چگونه تفکر سالم را در کودکان پرورش دهیم؟


نویسنده: راضیه نیرومند

فرزندان ثمره‌ی زندگی و شیرینی لحظات پدر و مادر هستند. همانگونه که سلامت جسمی کودک برای والدین از درجه اهمیت بالایی برخوردار است، به همان اندازه سلامت روان و محور تفکرات کودک نیز بسیار حائزاهمیت می‌باشد.
کودکی آماده ورود به اجتماع است که دارای ذهن متفکرانه، قدرت تحلیل و درک مسائل پیرامون را آموخته باشد. منظور از تفکر سالم، الگوهای فکری مناسب است که والدین به عنوان الگویی تمام عیار در مقابل فرزندان قرار دارند. اگر کودک تفکراتی سازنده داشته باشد، می‌تواند مشکلات را به راحتی حل کند. این کودکان با شرایط راحت‌تر کنار می‌آیند و با موقعیت‌های جدید مانند مدرسه، خانه و آدم‌های جدید بهتر سازگار می‌شوند.
به طور کلی مجموعه‌ای از توانایی‌های ذهنی مانند قدرت حل مساله، هوش، توانایی استدلال، برنامه‌ریزی‌های روزانه و انجام تکالیف تفکرات سالمی هستند که در اثر تمرین و الگوپذیری شکوفا می‌شوند. امروزه به دلیل در دسترس بودن انواع تکنولوژی و یافتن پاسخ پرسش های گوناگون بوجود آمده در ذهن کودک، قدرت تحلیل و فکر کردن کودکان تا حد زیادی روند کاهشی داشته است اما پدر و مادر در جایگاه والدینی مسئول، باید نحوه صحیح برخورد با اتفاقات، یافتن پاسخ‌ها و مهارت‌های حل مساله را به فرزندان بیاموزند.
برای اینکه فرزندی اهل تفکر را پرورش دهید، خودتان اهل تفکر باشید. اگر فرزندتان شما را در حال مطالعه ببیند، اگر شما را اهل تحلیل بداند و اگر ببیند که قبل از هر کاری فکر می‌کنید، تفکر کردن را از شما خواهد آموخت. سرمشق مثبتی برای او باشید. به عنوان مثال هنگامی که می خواهید تفکر امیدوارانه را به او آموزش دهید؛ مراقب رفتارتان در جمع باشید و از ادای جملات ناامیدکننده به شدت پرهیز کنید. به فرزندتان اجازه تحقیق و پرسش دهید و اگر سوالی از شما می‌پرسند و پاسخش را نمی دانید به او بگویید پس از انجام تحقیق و یافتن پاسخ پرسش‌اش به زودی او را آگاه خواهید کرد.
مشاهده چنین رفتاری و الگوپذیری از رفتار شما می‌تواند جایگزین هزاران پند و اندرز کلامی باشد و تاثیرات به مراتب بیشتری را بر قدرت متفکرانه او بر جای می‌گذارد. اگر می‌خواهید فرزندتان آدم متفکری باشد در مواردی که خطری وجود ندارد به او اجازه انتخاب کردن و بعضاً اشتباه کردن بدهید.  اجازه بدهید که او به اشتباه خودش پی ببرد بدون اینکه شما سرزنشش کنید. فراموش نکنید کودکان هیچ کاری را بالاجبار انجام نمی‌دهند. داشتن انگیزه‌ای قوی فرزندان را به سمت انسانی مثبت‌گرا و اثرگذار در جامعه تبدیل می‌کند.
روزنامه صبح ساحل
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها