شناسایی ۱۴۰ هزار خانه لوکس مشمول مالیات در کشور



دریافت مالیات از واحدهای مسکونی گران‌قیمت و باغ ویلاها به استناد ضوابط اجرایی بند (خ) تبصره ۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ در دولت سیزدهم کلید خورد و با جدیت آغاز شد و در لایحه بودجه ۱۴۰۲ نیز مورد تاکید قرار گرفت.

   

رییس سازمان امور مالیاتی کشور از شناسایی ۱۴۰ هزار خانه لوکس مشمول مالیات در کشور خبر داده است که روند وصول مالیات از این خانه‌ها آغاز شده است و روند وصول مالیات از آنان آغاز شده است.

بر اساس اعلام داوود منظور، این رقم یک‌دهم تعداد واقعی خانه‌های لوکس است که انتظار می‌رود با همکاری شهرداری‌ها و به‌ویژه شهرداری تهران، سال ۱۴۰۲ این رقم به شناسایی یک میلیون خانه لوکس افزایش پیدا کند.

وی هشدار داد: چنانچه مالکان خانه‌های لوکس پس از اخطار اول و دوم مالیات ابلاغ شده را پرداخت نکنند، اقدام اجرایی و برداشت از حساب آن‌ها انجام خواهد شد.

طبق گفته منظور، رقم مالیات در خانه‌های لوکس در مقایسه با مجموع مالیات کشور چندان زیاد نیست، ولی از نظر حیثیتی مهم بوده که ادارات کل امور مالیاتی باید با جدیت آن‌ها را پیگیری کنند.

دولت سیزدهم با تاکید بر مالیات ستانی عادلانه و هوشمند سازی نظام مالیاتی درصدد است تا با شناسایی فرارهای مالیاتی و با کسب اطلاعات از نهادهای مختلف روند دریافت مالیات از خانه‌های گران‌قیمت را به صورت جدی پیگیری کند.

کفتنی است کهذاز این خانه های لوکس نسبت به مازاد قیمت ۱۰ تا ۱۵ میلیارد تومان، مالیات یک در هزار و نسبت به مازاد قیمت 15 تا ۲۵ میلیارد تومان، مالیات دو در هزار اخذ خواهد شد. از واحدهای مسکونی و باغ ویلاهای گران قیمت نسبت به مازاد قیمت ۲۵ تا ۴۰ میلیارد تومان، مالیات سه در هزار دریافت می شود.

بر اساس این آئین نامه، کلیه واحدهای مسکونی اعم آپارتمان، مستغلات، ویلا و باغ ویلا که با احتساب عرصه و اعیان ارزش آنها بیش از ۱۰ میلیارد تومان باشد، مشمول مالیات می‌شوند؛ ملاک در نوع ملک (مسکونی یا ویلایی بودن آن) چیزی است که در پروانه صادره این ملک ذکر شده باشد.

نرخ‌های مالیاتی خانه‌های لوکس به شرح زیر است:

تا ۱۰ میلیارد تومان، نرخ صفر

۱۰ تا ۱۵ میلیارد تومان نسبت به مازاد ۱۰ میلیارد تومان، یک دهم درصد

۱۵ تا ۲۵ میلیارد تومان نسبت به مازاد ۱۵ میلیارد تومان، ۲ دهم درصد

۲۵ تا ۴۰ میلیارد تومان نسبت به مازاد ۲۵ میلیارد تومان، ۳ دهم درصد

۴۰ تا ۶۰ میلیارد تومان نسبت به مازاد ۴۰ میلیارد تومان، ۴ دهم درصد

نسبت به مازاد بر ۶۰ میلیارد تومان، نیم درصد


آیین نامه قانون مالیات برخانه های لوکس به سازمان مالیاتی ابلاغ شد

آیین نامه قانون مالیات برخانه های لوکس به سازمان مالیاتی ابلاغ شد

آیین نامه قانون مالیات برخانه های لوکس به سازمان مالیاتی ابلاغ شد

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها