ژنرال دیپلمات


نویسنده: مصطفی دولخانی

این روزها نام علی شمخانی در پی فعالیت های اخیرش در عرصه ی سیاسی و دیپلماتیک بسیار بر سر زبان هاست. دریابان(سرلشکر) علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی یکی از بلند پایه ترین نظامیان کشور که عنوان دکتر را هم در کنار نامش یدک می کشد با کوله باری تجربه از سالهای جنگ تحمیلی پس از پایان جنگ هم در مناسب مهم نظامی و امنیتی کشور خدمت کرده و به داشتن مشی میانه رو هم اشتهار دارد، توانست به عنوان نماینده ی مورد اعتماد حاکمیت در اتفاقی مهم، بن بست روابط 7 ساله ی ایران با عربستان سعودی را هم ازبین ببرد. اما نقش شمخانی به این اتفاق محدود نشده است، چه آنکه وظیفه ی مهم تلاش در بهبود روابط ایران و امارات هم برعهده ی این ژنرال باتجربه نهاده شد و در سفر با اهمیت اخیرش به امارات هم این مسئله مشهود بود. اینها وظایف مهمیست که عیار دیپلماتیک آن بر سبقه‌ی امنیتیش می چربد به گونه ای که در نظر برخی، دریابان شمخانی سکانداردیپلماسی فراقوه ای کشور هم در این روزها نامیده می شود. اما اینکه چرا چنین پرونده های مهمی و با این سطح حساسیت بر عهده ی او نهاده شده را باید در اعتماد در بالاترین سطح نظام به او همچنین آگاهی به توانمندی بالای دیپلماتیکش جستجو کرد.
شمخانی اندکی بعد از اتمام جنگ تحمیلی از سپاه پاسداران خارج و به ارتش پیوست اما توانمندی و حسن سابقه ی او باعث نشد که فرماندهی مشترک دو نیروی دریایی سپاه پاسداران و ارتش در مقطعی چند ساله درآن سالها برعهده ی او گذارده نشود. همین حسن شهرت و داشتن رابطه ی خوب با ارکان نیروهای مسلح از یک سو و اعتماد بالای نظام باعث شد که او در دو دولت هفتم و هشتم به عنوان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح انتخاب بشود و این خصوصیات درحدی برجسته بود که در حالی که در انتخابات هشتمین دوره ی ریاست جمهوری ودر حالی که به رقابت با رئیس خود هم اقدام کرده بود پس از انتخاب مجدد همان رئیس جمهور دوباره به وزارت دفاع گمارده شود. سبقه‌ی بالای دیپلماتیک این نظامی کارکشته در آن سالها هم مشهود بود به گونه ای که در آن دوران و به علت اهمیت تلاش هایش در تنش زدایی و بهبود روابط ایران با عربستان و سایرکشورهای عرب حوزه ی خلیج فارس به عنوان اولین وزیرایرانی بود که بالاترین نشان دولتی عربستان مشهور به نشان عبدالعزیر را از پادشاه وقت عربستان دریافت کند.
مشی معتدل شمخانی در حوادث سیاسی سالهای بعد هم بسیار برجسته بود به نحوی که گزیده گویی در اظهارات و میانه روی در خط مشی هایش باعث شد پس از انتخابات سال 92 از طرف حسن روحانی به دبیری شورای امنیت ملی انتخاب شود. انتخابی که تائید حاکمیت را هم در پی خود داشت وعلی رغم تغییر دولت و حتی سلیقه ی سیاسی منبعث از آن تا کنون باقی مانده و حتی جای پای او با تحولات اخیر علی رغم مخالفتهای آشکار و پنهان نیروهای تند رو چه بسا تقویت هم شده.استحکامی که بدون پشتیبانی وحمایت بالاترین سطوح در نظام ممکن نبوده و نخواهد بود.مطمئنا میدانداری نگاههایی اینچنینی در عرصه ی سیاسی و دیپلماتیک کشور می تواند بسیارراهگشا و حل کننده ی بسیاری از پرونده های دشوار کشور باشد.
 
روزنامه صبح ساحل
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها