جنگ قیمت خودروهای برقی در بزرگترین بازار خودروهای برقی دنیا

چرا خودروهای برقی فراگیر نمی‌شود؟


نویسنده: مریم دهقان

حتما شنیده‌اید که هیچ ارزانی بی‌علت نیست. این ضرب‌المثل معروف این روزها درباره خودروی برقی شیائومی مصداق پیدا کرده است. شیائومی که تا پیش از این به عنوان یک برند تولید گوشی‌های هوشمند در دنیا شناخته می‌شد؛ دست به تولید و فروش خودرو برقی زده است. اما شاید این فروش گسترده و بیش از حد انتظار، در آینده‌ای نه چندان دور با زودتر از حد نرمال، خراب شدن این خودروها کار دست این شرکت بدهد. همچنین سیاست فروش به هر قیمتی که این شرکت در پیش گرفته‌است؛ ممکن است تا حدی به حاشیه سود آن لطمه وارد کند و حتی منجر به ورشکستگی این شرکت شود.
اما چرا شیائومی قصد دارد خودروهای برقی خود را به هرقیمتی، حتی به ضرر بفروشد؟ پاسخ ساده است؛ تا بتواند در رقابت با تسلا پیروز شود. با این حال پیش‌بینی می‌شود؛ شیائومی بتواند 5 تا ده درصد حاشیه سود ناخالص از فروش خودروهای برقی خود به دست بیاورد و در بلند مدتی به یکی از پنج خودروساز برتر خودروهای برقی در دنیا تبدیل شود. لازم به ذکر است که در حال حاضر این شرکت، با صد کشور در دنیا در حال تجارت است.موفقیت شیائومی در فروش خودروهای برقی شیائومی تا 20 آوریل بیش از 70 هزار سفارش برای سدان SU7 الکتریکی خود دریافت کرد که نزدیک به هدف اولیه این شرکت برای تحویل در سال جاری بود. این شرکت اکنون قصد دارد صد هزار دستگاه خودروی الکتریکی جدید خود را در سال جاری تحویل دهد. برای رسیدن به این هدف نیز، خودروی برقی SU7 را در اواخر ماه مارس با چهار هزار دلار کمتر از مدل 3 تسلا عرضه کرد. 
  

 خوش‌بینی تحلیگران از فروش خودروهای برقی شیائومی

تحلیلگران معتقدند که اگر فروش سالانه شیائومی به کمتر از 300 تا 400 هزار خودرو نرسد؛ این شرکت در زمینه تولید و فروش خودروهای برقی شکست نخواهد خورد. پیش‌بینی تحلیلگران حاکی از آن است که شیائومی می‌تواند حاشیه سود ناخالص 6 درصد در مقابل زیان 10 درصدی داشته باشد. تحلیلگران انتظار دارند شیائومی صد هزار خودرو در سال جاری، دویست هزار خودرو در سال آینده و 280 هزار خودرو در سال 2026 روانه بازار کند. این شرکت، برنامه هایی برای خودروی الکتریکی بعدی خود، که یک SUV است؛ در سر دارد. این خودرو قرار است در نیمه دوم سال 2025 عرضه شود که فعلا جزئیات آن محرمانه است.
  

 وضعیت نامناسب سودآوری تسلا

تسلا پیش از هر کارخانه دیگری، اقدام به ساخت خودروهای برقی کرده است و عملا بزرگترین تولیدکننده این خودروها در دنیاست. لذا جدی‌ترین رقیب هر کارخانه تولید خودروهای برقی در دنیا به حساب می‌آید. پس بررسی وضعیت تسلا برای مقایسه با سایر کارخانه‌های ساخت خودروهای برقی ضرروی است. بر همین اساس، بررسی حاشیه ناخالص تسلا طی پنج فصل گذشته نشان می‎دهد که سود این شرکت به طور متوالی کاهش یافته و در سه ماه اول سال جاری به 17.4 درصد رسیده است. این موضوع، نشان‌دهنده وضعیت نامطلوب این کارخانه در حال حاضر است اما ممکن است در فصل‌های پیش‌رو، وضعیت تغییر کند و اوضاع فروش و حاشیه سود تسلا بیشتر شود.
  

 BYD شانه‌ به‌ شانه شئائومی

BYD یکی از برترین فروشنده‌های خودروهای برقی در دنیا و به‌ویژه چین است. این شرکت، قیمت محصولات خود را از ابتدای سال تا کنون بیش از 7 درصد کاهش داده است. در ماه گذشته، قیمت مقرون به صرفه‌ترین خودروی برقی BYD، یعنی Seagull کاهش پیدا کرد و به 9670 دلار رسید که تخفیف قابل توجهی برای مشتریان است. همین تخفیف‌ها این شرکت را رقیب جدی شئائومی کرده است.
 

 تقاضا برای خودروهای برقی در چین به چه شکل است؟ 

داده‌های بدست آمده از انجمن خودروهای سواری نشان می‌دهد که تقاضا برای خودروهای برقی به‌حدی بالا رفته است که فروش خودروهای برقی از فروش خودروهای بنزینی در چین پیشی گرفته‌اند. لازم به‌ذکر است که فروش خودروی الکتریکی شیائومی 3 تا 5 برابر بیشتر از حد انتظار این شرکت بوده است.
  

 چرا خودروهای برقی فراگیر نمی‌شود؟

با وجود تلاش بی وقفه و مداوم خودروسازان برقی در دنیا، اما انگار خودروهای برقی خیال فراگیر شدن را ندارند. یکی از دلایلی که تاکنون مانع رشد و پیشرفت زودهنگام خودروهای برقی در جهان شده است؛ عدم رشد و توسعه زیرساخت‌های مربوط به خودروهای برقی همچون راه اندازی و برقراری ایستگاه‌های شارژ درکشورهای جهان است. لذا از آنجایی‌که توسعه خودروهای برقی به صورت هم زمان با توسعه زیرساخت های آن صورت نگرفته‌است؛ جلوی رشد و شکوفایی این نوع خودروها گرفته شده است. چراکه راه‌اندازی ایستگاه‌های شارژ در ابتدا هزینه بالایی دارد و بایستی دولت‌های مختلف در سراسر جهان با همکاری شرکت‌های فعال در حوزه‌های مربوطه، اقدام به ساخت و توسعه این جایگاه‌های مخصوص کنند تا دسترسی شهروندان به امکانات لازم برای استفاده از خودروهای برقی به‌سادگی فراهم شود. موضوع مهم دیگر در خصوص خودروهای برقی، رنج پیمایش محدود آنها است. علاوه بر این عیب بزرگ، باید اضافه کرد که میزان پیمایش خودروهای برقی تا حد زیادی به شرایط آب و هوایی بستگی دارد. به همین دلیل است که در تمام دنیا خودروهای برقی عمدتا برای مصارف درون شهری مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته استثنا هم وجود دارد. در اروپا که وسعت کشورها به اندازه شهرهای ایران است؛ خودروهای برقی برای مصارف بین شهری و حتی بین کشوری هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. علاوه‌بر این موارد؛ قیمت نسبتا بالای این خودروها مانع فراگیر شدن آنهاست. خودروهای برقی به دلیل تکنولوژی بالا، قیمت بالاتری نسبت به خودروهای بنزینی هم رده خود دارند و تنها دلیلی که می‌توان مشتری را نسبت به خرید آنها متقاعد کند؛ موضوعات زیست محیطی و عدم آیندگی آنها است.

روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها