آشفتگی عجیب در سیاست گذاری صادرات محصولات؛ عوارض صفر تا 100 درصد برای گوجه فرنگی



در کمتر از دو روز وزارت جهاد کشاورزی عوارض 70 درصدی صادرات گوجه فرنگی را ابطال کرد و آن را به نیم درصد بازگرداند. این اولین بار نیست که شاهد آشفتگی در سیاست‌گذاری صادراتی در وزارت جهاد کشاورزی هستیم؛ تنها در سال جاری دولت در حوزه محصولات سبزی و صیفی بارها عوارض صادراتی را در بازه زمانی کوتاه تغییر داده است.
در تاریخ 22آبان ماه وزارت جهاد کشاورزی اقدام به افزایش عوارض صادراتی گوجه فرنگی به 100 درصد قیمت پایه صادراتی کرد. در آذرماه معاون بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد عوارض صادرات گوجه فرنگی حذف شده است.
در دی ماه مدیر توسعه صادرات جهاد کشاورزی به رسانه ها از عوارض صادراتی نیم درصد بر گوجه فرنگی خبر داد.
در 17 بهمن ماه جاری با بخشنامه وزارت جهاد کشاورزی عوارض 70 درصدی صادرات گوجه فرنگی به گمرکات کشور ابلاغ شد . دو روز پس از آن در 19 بهمن ماه با بخشنامه جدید وزارت جهاد کشاورزی عوارض 70 درصدی صادرات گوجه فرنگی ابطال شد و عوارض به نیم درصد کاهش یافت.
و مورخ 2/11/1401 به شماره نامه 88675/500/1401 در سال 1402 عوارض گوجه 70 درصد، پیاز 100درصد، سیب زمینی 70درصد، هندوانه 100 درصد، خربزه، ملون و طالبی 100درصد می باشد.
همچنین با توجه به مکاتبات صورت گرفته با جهاد کشاورزی استان، مقرر شد تیک تأییدی قرنطینه جهاد کشاورزی در خصوص محصولات باغی و زراعی، جهت تسریع در امور صادرات، به استان واگذار گردد که هنوز این اقدام صورت نگرفته است و صادرکنندگان منتظر نتیجه می‌باشند.
نویسنده:  فرامرز گودرزی 
روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها