تامین مرغ مورد نیاز بازار هرمزگان برای ایام نوروز و ماه مبارک رمضان



 معاون بهبود تولیدات دام سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان از برنامه ریزی این سازمان برای جوجه‌ریزی و تولید گوشت مرغ خبر داد و گفت: مرغ مورد نیاز بازار استان برای نوروز ۱۴۰۲ و ماه مبارک رمضان با افزایش جوجه ریزی در مرغداری‌ها تامین شده و هیچ کمبودی در این خصوص نداریم.

 

به گزارش صبح ساحل، محمدجواد میرزاده روز یکشنبه با اشاره به اینکه روند تولید گوشت مرغ در استان خوب است، افزود: میزان جوجه ریزی انجام شده در مرغداری‌های هرمزگان طی بهمن‌ماه امسال بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار قطعه با حدود ۱۲ درصد بیشتر از پارسال بوده که پیش بینی می‌شود حدود چهار هزار و ۵۰۰ تُن تولیدی مرغ داشته باشیم که نیاز ایام عید را تامین می‌کند.

وی بیان کرد: همچنین طبق جدیدترین آمار تا ۱۳ اسفندماه جاری، ۹۰۰ هزار قطعه جوجه‌ریزی با حدود ۱۰ درصد افزایش نسبت به سال قبل در مرغداری‌های سطح استان انجام شد که طی فروردین ماه به بازار عرضه خواهد شد، بنابراین هیچ کمبودی از نظر گوشت مرغ در ایام ماه مبارک رمضان هم نداریم.

معاون بهبود تولیدات دام سازمان جهادکشاورزی هرمزگان اضافه کرد: هم اکنون مرغداری‌های استان، مرغ زنده را به قیمت میانگین کشوری هر کیلوگرم ۴۵ هزار تومان عرضه می‌کنند که البته باتوجه به افزایش قیمت نهاده‌های دامی، امکان نوسان قیمت وجود دارد.

میرزاده تصریح کرد: باتوجه به افزایش هزینه‌های تمام شده تولید همچون نهاده‌های دامی، دستمزد کارگری، دارو، ریزمغذی‌ها، مکمل ها، واکسن‌ها و هزینه‌های حمل ونقل در مرغداری‌ها، تلاش صنعت مرغداری این است که کمبودی در تولید مرغ زنده پیش نیاید و قیمت هم در حد میانگین کشوری حفظ شود.

وی ابراز کرد: در صورتی که مشکلی در کمبود نهاده‌ها و غذای دام هم نداشته باشیم، در بازار استان دچار تنش نخواهیم شد.

معاون بهبود تولیدات دام سازمان جهادکشاورزی هرمزگان خاطرنشان کرد: شرکت پشتیبانی امور دام استان نیز طبق تمهیدات و برنامه ریزی‌های لازم جهت تامین مرغ منجمد، به میزان حداقل یکهزار و ۶۰۰ تن برای ایام پایانی سال و ماه مبارک رمضان ذخیره‌سازی کرده است که به قیمت مصوب هر کیلوگرم ۴۳ هزار تومان هم اکنون در نقاط مختلف شهری و روستایی استان درحال توزیع است.\r\n

وی ادامه داد: علاوه بر این بخش خصوصی نیز ۲ هزار تُن مرغ منجمد برای مواقع ضرروی و مورد نیاز بازار استان البته با قیمت بالاتر ذخیره‌سازی کرده است.

میرزاده، باتوجه به اینکه در سال حدود ۴۱ هزار تن تولید مرغ در استان داریم، خاطرنشان کرد: تقریبا سالانه نزدیک به ۲۰ میلیون قطعه جوجه‌ریزی در واحدهای مرغداری هرمزگان صورت می‎گیرد که باتوجه به اقدامات صورت گرفته پیش بینی می‌شود این میزان امسال (تا پایان اسفندماه) به ۲۱ میلیون قطعه برسد.

از ۳۲۲ مرغداری در سراسر هرمزگان، بیش از ۲۹۰ واحد مرغداری فعال است و بستک قطب تولید مرغ استان است.

معاون بهبود تولیدات دام سازمان جهادکشاورزی هرمزگان همچنین درخصوص وضعیت گوشت قرمز در استان نیز گفت: باتوجه به اینکه قیمت نهاده‌های دامی افزایش پیدا کرده لذا قیمت گوشت گرم هم بالا رفته است اما شرکت پشتیبانی امور دام استان توزیع گوشت منجمد به قیمت هرکیلوگرم ۱۵۰ هزار تومان را درحال توزیع دارد.

میزاده یادآورشد: با بازدید و پایشی که از فروشگاه‌های منتخب ستاد تنظیم بازار سطح شهرهای استان و همچنین تعاونی‌های روستایی انجام دادیم، مردم از توزیع گوشت منجمد و قیمت آن رضایت داشتند.

وی اظهار کرد: همچنین در صورت تامین نیاز بازار استان به گوشت قرمز از استان‌های فارس و خراسان رضوی تامین می‌کنیم.

تولید ماهانه گوشت قرمز در زمینه دام سنگین (گوساله و شتر) ماهانه سه‌هزار و ۳۰۰ تن و دام سبک (بزو گوسفند) چهار هزار و ۸۰۰ تن است.

چهار کشتارگاه فعال دام در شهرهای بندرعباس، بستک و میناب وجود دارد و در دیگر شهرستان‎های استان کشتارگاه با ظرفیت پایین‌تر و جمعیت محدود دارند.

استان هرمزگان دارای یک میلیون و ۲۰۰هزار راس بز، ۱۰۰ هزار راس گوسفند، ۴۳ هزار راس گاو و ۲۱ هزار نفر شتر است.\r\n

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها