رویت همزمان ۵ سیاره در آسمان، از امشب



بر اساس اعلام دانشمندان و ستاره شناسان دو روز دیگر ۵ سیاره منظومه شمسی به طور همزمان در کنار یکدیگر قابل رویت هستند.

به گزارش صبح ساحل، به نقل از باشگاه خبرنگاران، ماه جاری با یک رویداد شگفت انگیز همراه است، زیرا بیش از نیمی از سیارات منظومه شمسی در یک «رژه سیاره‌ای» نادر در آسمان شب اواخر این هفته در کنار یکدیگر قرار گرفته و هم تراز می‌شوند؛ به این ترتیب سیارات مشتری، عطارد، اورانوس، مریخ و زهره در غروب ۲۸ مارس در یک شکل کمانی در کنار ماه قرار خواهند گرفت.

هم ترازی سیاره‌ای بزرگ یک اصطلاح نجومی که برای توصیف رویدادی استفاده می‌شود که در آن چندین سیاره به طور همزمان در یک طرف خورشید جمع می‌شوند، بلافاصله پس از غروب خورشید در یک بخش کوچک ۵۰ درجه در آسمان قابل مشاهده خواهد بود. مشتری و عطارد نزدیک‌تر به افق خواهند بود، در حالی که زهره و اورانوس بالاتر از آسمان ظاهر می‌شوند. مریخ را می‌توان در نزدیکی ربع اول ماه در حال درخشش یافت. تراز در روز‌های قبل و بعد از ۲۸ مارس قابل مشاهده خواهد بود، اما همان تاریخ بیست و هشتم، بهترین روز برای رصد خواهد بود.

زهره، مشتری و مریخ درخشنده‌ترین و آسان‌ترین دیدنی‌ها در آسمان به نظر می‌رسند، اما به دلیل فاصله زیاد آن‌ها از ما، احتمالا برای تشخیص اورانوس و عطارد به دوربین‌های دوچشمی نیاز خواهید داشت. هنگامی که دستگاه خود را به سمت آسمان می‌گیرید، برنامه نمایش زنده‌ای از آسمان بالا را نمایش می‌دهد.

دیدن همزمان دو یا سه سیاره در آسمان چندان غیرعادی نیست، اما هم ترازی پنج سیاره کمتر رایج است. در ژوئن گذشته عطارد، زهره، مریخ، مشتری و زحل برای اولین بار از دسامبر ۲۰۰۴ به همان ترتیبی که از خورشید فاصله گرفتند، قرار گرفتند.

علی‌رغم برخی باور‌ها هم ترازی سیاره‌ها باعث سونامی، زلزله یا سایر بلایای جهانی نمی‌شود. در واقع هم ترازی‌ها بر گرانش یا زندگی انسان تاثیر نمی‌گذارند، اما جزو رویداد‌های جالب رصد ستاره‌ها محسوب می‌شوند.

اگر به دلایلی این رویداد کیهانی را از دست دادید، تراز پنج سیاره دیگر یعنی عطارد، اورانوس، مشتری، نپتون و زحل در یک بخش ۹۵ درجه در صبح روز ۱۷ ژوئن قابل مشاهده خواهد بود.

منتظر تایید: 1
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها