۲۰۲۴ به گرم‌ترین سال ثبت شده در جهان تبدیل می‌شود



دانشمندان می‌گویند تغییرات آب و هوایی ناشی از انسان و پدیده اقلیمی ال‌نینو دمای هوا را در سال جاری به سطح بی سابقه‌ای رسانده است.

 

به گزارش صبح ساحل، آژانس نظارت بر تغییرات اقلیمی اتحادیه اروپا روز دوشنبه اعلام کرد که ماه گذشته گرم‌ترین ماه ژوئن در تاریخ ثبت شده است و ادامه یک سری دما‌های استثنایی است که به گفته برخی دانشمندان، سال ۲۰۲۴ را در مسیر تبدیل شدن به گرم‌ترین سال ثبت شده قرار داده است.

آژانس تغییرات آب و هوایی کوپرنیک اتحادیه اروپا در یک بولتن ماهانه اعلام کرد که از ژوئن ۲۰۲۳، هر ماه، ۱۳ ماه متوالی، در مقایسه با ماه مشابه در سال‌های گذشته، به عنوان گرم‌ترین ماه‌های کره زمین از زمان شروع رکورد‌ها طبقه‌بندی شده است.

به گفته برخی از دانشمندان، آخرین داده‌ها نشان می‌دهند که سال ۲۰۲۴ می‌تواند از سال ۲۰۲۳ به عنوان گرم‌ترین سال ثبت شده پس از تغییرات اقلیمی ناشی از انسان و پدیده آب‌وهوایی ال نینو که دمای هوا را تا کنون به سطح رکوردی در سال جاری رساند، پیشی بگیرد.

تغییرات آب و هوایی در حال حاضر باعث عواقب فاجعه بار در سراسر جهان در سال ۲۰۲۴ شده است.

بیش از هزار نفر در ماه گذشته در حین انجام مناسک حج بر اثر گرمای شدید جان خود را از دست دادند. مرگ و میر ناشی از گرما نیز در دهلی نو که از موج گرمای طولانی بی سابقه رنج می‌برد افزایش یافته و این حالت در میان گردشگران یونان نیز ثبت شده است.

فردریک اتو، دانشمند آب و هوا در مؤسسه گرانتام در امپریال کالج لندن، گفت که احتمال زیادی وجود دارد که سال ۲۰۲۴ به گرم‌ترین سال تاریخ تبدیل شود.

وی افزود: پدیده ال نینو یک پدیده طبیعی است که همیشه می‌آید و می‌رود.

پدیده طبیعی ال نینو که باعث افزایش دمای آب‌های سطحی در شرق اقیانوس آرام می‌شود، باعث افزایش میانگین دمای جهانی می‌شود.

این تأثیر در چند ماه گذشته کاهش یافته است، به طوری که جهان اکنون در شرایط خنثی قرار دارد قبل از این که یک رویداد سردتر La Niña در اواخر امسال شکل بگیرد.

انتشار گاز‌های گلخانه‌ای ناشی از سوزاندن سوخت‌های فسیلی عامل اصلی تغییرات اقلیمی است.

علی رغم وعده‌ها برای محدود کردن گرمایش جهانی، کشور‌ها تاکنون مجموعاً نتوانسته‌اند این انتشارات را کاهش دهند و باعث افزایش مداوم دما برای دهه‌ها شده اند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها