صبح ساحل-هنری: یک منتقد سینما با اشاره به اهمیت شناخت فضای مناسبتی توسط عوامل یک مجموعه تلویزیونی گفت: ساخت سریال مناسبتی به شناخت فیلمنامهنویس و کارگردان از فضایی که میخواهد کار کند، وابسته است.کیوان کثیریان در گفتوگو با ایسنا با اشاره به برنامهها و سریالهای مناسبتی بیان کرد: معمولا برای تولید برنامهها و سریالهای مناسبتی میتوان از مدتها قبل تصمیم گرفت یکی از مشکلاتی که تلویزیون داشت این بود که تولید یک سریال و برنامه را به شخص مورد نظر دیر محول میکرد تا انجام شود اما مسئله اصلی این است که تلویزیون متخصصان خود را دارد و برخورد با مخاطبان عام یک تخصص است.او با انتقاد از کیفیت سریالهای تلویزیون گفت: سریالی که در سالهای اخیر در یاد و خاطره مردم بماند و استقبال کنند دیگر وجود ندارد. برخی برنامهسازان و کارگردانان شاید به دلیل ممیزی بیشتر در تلویزیون و قیمت پایینتر دستمزد دیگر در تلویزیون کار نمیکنند و این امر به کیفیت آسیب میزند.این منتقد سینما با اشاره به ویژگیهای سریالهای مناسبتی ماندگار، ادامه داد: اگر سریال «صاحبدلان» ماندگار شد به دلیل استفاده از فیلمنامهنویس، بازیگران و عوامل خوب بود اما مهمترین دلیل فیلمنامه است. زمانی که یک فیلمنامه و قصه خوب نوشته میشود در عوامل مجموعه برای مشارکت انگیزه ایجاد میکند اما وقتی این اتفاق نیفتد با بازیگرانی مواجهه میشویم که در ایام سال کمدی دسته سه یا چهار و در ماه محرم و رمضان در یک سریال مناسبتی بازی میکنند.کثیریان افزود: سریالهای «گمگشته» به کارگردانی رامبد جوان، «زیرزمین» و «او یک فرشته بود» به کارگردانی علیرضا افخمی، ماندگار و الگو شدند؛ از روی این سریالها بارها مجموعههایی ساخته شدند که خلاقیتی هم نداشتند. این سریالها خلاقیت، قصه جدید و روابط جا افتاده داشتند. اما کارهای جدیدی که در سالهای اخیر ساخته شدند در یادها نماندند و موفقیت نداشتند. اگر آمار صداوسیما را هم بینیم قطعا مخاطبان پایینی را نشان میدهد.این منتقد سینما با بیان اینکه محتوای سریالها به تکرار افتاده است، گفت: تکرار درست نیست به دلیل اینکه مخاطب به یک خوراک جدید نیاز دارد؛ برای مثال مخاطب سریال «صاحبدلان» و «زیرزمین» را دیده و تکرار آن محتوا جذابیت ندارد به دلیل اینکه دنبال قصه جدید است. زمانی که یک سریال با محتوای تکراری تولید شود، طبیعی است که دیده نمیشود. همچنین عوامل کار هم در تکرار ضعیف تر خواهند شد زیرا بسیاری از چهرهها دیگر در کار تکراری بازی نمیکنند یا یک کار با محتوایی که مردم قبلا دیدهاند برای بسیاری از بازیگران و کارگردانان جذاب نیست؛ بنابراین اسم کارگردانان و بازیگران هر سال افت میکند. او ادامه داد: علی نصیریان را با بازیگران امروز مقایسه کنید. زمانی که او حاضر میشود در یک کار تلویزیونی بازی کند یعنی فیلمنامه او را جذب کرده است. همچنین حسین محجوب یا باران کوثری هم دیگر حاضر نیستند در سریالی با محتوای مشابه «صاحبدلان» بازی کنند.کثیریان با بیان اینکه سطح کار و عوامل مجموعهها افت کرده است، اظهار کرد: اغلب سریالها جذابیتی ندارند که مردم پای تلویزیون بنشییند و خیابانها خلوت شود. این در حالی است که سریالهایی مانند «میوه ممنوعه» و «صاحبدلان» مخاطب را به خوبی جذب میکردند.این منتقد سینما با بیان اینکه تلویزیون در سالهای اخیر به ندرت توانسته است یک کار مناسبتی ماندگار تولید کند، بیان کرد: تلویزیون در سالهای اخیر نتوانسته است سریالی بسازد که خاطره کارهای ماندگار گذشته را تکرار کند به دلیل اینکه کارهای ماندگار به سرمایهگذاری مادی و معنوی نیاز دارد و برای مسوولان و عوامل کار باید مهم باشد که چنین کارهایی دیده شود تا تلاش کنند برای مثال علی نصیریان را بیاورند تا در سریالی بازی کند یا هزینه کنند که فیلمنامه خوب مانند «صاحبدلان» بنویسند یا بازیگران خوبی در کار وارد کنند تا ماندگار شود.کیوان کثیریان با اشاره به ویژگیهای سریالهای ماندگار، گفت: سریالی ماندگار میشود که یک سال بر روی ساخت آن زمان صرف شود و برای مسوول هم نتیجه مهم باشد. اما زمانی که برای مسوول مهم نیست، اولین فیلمنامهنویس و کارگردان را انتخاب میکند تا سریالی حدود یک ماه بعد تولید کنند. این جریان باعث میشود که خروجی کارها از تلویزیون در بهترین شرایط یک کار معمولی باشد.