نماینده ولی فقیه در هرمزگان :

فریاد مابه گوش مسوولان وزارت نیرو رسید



صبح ساحل ، اقتصادی - نماینده ولی فقیه در هرمزگان به همراه  ائمه جمعه استان ضمن بازدید از بزرگترین پروژه آبشیرین کن کشور در بندرعباس، از نزدیک در جریان مسائل و روند اجرای این پروژه قرار گرفتند.

\r\n

در این بازدید نماینده ولی فقیه در استان تاکید کرد: به جای خواندن نماز باران در جایی که بین دو دریای خلیج فارس و شرجی هوا به عنوان دریای دوم قرار گرفته، بایستی نماز توفیق در شناخت ظرفیت های استان را بخوانیم.

\r\n

 آیت الله غلامعلی نعیم آبادی تصریح کرد: بعد از سال ها، فریاد واعطشای ما  سرانجام به گوش دوستان وزارت نیرو و علاقه مندان به این مسئله رسید و وارد میدان کار شدند و با اجرای این پروژه مردم بندرعباس را به آرزوی چندین ساله خود رساندند تا بتوانند آبی سالم تر و با کیفیت تر داشته باشند. 

\r\n

وی با تاکید برمشکلات اعتباری این پروژه و اینکه؛ هرمزگان ارزش سرمایه گذاری برای رفع مشکل کم آبی را دارد، تصریح کرد: از طرف بنده به وزیر نیرو ابلاغ کنید با تخصیص یک میلیارد دلار جهت احداث آب شیرین کن مشکل آبِ استان حل می شود و دیگر در هرمزگان بحران آب نخواهیم داشت.

\r\n

وی ضمن قدردانی از اهتمام جدی مدیرعامل آبفای هرمزگان به عنوان یکی ازمدیران جوان و دلسوزِ استان نسبت به مسئله آب در شهر بندرعباس، گفت: الان  راهی به جز استفاده از آبشیرین نداریم . کشور ما کشوری کم آب است اما با داشتن دو دریا نباید احساس خطر کنیم و از کلمه بحران استفاده نماییم  چرا که این ضعف است برای ما.

\r\n

خطیب جمعه بندرعباس اظهار داشت: دولت ها باید کارها را براساس اولویت انجام دهند، موضوع آب پس از هوا در اولویت باید باشد.

\r\n

وی همچنین به مسائل زیست محیطی این پروژه اشاره کرد و گفت: عاقل کسی است که بین بد و بدتر ، بد را انتخاب کند . باید کاری را که ضرر کمتری دارد، انجام دهیم چرا که باید مشکلات آب استان را با احداث آب شیرین کن برطرف کنیم.نماینده ولی فقیه در استان در ادامه به مشکلات کم آبی در سایر مناطق استان اشاره کرد و گفت:  چرا از آب سد جگین هندوانه می کارید و برای شرب نیست درحالی که درکنار آن، بشاگرد تشنه است .

\r\n

وی ادامه داد: این بحران نیست، غفلت است درحالی که آب این سد می تواند جاسک و بشاگرد را سیراب کند که این مسئله نیازمند تدبیر و فکر و اندیشه است.  

\r\n

تامین 40 درصد نیاز آبی بندرعباس از طریق آبشیرین كن 

\r\n

مدیرعامل آبفای هرمزگان از آبشیرین كن یكصد هزار مترمكعبی بندرعباس، بهره برداری از این پروژه را اتفاقی بزرگ در استان بیان كرد و گفت: با تكمیل این پروژه تا پایان سال 98،  40 درصد نیاز آبی شهر بندرعباس (یك هزار 150 لیتر بر ثانیه) از طریق آب شیرین كن تامین خواهد شد.

\r\n

امین قصمی گفت: هم اكنون فاز اول این پروژه با ظرفیت 20 هزار مترمكعب در شبانه روز و با پیشرفت فیزیكی 96 درصد در حال اجراست كه تا تابستان 97 به بهره برداری می رسد.به گفته وی؛ اعتبارهزینه شده فاز اول این پروژه حدود 200 میلیارد تومان بوده و اعتبار كل پروژه با ظرفیت نهایی یكصدهزار متر مكعب معادل 900 میلیارد تومان است.وی با تصریح براینكه؛ در شرایط فعلی یك قطره آب از چاه های دشت میناب به سمت بندرعباس انتقال نمی یابد، تاكید كرد: با اتمام ظرفیت نهایی این پروژه ، برداشت از سد شمیل و نیان و استقلال میناب جهت تامین آب شرب بندرعباس به حداقل ممكن می رسد. 

\r\n

وی تاكید كرد: ما در آبفای استان به جد پیگیر این مسئله هستیم به طوری كه ظرفیت های جدیدی را تعریف كرده ایم و سهم استان از آب شیرین كن یك میلیون مترمكعبی كه قرار است بخشی از آب مورد نیاز صنایع كرمان و یزد را تامین كند،حدود هزار لیتر بر ثانیه  است كه با تكمیل آن این میزان به هرمزگان تخصیص می یابد.قصمی افزود: به یك زمان دو تا سه ساله نیاز داریم تا این منبع جدید را وارد مدار بهره برداری كنیم كه با تحقق آن سهم منابع آبی استان از آب شیرین كن ها به 70 درصد خواهد رسید.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها