ترکیب مواد شوینده بسیار خطرناک است



با نزدیک شدن به روزهای پایانی زمستان و آغاز روزهای بهاری، خانه‌تکانی و نظافت خانه به یکی از دغدغه‌های اصلی خانم‌ها تبدیل می‌شود. در این میان بعضی خانم‌ها به دلیل وسواس و حساسیت زیاد در تمیز کردن در و دیوار، انواع شوینده‌ها را باهم ترکیب می‌کنند.

   

به گزارش صبح ساحل، درحالی‌که پزشکان و متخصصان تأکید می‌کنند به‌هیچ‌عنوان مواد شوینده را باهم مخلوط نکنید. زیرا ترکیب اسیدکلریدریک با مواد شوینده به متصاعد شدن گاز کلر منجر می‌شود که استنشاق این گاز، التهاب مخاط تنفسی را در پی دارد. استنشاق گاز کلر گاهی باعث بروز علائم خفیفی مانند آبریزش بینی، آبریزش چشم و سوزش مخاط تنفسی می‌شود و گاهی هم شرایط اورژانسی برای فرد پیش می‌آورد که به درمان جدی نیاز دارد.

همچنین گفتنی است، بخارهای ناشی از ترکیب سفیدکننده‌ها با شوینده‌های حاوی الکل، یکی از خطرناک‌ترین مواردی هستند که می‌توانند از چنین ترکیب‌هایی متصاعد شوند و راه‌های هوایی و تنفسی را به‌شدت تحریک کنند. البته نباید این نکته را فراموش کرد که این بخارها می‌توانند از ماسک هم عبور کرده و برای فردی که در معرض آن قرار دارد، مشکلات تنفسی ایجاد کنند.

به همین دلیل به تمام افرادی که قصد استفاده از چنین ترکیب‌هایی را دارند، توصیه می‌شود که راه‌های هوایی مناسب برای ورود و خروج هوای آزاد را باز کنند، یعنی اگر محلی که قرار است تمیز کنند، مجهز به تهویه هوا یا در و پنجره است، حتما در و پنجره‌ها را باز نگه‌دارند یا تهویه را روشن کنند.

استفاده از دستکش و ماسک برای پیشگیری از ایجاد حساسیت‌های تنفسی یا پوستی هنگام استفاده از شوینده‌های مختلف توصیه می‌شود. در ضمن مواد شوینده و سفیدکننده خاصیت سوزانندگی هم دارند، بنابراین باید تماس پوستی با آن‌ها را به حداقل برسانید. اگر چنین موادی با پوست یا چشم شما تماس مستقیم پیدا کردند، حتما محل تماس را با آب فراوان بشویید و سپس به پزشک مراجعه کنید. به گزارش سیناپرس، توصیه دیگر این است که شوینده‌ها و پاک‌کننده‌ها را حتما به‌صورت رقیق‌شده استفاده کنید و آن‌ها را مستقیم روی سطوح نریزید. این کار از انتشار بخار شوینده‌ها و ایجاد مشکلات تنفسی پیشگیری می‌کند.

مراقب کودکان باشید

اغلب پزشکان معتقدند در صورت استفاده از مواد جرم‌گیر، سفیدکننده و اسپری‌های خوشبوکننده هوا در خانه، خطر جدی کودکان را تهدید می‌کند. کودکان بیشتر در معرض خطر مواد سمی تشکیل‌دهنده پاک‌کننده‌ها و شوینده‌ها قرار می‌گیرند؛ زیرا بدن آنان سریع‌تر مواد شیمیایی را جذب می‌کند. از سوی دیگر کودکان اغلب اشیا و مواد خارجی را در دهان خود قرار می‌دهند، هنگامی‌که اسپری‌های خوشبوکننده یا سایر پاک‌کننده‌ها در محیط خانه استفاده می‌شود در هوا پخش‌شده و روی اشیای خانه می‌نشیند و کودکان با بردن اشیا به سمت دهان، این ذرات را به بدن خود منتقل می‌کنند.

محققان می‌گویند: نگهداری  مواد شوینده در منزل بسیار خطرناک است. مسمومیت با این مواد برای کودکان به خصوص خطر جدی محسوب می‌شود.به گزارش سیناپرس، مواد شوینده با غلظت بالا نباید به‌راحتی در دسترس کودکان قرار گیرد. بخصوص اگر این مواد داخل شیشه، لیوان و یا ظروف مشابه نگهداری شود؛ زیرا بلع مواد شوینده و بخصوص جوهر نمک و سفیدکننده باعث سوختگی مخاط دهان کودکان می‌شود و حتی ممکن است در ناحیه مری سوراخ ایجادشده و به مرگ آن‌ها منجر شود. ازاین‌رو بیشتر باید مراقب کودکان بود و افرادی که مشغول کار با این مواد هستند در و پنجره‌ها را باز بگذارند تا بخار ناشی از این مواد در منزل پراکنده نشود.

شستن ظرف‌شویی و زدودن بوی نامطبوع آن

محققان بر این باورند می‌توان برای نظافت خانه از بعضی پاک‌کننده‌های طبیعی استفاده کرد. ظرف‌شویی معمولا پس از مدتی تیره‌رنگ شده و بوی آن آزاردهنده می‌شود. برای رفع این مشکل پس از شستن ظرف‌شویی، ترکیب آب و آب‌لیمو را درون ظرف‌شویی بریزید تا به‌آرامی از طریق لوله‌های انتقال پساب به چاه خارج شود.

یک روش دیگر برای تمیز کردن لوله انتقال پساب به چاه، استفاده از پوست لیموترش و پرتقال است. کافی است مقداری پوست لیمو و پرتقال را به همراه سرکه سفید درون قالب یخ ریخته و آن را درون فریزر قرار دهید. پس‌ازآنکه قالب‌های یخ بسته شد، یخ را بر روی صافی روی خروجی آب قرار دهید و شیر آب را با فشار کم روی آن بازکنید.

به گزارش سیناپرس، روش دیگر استفاده از مخلوط جوش‌شیرین و سرکه سفید است. کافی است این ترکیب را ۱۰ دقیقه درون ظرف‌شویی ریخته و راه خروجی آب را با درپوش مخصوص ببندید. پس از ۱۰ دقیقه درپوش را بردارید و اجازه دهید مایع وارد لوله‌ها شود.

استفاده از خوشبوکننده‌های طبیعی به‌جای خوشبوکننده‌های شیمیایی

  • یک ظرف کوچک به همراه مقداری آب روی گاز قرار دهید. به‌عنوان اسانس می‌توان از ترکیبات زیر استفاده کرد:
  • یک برش لیموترش با پوست به همراه یک قاشق غذاخوری رزماری و مقدار کمی وانیل
  • یک برش لیموترش با پوست به همراه ریشه زنجبیل
  • -یک برش پرتقال با پوست به همراه یک قاشق چای‌خوری دارچین و مقدار کمی جوز و میخک
  • یک برش لیموترش با پوست و دو قاشق غذاخوری آویشن

استفاده از این مواد طبیعی علاوه بر خوشبو و ضدعفونی کردن محیط، خاصیت آرامش‌بخشی نیز دارند.

پاک کردن رسوب از شیرآلات

برای پاک کردن رسوب شیرآلات در یک کیسه پلاستیکی مقداری سرکه سفید ریخته و شیر را به‌دقت درون کیسه قرار دهید و در آن را محکم ببندید. پس از ۱۲ ساعت کیسه را بازکنید، تمام رسوبات از بین رفته‌اند.

پاک کردن سرویس بهداشتی

برای این کار مقداری جوش‌شیرین روی سرویس بهداشتی ریخته و اجازه دهید به مدت یک ساعت بماند، سپس روی آن مقداری سرکه سفید ریخته و پس از پنج دقیقه با برس مخصوص بشویید. به‌طور خلاصه می‌توان گفت که سرکه سفید، نمک طبیعی، جوش‌شیرین، بوراکس، نوشابه، آب‌اکسیژنه و لیمو خاصیت پاک‌کنندگی فوق‌العاده دارند و جایگزین مناسبی برای مواد شوینده شیمیایی است.

گزارش:مهگل غفاری

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها