گزارش اختصاصی صبح ساحل

روستای«مهدی آباد» منتظر محقق شدن وعده مسئولان



  صبح ساحل ، اجتماعی - یوسف ملایی//  دهکده ای خوش اقلیم در باختری ترین بخش باغ شهر فین؛ با عنوان نگین کوهستان، به اسم مهدی آباد، سامان انقلابی و ولایت مدار، دیار عاشقان اهل بیت؛ بی صبرانه در انتظار مهدی موعود است. یک پارچه آبادی مشتمل بر روستاهای پروزک، مهدی آباد، آوین علیا و سفلی و دشت مارم و کوران، با اهالی ساده زیست و زیبا نگر؛ برای اجابت مطالباتشان منتظر تحقق وعده مسئولان هستند. در این گزارش، مشخصا گریزی به ظرفیت ها، پیشرفت و مشکلات متعدد قریه مهدی آباد زدیم. صدا وسیمای خلیج فارس، شرکت آب و فاضلاب روستایی، اداره کل ورزش و جوانان هرمزگان، اداره کل راه و شهر سازی، اداره کل جهاد کشاورزی اداره کل آموزش و پرورش، اداره کل میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری، کمیته امداد، بهزیستی و ... اگر فرصت سفر به روستاها را ندارید با گزارش های اختصاصی صبح ساحل همراه باشید تا دغدغه و گلایه مردمان مستحق مساعدت را بدانید و برای رفع آن ها برنامه ریزی کنید.

پیشینه و وجه تسمیه

 بنیاد این سامان با نام مهدی آباد به سال 1300می رسد. ولیکن پیش از این، آن را» ختنه سوری»، یعنی سرزمین جشن شاد می خواندند. مانند سیرمند در حاجی آباد که از سورمند یعنی شادمانی گرفته شده است.

اما بر اساس تصویب اصلاحاتی در دهستان های هرمزگان، مورخ 3 مهرماه 1370 از سوی وزارت کشور، روستاهای مهدی آباد، آوین علیا و سفلی، به درخواست مردم به دلیل وجود جاده به سمت فین؛ از دهستان رویدر شهرستان بندرلنگه منتزع و به دهستان فین شهرستان بندرعباس ملحق شدند.

وقتی دهیار، از اعزام گروه جهادی به روستا، ممانعت کرد!

گروه 107 نفری خانم و آقای اردوی جهادی 16 روزه پیامبر اعظم وابسته به بسیج دانشجویی استان فارس، از اسفند 1394 تا فروردین 1395 در روستای محروم مهدی آباد بودند. گزارش فعالیت هایشان در فضای مجازی بسیار چشمگیر و قابل توجه بود اما در عمل کار خاصی انجام نداده بودند. دهیار این روستا از حضور این گروه جهادی بسیار ناراضی بود و با صراحت گفت:کارهای بی ثمری انجام دادند و به جای اینکه گره ای از کار روستائیان باز شود، مشکل دو برابر شد. به عنوان مثال این دیوار مدرسه که آن ها ساخته اند به دلیل غیر مهندسی و نازیبایی باید تخریب شود. شریفی نیا در ادامه افزود: این گروه جهادی امسال به هر دری زدند که دوباره به مهدی آباد بیایند اما نپذیرفتم. ما خودمان به شیوه پیشینیان گروه محله ای داریم و به همدیگر کمک می کنیم؛ نمی گذاریم کار کسی روی زمین بماند. البته کمبود گروه های جهادی متخصص در هرمزگان یک نقص است که تصمیم گیران می بایست به آن بیشتر بپردازند.

 رشد دو برابری جمعیت

علی رغم مشکلات نه تنها نگذاشته ایم روستائیان مهاجرت کنند بلکه جمعیت اینجا را به دوبرابر رسانده ایم. افرادی داشته ایم که به دلیل مشکلات مالی علی رغم اینکه فرزندانشان دانشگاه خوب هم قبول شده اند اما بضاعت مالی نداشته اند و به ترک تحصیل فرزندشان رضایت داده اند.قشر ضعیف جامعه اغلب در روستاها زندگی می کنند و نیاز به همه نوع حمایت دارند. فقر فکری و اقتصادی دو معضل بزرگ مهدی آباد هستند. به هر حال بنابر وعده مسئولان، مردم را دلخوش و امیدوار کرده ایم. با دلگرمی ایجاد جاده مناسب و آسفالته دسترسی و تامین آب با ایجاد آب شیرین کن که دو قول اساسی مسئولان امر است، رشد جمعیت را به دو برابر رسانده ایم.

وعده های مشخص مسئولان

عبدالحمید حمزه پور، مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی مهرماه 1394 وعده کردند با احداث سایت آب شیرین کن مشکل آب شرب این روستاها مرتفع شود، از 15 آبان 1396، پیگیرند و قرار است به زودی پروژه آب شیرینکن شروع شود.

میرشفیع، معاون راه های روستایی وزارت راه و شهر سازی به اتفاق منصور آرامی در خصوص رفع مشکل راه این روستاها مرداد 1393، به مهدی آباد آمدند. احمد مرادی، نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی اما سخت پشت کار هست. در حال حاضر پیمانکار در حال ساختن پل ها است.هر چند قرار بود عملیات این جاده بهمن سال گذشته به اتمام برسد اما طبق قول مسئولان تا پایان امسال این جاده به بهره برداری خواهد رسید.

ایت الله نعیم آبادی هم که برای مراسم پیرغلامان در شهادت امام رضا علیه السلام امسال به روستای ما آماده بود قول داد که درخطبه های نماز جمعه، مشکل جاده مهدی آباد را مطرح کند.

اتفاقی که خون مردم و مسئولان را به جوش آورد

اسفند 1395، مادربارداری هنگام زایمان به علت تخریب جاده مواصلاتی فین، شرایط بسیار نامناسبی داشت. بنابراین به همت اهالی لای پتو پیچیده شد و پیاده از گردنه های صعب العبور و جاده های ناهموار، به سمت رویدر برده شد. سرانجامش هم به فضل خدا به خیر گذشت.

مشکلات مدرسه

دانش آموزان این روستا ها تا کلاس نهم درس می خوانند و پس از آن با ده ها دردسر اگر در خوابگاه فین جایی داشته باشند تا دیپلم ادامه تحصیل می دهند وگرنه ترک تحصیل خواهند کرد به همین دلیل هم در سازمان ها و ادارات دولتی، فرد شاغلی نداریم. مدرسه های فعلی هم آب شرب، آب سرد کن و کولر نداشته و خانه معلم، فضای سبز و زمین ورزشی مناسب و دیوار حیاط ندارند. مدرسه ها دو شیفت هستند و اغلب از سرباز معلم استفاده می شود، معلم خانم یکی از نیازهای ضروری است زیرا دانش آموزان دختر روستا با توجه به رشد جسمی در سن ازدواج هستند و برای تحصیل در همین مقطع فعلی هم معذبند.

اتفاقات جالب

محمد شریفی نیا، دهیار مهدی آباد در باره اتفاقات جالب زادگاهش گفت: در این روستا، اعتیاد را به حداقل رسانده ایم. توانسته ایم جلو فروپاشی خانواده ها را بگیریم و افرادی را به جریان طبیعی زندگی باز گردانیم.

ساختمان دهیاری احداث کنیم. با جذب خیر، حسینیه زیبا و مسجد نو ساز بنا کرده ایم. برای رفاه اهالی و تمیزی محلات، سطل زباله تعبیه شده است. زمین خاکی استاندارد با دیوار کشی و سکو ساخته ایم و منتظر اداره کل ورزش و جوانان هستیم تا به وعده اش عمل کند و آن را چمن کند. برای اشتغال زایی، معدن نمک روستا را ثبت کرده ایم اما با مشکل جذب تسهیلات با بوروکراسی های اداری مواجه شدیم. به دلیل وجود گیاهان دارویی نظیر آویشن، مور خوش، خاک شیر و ... در کوه های حوالی این روستا، شرکت بسته بندی گیاهان دارویی ثبت کردیم اما با مشکل حمایت مسئولان مواجه شدیم و وارد چرخه اقتصادی نشد. حضور چشمگیر اهالی در مراسمات ملی، مذهبی و سنتی؛ قابل توجه است اما نبود پشتوانه مالی، در همه موارد، مشهود است.

دغدغه های اساسی

نداشتن کتابخانه روستا یک درد و یک دغدغه بزرگ است. استفاده از ماهواره به دلیل عدم دسترسی به فرکانس های صدا و سیما را نیز یک مشکل بزرگ تلقی کرد. خانه بهداشت هم طی سال 6 ماه تعطیل است. آب شور است و مردم از آب برکه های آلوده استفاده می کنند. بی کاری نیز بزرگترین مشکل این روستا محسوب می شود. البته برای مان سوال است که چرا نام مهدی آباد در نقشه گوگل نیست.

درخواست های مشخص

انجام آسفالت جاده ناهموار و صعب العبور دسترسی؛ احداث آب شیرین کن؛ ساخت سالن ورزشی، ایحاد اشتغال مهمترین درخواست های روستائیان هرمزگان در مرز استان فارس در همسایگی روستای زاد محمود لارستان هستند.

ظرفیت ها

وجود چشمه آب شیرین با حدود 20 اینچ آب در ثانیه، ظرفیت گردشگری، عبور رودخانه آب شور از حاشیه روستا با ماهی های خوشمزه، قرار گرفتن کوه نمک در کنار آن، وجود زمین های حاصلخیز و محصول خرمای مرغوب خنیزی و موسلی و ساکنان سختکوش این روستاها از ظرفیت های قابل سرمایه گذاری می باشند.

روستاهای زیبا وبه نسبت محروم دهستان فین

 اردان، باغستان، برکه شیخ، بگود، پرزین، تربکستان، تربوییه، تنغت، تیزج، تیکو، غایب، جونگان، چاکرتو، چاهو، چهل سواران، خایین، خورخورست، دازان، درمغ، دشت مارم، دم تنگ مصری، دمیلو، دوستانق، رضوان، سرزه، سله کو، سوتفان، شغو، شیخ عالی، علی آباد، کوران، کهتک، كهن بالا، گاونیز، گروسیاه، گلدنو، سربند، لومائی، لاور، مزرابالا، مزراپائین، منگو، هورمودربالا، هورمودرپائین، تنگ بازگران، اوین سفلی، اوین علیا، پروزک، گردسیاه، بست بیخ، کم گرمه، مهدی اباد (ختنه سوری)، پابند، اب آب کهور، گل اندام، قلمان، تشكن، بنگرسو، شیاری، سودرو، كم رودان، خورجل بالا، درمیشان، خورجل زیر، بندر، مازغ كوارو و تنگ تربوئیه جزو روستاهای دهستان فین هستند.

تشابه اسم مهدی آباد

تعدد اسم نام مهدی آباد درکشور بسیار زیاد است. در بیرجند، خوزستان، اردهال فارس، خرم آباد، شمیران، قزوین، اصفهان، شوشتر، مشهد، کرج، کرمانشاه، رشتخوار، یزد، دامغان، مازندران، ایلام، همدان، حتی علی آباد کتول و ... هم جایی به نام مهدی آباد دارند و مثل مهدی آباد هرمزگان در انتظار حضرت مهدی موعود هستند.

موقعیت جغرافیایی

روستای کوهستانی مهدی آباد از توابع دهستان فین، با 450 نفر جمعیت در 127 خانوار؛ در 180 کیلو متری بندرعباس، 70 کیلومتری غرب فین و 10 کیلو متری شمال رویدر قرار دارد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها