کارگران مجاهدان خط مقدم سازندگی


نویسنده: عبداسلام جمالی

یازدهم اردیبهشت‌ماه در تقویم رسمی کشور برابر با اول ماه می میلادی "روز کارگر" نام‌گذاری شده است و آن مقارن با روزی است که در کشور ایالات متحده آمریکا در سال ۱۸۸۶ کارگران به دلیل بهبود پیدا نکردن شرایط کار و عدم کاهش ساعت کاری به ۸ ساعت در روز دست به اعتراض و تجمع در خیابان‌ها زدند تا مخالفت خود را ابراز کنند.
این تظاهرات گسترده باعث شد کارگران در ۱۲۰۰ کارخانه و کارگاه دست به اعتصاب بزنند و پس از ۴ روز اعتصاب در شهر شیکاگو، انفجاری ناگهانی در بین جمعیت معترضان صورت گرفت و یک مأمور پلیس کشته و چند کارگر و پلیس نیز مجروح شدند. این حادثه باعث شد که پلیس به طرف جمعیت تیراندازی کند و تعداد زیادی کشته شوند؛ به دنبال آن نیز تعدادی از کارگران دستگیر و اعدام شدند. 
پس از این حادثه مردم بسیاری از کشورها هر ساله در این روز مراسم یادبودی را برای گرامی‌داشت نام و یاد کارگران کشته‌شده برگزار کردند و به تدریج اول ماه می "روز جهانی کار و کارگر" نام گرفت و این رویداد به نماد بین‌المللی مبارزه برای حقوق کارگران تبدیل شد.
به طور کلی در هر کجای دنیا و در هر زمانی هر وقت سخن از سازندگی و آبادانی است بدون هیچ شکی دستان پر توان و پینه بسته‌‌ و قامت خمیده کارگران در میان است.
کارگران رزمندگان خط مقدم سازندگی هستند. آنان اگر چه دیده نمی‌شوند ولی از آثار عمران و آبادانی که ثمره‌ی تلاش و زحمات آنان است، همه استفاده می‌کنند و از آن بهره‌مند می‌گیرند. 
در دین مقدس و انسان‌ساز اسلام کارگران با مجاهدین فی سبیل‌الله در کنار هم قرار دارند و در روایتی از سیره رسول‌الله آمده است که ایشان بر دست کارگر بوسه زد و دستور داد مزد کارگر را قبل از اینکه عرق او خشک شود پرداخت گردد.
این روایت دو درس مهم را به جهانیان می‌دهد نخست اینکه کارگر باید دیده شود و احترام و کرامت او حفظ گردد و دوم اینکه معشیت او نیز باید مدّ‌نظر قرار گیرد؛ دو امری که امروزه متاسفانه در بسیاری از کشورهای دنیا از جمله کشور ما به طور کامل(طوری که مورد رضایت کارگران عزیز باشد) عملی نمی‌شود.
مطابق گزارش‌های منتشر شده مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی سرانه خط فقر مطلق کشور در سال ۱۴۰۲ نسبت به ۱۴۰۰ بیش از سه برابر شده، بنابراین دولت و مجلس باید علاوه بر این‌که مدافع امنیت شغلی کارگران باشند، افزایش مزد را بیش از نرخ تورم و حتی بر مبنای سبد معیشت ببینند تا این قشر مهم و زحمت‌کش از قافله تورم عقب نمانند.
روزنامه صبح ساحل
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها