد شود و 20 هزار دلار قیمت داشته باشد، با هزینه‌های حمل و نقل، تعرفه، سود واردکننده و احتساب قیمت دلار نیز کمتر از سه میلیارد تومان به دست مردم نمی‌رسد.

این کارشناس صنعت خودرو پیش از این درمورد عرضه خودروهای وارداتی در بورش کالا گفته بود: اگر عرضه خودروهای وارداتی به بورس کالا مانند عرضه خودروهای تولید داخل قطره‌چکانی باشد، با قیمتی باورنکردنی به فروش می‌رسند. برای مثال، خودرویی مانند دیگنیتی که 930 میلیون تومان قیمت داشت در بورس کالا با قیمت دو میلیارد تومان مورد معامله قرار گرفت. حال تصور کنید که خودروهای وارداتی که بازار مدت‌هاست منتظر آن‌هاست و متقاضی زیادی برای آن‌ها وجود دارد با چه قیمتی در بورس کالا عرضه می‌شود؟

جعفری افزود: با روشی که وزارت صمت برای عرضه خودروها در واردات خودرو پیش گرفته است، خودروها با قیمت بالاتری به دست مشتریان می‌رسد. در بحث فروش خودروهای تولید داخل، سود به جیب خودروسازان می‌رود. اما در عرضه خودروهای وارداتی در بورس کالا، سود به جیب دولت می‌رود. در نتیجه انتظار می‌رود که خودروهای وارداتی با قیمت بالاتری به دست مشتری‌ها برسد.

حال باید دید با عرضه خودروها در سامانه یکپارچه فروش خودرو، هر خودروی وارداتی برای مردم چقدر آب می‌خورد.

 

 

ابهامات پیش‌فروش خودروهای وارداتی

در حالی پیش‌فروش خودروهای وارداتی آغاز شده که در تعداد خودروهایی که تاکنون به کشور وارد شده ابهامات زیادی وجود دارد.

پیش از این وزارت صمت اعلام کرده بود ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو طی شش ماه وارد کشور می‌شود. بر اساس اعلام این وزارتخانه قرار بود تا پایان امسال، ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو و در ۳ ماهه اول سال ۱۴۰۲ نیز ۱۰۰ هزار دستگاه خودروی دیگر وارد کشور شود.

 

منابع: ایسنا، تجارت نیوز

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها