وزیر اقتصاد در سفر به هرمزگان تاکید کرد:

برخورد جدی با عوامل فسادزا و تخلفات/ آماده همکاری با مجلس برای بازگشت درآمد مازاد استان‌ها هستیم


نویسنده: سامیه طهورنیان

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه آماده همکاری با مجلس برای بازگشت درآمد مازاد استان‌ها هستیم، گفت: در کنار توجه به وضعیت کارکنان باید به طور جدی با عوامل فسادزا و تخلفات برخورد شود.

 


به گزارش صبح ساحل، "سید احسان خاندوزی" روز پنجشنبه در همایش  مدیران امور مالیاتی سراسر کشور در بندرعباس اظهار کرد: برنامه های متحول سازی دولت  در چهار محور اصلی بوده که ساماندهی وضعیت مالیات کشور یکی از محورهاست.
وی افزود: تاکنون در بخش مالیات، قدم های محکمی برداشته شده که امید است در دو سال پایانی نیز با اقدامات مهمی که انجام خواهیم داد، برگ درخشانی را در این بخش ثبت کنیم.
خاندوزی اذعان داشت: یکی از محورهای اصلی، اجرای هوشمندسازی مالیات است که در این راستا بایستی تمام تدارکات لازم فراهم شده و حتی افراد شایسته استخدام شوند‌.
خاندوزی پیشنهاد داد: در مسیر مالیات ستانی، مدیران و ادارات برخی امور را برون سپاری کنند تا  نقاط ضعف سازمان آشکار و رفع و رجوع شود.
وزیر اقتصاد خاطر نشان کرد: توصیه می کنم که مدیران این حصار را بشکنند و از  ظرفیت های برون سپاری استفاده شود.
خاندوزی با اشاره به اجرای پروژه سامانه مودیان گفت: دولت و  مجموعه وزارت اقتصاد در حال کار روی سامانه مودیان هستند که تا حدودی به سرانجام رسیده، هر چند سرعت پیشرفت آن دلخواه ما نیست.
وی اظهار داشت: باید همه دستگاه ها و بازیگران و مراجع صدور فاکتور الکترونیکی  به این سامانه ملحق شوند تا در سال ۱۴۰۲ پرونده سامانه مودیان، مختومه شود.
خاندوزی با بیان مشکلات ایجاد شده از سوی سوداگران و دلالان در بازا کشور، گفت: برخی در بازارها با قیمت سازی و ایجاد هیجان به سودهای کلانی می‌رسند بدون اینکه مالیاتی پرداخت کند که تصویب و اجرای مالیات بر عایدی سرمایه علاوه بر مقابله با فرار مالیات و سوداگری در بازار، از رشد بی رویه نرخ‌ها جلوگیری می‌کند.
وی با اشاره به بازگشت درآمد مازاد استانها، افزود: این اقدام، رویکردی انگیزه بخش برای وصول درآمد بیشتر در استان‌هاست که برای تحقق آن با سازمان مدیریت و برنامه ریزی رایزنی خواهیم کرد.
وزیر اقتصاد با اشاره به اجرای تصویب قانون مالیات بر سوداگری، گفت: مراحل آخر تصویب این قانون در مجلس در حال انجام است.
خاندوزی ادامه داد: تولیدکنندگانی که ناچار بوده اند مالیات پرداخت کنند گلایه دارند که برخی هزاران میلیارد ریال از طریق سوداگری به دست آورده‌اند اما مالیاتی نداده اند.
وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه با همراهی دولت و مجلس روند تصویب این طرح در مراحل نهایی قرار داشته و اوایل سال آینده به قانون تبدیل خواهد شد.
خاندوزی اظهار داشت: اما باید از اکنون خود را آماده اجرای این قانون کنیم و بر این اساس باید داده های اطلاعاتی و مالیاتی متصل و آماده شود که این موضوع، هماهنگی بین بخشی زیادی را می طلبد.

وزیر اقتصاد با اشاره به اهمیت حسابرس های ویژه گفت: تمام فرآیند حسابرسی باید به سرعت اعمال نظر و تعیین تکلیف شوند.
خاندوزی خاطر نشان کرد: طولانی شدن پرونده ها اکنون به یک عادت تبدیل شده که باید اصلاح شود.
وی درباره معوقات ارزش افزوده نیز اظهار داشت: پیش از این اعلام کرده بودیم که در سال ۱۴۰۱ باید همه معوقات پیش از سال ۱۳۹۵ صفر شود.
وزیر اقصاد اضافه کرد: حکمی که در قانون بودجه امسال آمده گره گشاست و این فرصت را فراهم می‌کند تا از آن برای رفع این معضل استفاده کرد.
خاندوزی تصریح کرد: مدیران استانی و مالیاتی باید توجه ویژه ای به این موضوع داشته باشند و به صورت ماهانه گزارش پرونده های معوقه را ارایه دهند.
وی خاطرنشان کرد: باید از ظرفیت مذاکره با رئیس قوه قضاییه برای انشاء حکم و تسریع در رسیدگی به پرونده ها استفاده کرد.
وزیر اقتصاد اضافه کرد: باید تلاش کنیم تا فعالان اقتصادی از طولانی شدن روند رسیدگی به پرونده ها صرف نظر کنند؛ فعالان اقتصادی باید بفهمند که طولانی شدن روند رسیدگی به پرونده برایشان هیچ سود و صرفه ای ندارد.
وی با تاکید بر لزوم فرهنگ مالیاتی در کشور، گفت: برای اینکه فرهنگ ارائه اظهارنامه مالیاتی را ترویج کنیم باید آن را به عنوان پیش شرط دریافت مزایا مطرح کرد.
خاندوزی افزود: مساله بعد دریافت مجوز برای ابطال معوقاتی است که در آنها خبری نبوده و پوچ هستند به طوری که در دولتهای آینده نیز وصول نخواهند شد، زیرا اصلا چیزی وجود ندارد که وصول شود.
وی با بیان اینکه باید مجوزی را برای سازمان امور مالیاتی برای ابطال این معوقات غیرواقعی گرفت، گفت: این مجوز را یا باید از شورای سران اخذ کرد یا یک بند الحاقی را به لایحه بودجه افزود.
وزیر اقتصاد با اشاره به اینکه بحث دیگر، مربوط به معوقات ارزش افزوده است، اظهار داشت: در این بخش باید توجه داشت که سرمایه در گردش برای فعالان اقتصادی دارای اهمیت زیادی است، آن هم در شرایطی که روند اعطای تسهیلات کند می شود.
خاندوزی با خاطرنشان کردن اینکه تقویت فرهنگ انجام غیرحضوری کارها باید دنبال شود، اضافه کرد: ابلاغ الکترونیکی و "اپلیکیشن مالیات من" از کارهای مطلوب انجام شده در این بخش است که باید ترویج شود؛ در این راستا باید اولویت را برای افرادی قرار داد که از طریق روش های غیر حضوری کارهای خود را انجام می دهند.
وی تصریح کرد: از یکسو باید با حمایتها رضایت کارکنان جلب شده و از سوی دیگر به طور جدی با عوامل فسادزا و تخلفات برخورد شود.
وزیر اقتصاد در ادامه به اثرگذاری اجتماعی و معرفی درست و به موقع طرح ها اشاره کرد و گفت: باید با تصویرسازی درست، جلوی طرح روایت های غیرواقعی را گرفت.
خاندوزی گفت: به عنوان مثال در طرح مولدسازی، به علت ضعف در تصویرسازی، روایت اشتباهی مطرح شد.
وی گفت: باید برای اجرای طرح ها در ماه های آینده آماده شد و شرایط را فراهم کرد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها