مکمل‌ها را جایگزین مواد غذایی و میوه ها نکنید



یک دکترای تغذیه گفت: یکی از راه هایی که می توان شدت پوکی استخوان را کم کرد، کلسیم، منیزیم و روی است و کلسیم به تنهایی مفید نخواهد بود.

        
به گزارش صبح ساحل، «منصور رضایی» دکترای تغذیه با بیان اینکه کمبودهای تغذیه را با آموزش می توان برطرف کرد، افزود: در درازمدت یا در میان مدت، مکمل یاری انجام می شود و رویکرد بعدی غنی سازی است. ما معمولا در تغذیه سه رویکرد میان مدت، درازمدت،کوتاه مدت داریم. به طور نمونه برای رفع و رجوع کمبودها ، طرح مکمل یاری اجرا می شود مانند دادن قرص آهن به دختران دانش آموز در مدارس.

به گزارش بهداشت نیوز، وی در ادامه بیان این که در کوتاه مدت بحث مکمل ها است که غذای دریافتی را کامل می کند، گفت: باید یاد بگیریم که مکمل ها بد نیستند و فقط باید بدانیم کی؟ کجا؟ و چه وقت باید مصرف شوند؟ یا برای چه افرادی این مکمل ها لازم است؟ به طور نمونه، افرادی که بیماری های خاص دارند ممکن است نیاز بیشتری به مصرف مکمل داشته باشند.

رضایی در ادامه توصیه کرد: قرص چربی در کنار قرص امگا ٣ نباید مصرف شود و بیش از ۱۰ ساعت از هم، باید مصرف شوند تا اثر بهتری داشته باشد.

وی اگر دریافت لبنیات پس از بارداری کم شده باشد می بایست فرد کلسیم مصرف کند، که مصرف آن احتمال دارد که یبوست را تشدید و جذب آهن را کمی مختل می کند. پس افراد بهتر است تا کلسیم را ترجیحا با غذا مثل لبنیات تامین کنند. مصرف مکمل کلسیم در افرادی که لبنیات نمی توانند مصرف کنند، توصیه می شود.

این دکتری تغذیه در پاسخ به این پرسش که مصرف مکمل ها قبل از خوردن غذا باشد یا بعد آن، گفت: مکمل ها اگر قبل از غذا مصرف شود به خوبی جذب بدن می شود؛ اما در دراز مدت دچار مشکل می شود. معده هنگ می کند؛ چرا که معده وقتی پر می شود، جذب او کم می شود. یک ساعت بعد از غذا، بهترین زمان مصرف مکمل هاست.

وی با بیان اینکه بخش اعظمی از پوکی استخوان ارثی است و با کلسیم و پوکی استخوان ارتباط کمی دارد، گفت: یکی از راه هایی که می توان شدت پوکی استخوان را کم کرد، کلسیم، منیزیم و روی است و کلسیم به تنهایی مفید نخواهد بود.

رضایی در پایان در خصوص مصرف ویتامین سی اظهارداشت: مصرف بیش از حد ویتامین c، در درازمدت عوارض هم دارد. وقتی میوه ها کلی ویتامین دارند؛ چرا باید از ویتامین سی استفاده کرد؟ در حد ٢٠٠ الی٣٠٠ مشکلی ندارد؛ اما به جای استفاده از این ویتامین های برای بدن، بهتر است از منابع غذایی بهره گرفت.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها