پیشگیری از تولد ۹۸ نوزاد مبتلا به بتا تالاسمی ماژور در هرمزگان



معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: در سال گذشته از تولد ۹۸ نوزاد مبتلا به بتا تالاسمی ماژور با انجام بیش از ۷۰۰ مورد آزمایش تشخیص ژنتیک پیش از تولد پیشگیری شد.

 

دکتر عبدالجبار ذاکری صبح امروز (۲۳ اردیبهشت ماه) در حاشیه کارگاه مدیریت کاهش موارد جدید بتا تالاسمی ماژور، افزود: مراقبت از ناقلین تالاسمی و شناسایی زوجین ناقل و پرخطرپیش از ازدواج، از اهمیت ویژه ای در کاهش بروز بتا تالاسمی ماژور برخوردار است.

وی با بیان اینکه استان هرمزگان با بیش از ۹ هزار زوج ناقل و مشکوک پرخطر تحت مراقبت تالاسمی، از مناطق و استان های پر شیوع تالاسمی در کشور است، تصریح کرد:  درسال گذشته با تلاش کارشناسان بیماری‌های غیر واگیر معاونت بهداشتی با انجام بیش از ۷۰۰ مورد آزمایش تشخیص ژنتیک پیش از تولد در استان و با پیگیری و انجام بیش از ۱۰۰ مورد آزمایشات مرحله دوم تشخیص ژنتیک جنینی پیش از تولد ( PND۲ ) در زوجین ناقل تالاسمی باعث جلوگیری از تولد ۹۸ نوزاد مبتلا به بتا تالاسمی ماژور در استان شده است.

ذاکری اظهار کرد: تولد هر نوزاد تالاسمی ماژور بار اقتصادی و اجتماعی زیادی بر خانواده ها و سیستم بهداشت و درمان کشور تحمیل می‌کند. 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در پایان خاطرنشان کرد: به دنیا آمدن فرزندان سالم از این زوجین از اهداف مهم مراقبت و پیگیری زوجین ناقل تالاسمی در کشور است.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها