دبیر انجمن کشتیرانی کشور:

ورود سرمایه‌گذاران چینی به بندر عباس/ فعلا تجارت ایران و عربستان با شناورهای کوچک برقرار می‌شود



دبیر انجمن کشتیرانی کشور گفت: دولت چین اقدامی برای سرمایه گذاری در بندرعباس بعمل نیاورده و بخش خصوصی این کشور ورود کرده و مباحث لجستیکی و موضوعات کالایی را دنبال می‌کند.

به گزارش صبح ساحل، به نقل از انتخاب، «مسعود پل‌مه»، دبیر انجمن کشتیرانی کشور درباره ورود چینی‌ها و جزییاتی از سرمایه‌گذاری آن‌ها در بندر عباس به دنبال گشایش سرکنسولگری چین در بندر عباس در آذر ماه سال گذشته و اینکه آیا اپراتور خارجی دیگری به بنادر کشور اضافه خواهد شد، گفت: هنوز اقدام محسوسی که منتهی به سرمایه‌گذاری قابل توجه باشد به عمل نیامده و در حال مطالعه و مذاکره هستند، در واقع هنوز سرمایه‌گذاری ملموسی اتفاق نیفتاده است. به طور قطع دولت چین اقدامی برای سرمایه گذاری بعمل نیاورده و بخش خصوصی چین ورود کرده و مباحث لجستیکی و موضوعات کالایی را دنبال می‌کند.

وی در گفتگو با ایلنا درباره ظرفیت همکاری‌های دریایی ایران و عربستان و احتمال برگشت به توافقنامه دریایی سال ۸۶ با عربستان گفت: به طور قطع وقتی روابط سیاسی ایران و رویکرد‌های دیپلماتیک ما بر روی ریل عادی سازی قرار بگیرد و با احترام متقابل نسبت به موضوعات فی مابین و منطقه‌ای تعامل داشته باشند، تاثیر مثبتی بر رویکرد اقتصادی و شکل گیری توافقات اقتصادی به عمل خواهد آمد.

دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران ادامه داد: در این شرایط می‌توان به پیشینه قبلی که مبانی مورد توافق در اختیار داشته می‌توان رجوع کرد، اما به صراحت نمی‌توان گفت به این توافقات قبلی می‌توان برگشت. مضاعف بر اینکه توافقات انجام شده توافق سیاسی برای برقراری روابط دیپلماتیک است و می‌توان برقراری روابط اقتصادی را متعاقب شکل‌گیری روابط سیاسی انتظار داشت.

پل مه افزود: تردد قابل توجهی به دلیل عدم وجود تجارت خارجی بالا نداشتیم و پس از قطع شدن روابط سیاسی با عربستان هرچند روابط اقتصادی دو کشور رسما قطع نشد و البته فراز و نشیبی داشت، اما این ارتباط تجاری توسط شناور‌های کوچک برقرار بود و به نظر نمی‌رسد بعد از توافقات سیاسی فعلا حجم تجارت خارجی کشورمان با عربستان به طور قابل توجهی افزایش پیدا کند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها