شاگرد آرایشگاه با رضایت اولیا دم از قصاص نجات یافت:

جنایت، پایان کری‌خوانی‌های دوستانه



کری خوانی‌های چند رفیق هرمزگانی  پایان خوشی نداشت و با جنایت ختم شد.درگیری لفظی که 4 سال پیش دریکی از  آرایشگاه‌های  بندرعباس رخ داد و شاگرد آرایشگاه به اتهام قتل دوستش، به مرگ محکوم شد.  این جوان 30 ساله چندی قبل  با رضایت خانواده قربانی از مجازات قصاص رهایی یافت.
   
 روز حادثه 
ظهر یکی از روزهای فروردین‌ماه 1397، نزاع  دو دوست  به نام مسعود و احسان  از آرایشگاه به بیرون کشیده شد و با چاقو در مقابل چشمان بهت‌زده اطرافیان ، به جان هم افتاده بودند که  احسان  با ضربه چاقو نقش بر زمین شد. مصدوم سریعاً به بیمارستان شهید محمدی منتقل شد. زمانی از وقوع درگیری خونین نگذشته بود که از بیمارستان‌ خبر رسید  احسان به خاطر شدت جراحات روی تخت بیمارستان تسلیم مرگ شده است. با مرگ پسر 26 ساله  تحقیقات پلیسی  وارد مرحله تازه‌ای شد و مأموران پلیس به ردیابی قاتل پرداختند. پرس‌وجو از شاهدان نشان می‌داد مسعود (شاگرد آرایشگاه)و 3 نفر از دوستانش که مانند اکثر اوقات خلوتی آرایشگاه ،دورهم  جمع می‌شدند وکری خوانی داشتند آن روز نیز  سر مسائل مختلف صحبت می‌کردند  تا اینکه  کری خوانی‌های  بین احسان و مسعود شدت گرفته و به خارج از محوطه آرایشگاه کشانده شد. دقایقی بعد  احسان  با چاقوی مسعود به‌شدت مجروح شد ...
   
 قتل ناخواسته   
تحقیقات  ادامه داشت تا اینکه عامل جنایت دو روز پس از درگیری خونین، به دلیل عذاب وجدانی که داشت خودش را تسلیم پلیس کرد. مسعودکه هنوز در شوکه ماجرا بود در بازجویی‌ها پس از اقرار به درگیری مرگبار، بیان داشت:» باورم نمی‌شود که با دستان خودم جان یکی از بهترین دوستانم را گرفتم ، من و او و دیگر دوستانم روزهای زیادی با  یکدیگر کری خوانی داشتیم اما نمی‌دانم چرا نتوانستم آن لحظه خشم خود را کنترل  کنم و بعد هم با چاقویی که به همراه داشتم به مقتول ضربه زدم ، زمانی که متوجه شدم بدن احسان پر از خون است سریعاً او را به بیمارستان رساندیم اما ساعتی بعد فهمیدم که  وی حالش وخیم بود جانش را از دست داد نمی‌دانستم چکار کنم از محل گریختم ولی نتوانستم طاقت بیارم و خودم را به پلیس معرفی کردم». 
   
 گذشت اولیا دم 
اولیای دم درخواست قصاص را مطرح کردند و پس از رأی دادگاه، مسعود  به مرگ محکوم شد. اواسط امسال حکم اجرای قصاص صادر شد و  تیم صلح و سازش تلاش خود را برای جلب رضایت اولیای دم آغاز کردند. رایزنی‌ها  با تلاش و میانجیگری  مصطفی کیشانی فراهانی مدیرکل زندان‌های استان،کاظم شاهرخ نیا از اعضای شورای حل اختلاف زندان بندرعباس  و همچنین معتمدین محلی سرانجام نتیجه داد و پدر و مادر مقتول رضایت خود را اعلام کردند.
   
 رهایی بیست و دومین زندانی محکوم به قصاص 
رئیس‌کل دادگستری هرمزگان در این خصوص از بخشیده شدن بیست و دومین محکوم‌به قصاص در این استان از ابتدای امسال در راستای سیاست‌های ابلاغی از سوی رئیس قوه قضاییه مبنی بر لزوم تلاش برای ایجاد مصالحه در پرونده‌های قصاص از طریق استفاده از ظرفیت‌های شوراهای حل اختلاف خبر داد. مجتبی قهرمانی در همین زمینه اظهار داشت: درنتیجه تلاش‌های اعضای شورای حل اختلاف زندان بندرعباس و پس از ۴ سال در پی برگزاری جلسات مکرر با حضور طرفین این پرونده قتل عمد، خوشبختانه اولیای دم با استناد به عفو و رأفت اسلامی، رضایت بی‌قیدوشرط خود را اعلام کردند و به این زندانی، حیاتی دوباره بخشیدند.قهرمانی بابیان اینکه اشاعه فرهنگ صلح و سازش و اعمال عفو و گذشت یکی از اصول بنیادین در فرهنگ اسلامی است که دستگاه قضایی نیز به‌منظور گسترش آن در سطح جامعه تلاش می‌کند از اعلام رضایت اولیای دم و تلاش و پیگیری اعضای شورای حل اختلاف زندان مرکزی بندرعباس برای برقراری صلح و سازش در این پرونده قدردانی کرد.رئیس‌کل دادگستری هرمزگان خاطرنشان کرد: در راستای تأکیدات ریاست قوه قضاییه مبنی بر لزوم تحکیم مشارکت گروه‌های مختلف مردمی در اصلاح ذات‌البین و ایجاد صلح و سازش در پرونده‌های قضایی، کارگروه‌های استانی و شهرستانی پیگیری صلح و سازش در پرونده‌ها قصاص در دستگاه قضایی استان هرمزگان تشکیل‌شده و اعضای این گروه‌ها به‌صورت مستمر ضمن تفکیک، رصد و پایش پرونده‌های قصاص با استفاده از ظرفیت علما، روحانیون، متنفذان و معتمدین محلی و خیرین و نهادهای مردمی به‌منظور اصلاح ذات البین و ایجاد مصالحه تلاش می‌کنند.
اسامی قاتل و مقتول مستعار است
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها