در صورت درخواست نامزدهای انتخابات مجلس؛

دلایل رد صلاحیت داوطلبان مجلس منتشر می‌شود



 داوطلب نمایندگی مجلس شورای اسلامی در صورتی که درخواست انتشار عمومی دلایل عدم تایید صلاحیت را داشته باشد مرجع تعیین صلاحیت موظف است دلایل را منتشر کند.

 

به گزارش صبح ساحل و به نوشته ایرنا، در نشست علنی نوبت عصر یکشنبه-۱۷ اردیبهشت- مجلس شورای اسلامی، گزارش کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها درباره طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی در دستور کار قرار گرفت و نمایندگان با مواد ۳۰ و ۳۱ این طرح و تبصره‌های آن موافقت کردند.

ماده ۳۰ این طرح به عنوان ماده ۵۲ مکرر ۱ به قانون فعلی انتخابات مجلس الحاق می‌شود.

بر اساس این مصوبه، هیات‌ نظارت استان پس از کسب نظر هیات‌ مرکزی نظارت، موظف است مراتب تأیید، عدم تایید یا عدم احراز صلاحیت کلیه داوطلبان را با استناد قانونی به نحو مقتضی ظرف ۲ روز به آنان ابلاغ و رونوشتی از نتایج بررسی صلاحیت در این مرحله را به فرماندار مرکز حوزه انتخابیه ارسال کند.

داوطلبانی که صلاحیت آنها تایید یا احراز نشده است، می‌توانند مراتب اعتراض خود را ظرف ۳ روز به شورای نگهبان اعلام کنند. شورای نگهبان ظرف ۳۰ روز نظر قطعی خود را از طریق هیات نظارت استان درباره صلاحیت داوطلبان به آنها اعلام و رونوشتی از نتایج رسیدگی قطعی را به ستاد انتخابات کشور ارسال کند.

چنانچه شورای نگهبان صلاحیت داوطلبی که در مراحل قبلی مورد تأیید قرار گرفته است را تایید یا احراز نکند، پس از ارسال اظهار نظر عدم تایید یا عدم احراز صلاحیت داوطلب به هیات نظارت استان، هیات نظارت استان موظف است ظرف یک روز مراتب را به داوطلب ابلاغ کند. داوطلب می تواند حداکثر ظرف مدت ۳ روز از تاریخ ابلاغ، درخواست رسیدگی مجدد کند. شورای نگهبان باید ظرف مدت ۷ روز رسیدگی و نتیجه قطعی را به ستاد انتخابات کشور اعلام کند. ‌

سپس نمایندگان به بررسی ماده ۳۱ طرح اصلاح موادی از قانون انتحابات مجلس پرداختند که به عنوان ماده ۵۲ مکرر ۲ به قانون فعلی الحاق می شود.

مطابق آنچه نمایندگان مجلس تصویب کردند، شورای نگهبان در بررسی فرایند صلاحیت داوطلبان و یا اعتراض آنها می تواند در صورت تشخیص رأسا و یا از طریق هیات مرکزی نظارت یا استان اقدامات لازم مندرج در ماده ۵۲ را انجام دهد. نظر شورای نگهبان قطعی است. تنها داوطلبانی که صلاحیت‌ آنها تایید شده ‌است می توانند به عنوان نامزد خود را در معرض انتخاب‌شدن برای نمایندگی قرار دهند.

تبصره ۱ - حق دانستن دلایل و شنیدن دفاعیات و توضیحات داوطلب در مراحل بررسی صلاحیت در شورای نگهبان تنها در صورتی است که یکی از شرایط زیر در مورد وی صدق کند:

الف) داوطلب در مراحل قبل، پس از ابلاغ و اطلاع از حق دانستن دلایل و ارایه توضیحات و دفاعیات، درخواست کتبی خود مبنی بر اعمال حق مذکور را ارایه داده ولی امکان استماع دفاعیات وی فراهم نشده است.

ب) با عذر موجه یا خارج از اراده خود از برخورداری از این حق محروم بوده است.

پ) دلایل، مدارک یا مستندات جدیدی در مراحل بعد کشف شده است که در این صورت تنها نسبت به همان دلایل جدید حق ارایه دلیل و اخذ دفاعیات انجام می شود.

تبصره ۲- کلیه سازمان‌ها و نهادها، حسب درخواست شورای نگهبان و مقام‌های مجاز از سوی شورای نگهبان موظف‌اند در کلیه امور مرتبط با انتخابات مانند بررسی صلاحیت‌ها و صحت انتخابات، همکاری کرده و در هر مورد اسناد و مدارک متقن را در اختیار شورای نگهبان قرار دهند. عدم پاسخ و یا تأخیر عمدی و غیرقابل جبران در پاسخ به درخواست‌ها و همکاری با شورای نگهبان، موجب مجازات‌ انفصال موقت از خدمات دولتی از ۶ ماه تا یکسال، برای مقام یا شخصی است که این فعل و یا ترک فعل به او مستند است.

تبصره ۳- دستورالعمل اجرایی این قانون مربوط به فرآیند بررسی صلاحیت داوطلبان (رسیدگی تشخیص صلاحیت) در هیئت‌ نظارت استان، هیات مرکزی نظارت و شورای نگهبان به تصویب شورای نگهبان می رسد.

تبصره ۴- شورای نگهبان، هیات مرکزی نظارت و هیات نظارت استان، در راستای رسیدگی و بررسی دقیق و احراز شرایط لازم برای صلاحیت داوطلبان، امکانات لازم از جمله تامین و آموزش محققان یا کارشناسان را فراهم می کند.

تبصره ۵- مبتنی بر اصل محرمانگی تعیین صلاحیت، اطلاعات و اسناد مربوط به بررسی صلاحیت داوطلبان، مشمول قانون مجازات انتشار و افشا اسناد محرمانه و سری دولتی مصوب بهمن ماه ۱۳۵۳ است. در صورتی که داوطلب پس از قطعی شدن عدم تایید صلاحیت خود، درخواست انتشار عمومی دلایل عدم تایید صلاحیت را داشته باشد، با درخواست کتبی او، مرجع تعیین صلاحیت، دلایل را به جز در مواردی که از مصادیق اشاعه فحشا، هتک عفت عمومی، هتک حیثیت اشخاص دیگر یا جزء «د» بند ۲ قانون لزوم رسیدگی دقیق به شکایات داوطلبین رد صلاحیت شده در انتخابات مختلف مصوب ۲۲ آبان ۱۳۷۸ باشد را منتشر می کند.

تبصره ۶- داوطلب می تواند در فرآیندهای انتخابات نماینده قانونی خود را با ارائه مدرک رسمی معتبر حسب مورد معرفی کند. دلایل عدم تایید یا عدم احراز فقط به داوطلب اعلام می شود.

منتظر تایید: 1
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها