نگاهی به گوشه‌ای از موفقیت‌های «عباس کمالی» مدیرکل اسبق راه و شهرسازی هرمزگان؛

خداحافظی عزتمندانه یک مدیر بومی


نویسنده: صبح ساحل

مدیرکل اسبق راه و شهرسازی هرمزگان گفت: شهر بندرعباس با کسری اراضی و چالش کمبود زمین مواجه بود. از همین رو ابتدا به متقاضیان نهضت ملی مسکن گفته شد که به محدوده شهرک علوی بروند اما با اقبال شهروندان مواجه نشد. پس از پیگیری‌های انجام شده در این خصوص خوشبختانه توانستیم حدود سه هزار و 600 هکتار اراضی به بندرعباس اضافه کنیم و بدین صورت چالش زمین شهر بندرعباس برطرف شد.
«عباس کمالی» با بیان اینکه از ابتدای طرح نهضت ملی مسکن، هرمزگان همواره جز رتبه‌های برتر بوده است، افزود:«سهمیه نهضت ملی مسکن هرمزگان 65 هزار واحد؛ شامل 50 هزار واحد شهری و 16 هزار واحد روستایی است. در بحث الحاق اراضی نیز هرمزگان بیشترین الحاقات را در کشور داشته است».
وی اهم اقدامات در زمینه توسعه راه‌های استان را تشریح کرد و گفت:« کریدور غرب به شرق- جاده کهورستان به لار در حال حاضر بخش زیادی تحویل شده و بخشی نیز در حال اجرا است. همچنین 845 کیلومتر از کریدور شلمچه تا چابهار، در استان هرمزگان قرار دارد که پیشرفت خوبی داشته است و با ادامه تزریق بودجه پیشرفت ادامه‌داری خواهد داشت. به طور کلی بیش از یکصد و پنج کیلومتر بزرگراه و راه اصلی به ارزش 2 هزار و 900 میلیارد تومان در این مدت به بهره‌برداری رسید و اکنون چرخ حمل و نقل کشور بر این مسیرها برقرار است».
مدیرکل اسبق راه و شهرسازی هرمزگان صدور سند برای بافت‌های فرسوده را یکی‌دیگر از مهم‌ترین دستاوردها و اقدامات تاثیرگذار خواند و عنوان کرد: نزدیک 5 هزار سند برای املاک فاقد سند در بافت‌ فرسوده شهرهای هرمزگان صادر شد. این اقدام گام مهمی برای حل چالش بافت‌های فرسوده در هرمزگان است؛ بافت فرسوده نیازمند بازسازی و نوسازی است و این مسئله زمانی تحقق می‌یابد که مردم بتوانند از طریق سند دار شدن منازل خود، اقدام به دریافت تسهیلات کرده و کار نوسازی را انجام دهند».
کمالی به تصویب بازنگری طرح تفصیلی شهر بندرعباس پس از سی و سه سال در شورای عالی شهرسازی و معماری ایران اشاره کرد و گفت: با پیگیری‌هایی که انجام دادیم، طرح تفصیلی شهر بندرعباس، تصویب و اسفند ماه سال گذشته ابلاغ شد. طرح‌های تفصیلی شهری مهم‌ترین ابزار ساماندهی نظام‌مند کالبدی شهرها، محسوب می‌شود. در حقیقت طرح تفصیلی، تنظیم برنامه‌های مفصل و انجام اقدامات جزیی در مناطق و محلات شهری و طراحی آن‌ها است. در طرح تفصیلی، خدمات و فضاهای شهری با مشخص کردن جزییات قابل اجرا تعیین می‌شود که این موارد اهمیت تصویب این طرح را نشان می‌دهد.
به گفته کمالی، حریم 60 متر دریای شهر بندرعباس نیز پس از پنجاه سال اصلاح و تصویب شد. وی همچنین تصویب مطالعات مکانیابی شهر ساحلی جدید خلیج فارس در بندرعباس و شهر جدید کوشک در پارسیان و مکانیابی محدوده فراگیر ده نقطه سکونتگاه ساحلی در شرق و غرب استان با رویکرد اقتصاد دریا محور را از دیگر اقدامات مهم انجام شده برشمرد.
مدیرکل اسبق راه و شهرسازی هرمزگان در پاسخ به اینکه از دیدگاه شما شاخص‌ترین اقدام در دوران تصدی‌تان چه بوده است؟ گفت:« رضایتمندی مردم به خصوص قشر کم‌برخوردار و انجام کارهای عقب مانده هرمزگان از ابتدای شروع فعالیتم در راه و شهرسازی استان اولویت کاری‌ام بود. در همین راستا مفتخرم که بیشترین ملاقات مردمی را داشته‌ام. از طرف دیگر نیز اعطای سند به ساکنان بافت فرسوده هرمزگان نیز برایم اهمیت ویژه‌ای داشت. تلاش‌ها و رایزنی‌های بسیاری برای انجام این مهم و رضایت مردم در مجموعه راه و شهرسازی استان انجام شد».
کمالی در خصوص اولویت کنونی هرمزگان گفت: «اولویت هرمزگان ادامه دادن طرح نهضت ملی مسکن است؛ بحث الحاق اراضی، تعیین پیمانکاران و عملیات اجرایی آن آغاز و انجام شده است. خواهشمندیم که با قدرت ادامه پیدا کند و کار به اتمام برسد. ان‌شالله همشهریان عزیز با مدیران جدید راه و شهرسازی استان بیشترین همکاری را داشته باشند و بتوانیم پروژه‌های استان را پیش ببریم».
روزنامه صبح ساحل
منتظر تایید: 2
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها